Nieuws

Nieuw Leidsche Rijn Centrum krijgt 130 winkels en horecazaken

750 bouwvakkers werken aan het stadshart van Leidsche Rijn. De opening is in 2018.

MATHIJS STEINBERGER | Foto: marnix schmidt 22 maart 2017

ADUNLEIDSCHERIJNCENTRUM13

Tevreden kijkt Frans Kooijman naar de betonnen muren en het metershoge plafond. Hier komt de tweede vestiging van zijn succesvolle koffiezaak 30ML. ,,Deze plek is ideaal voor ons'', vertelt de Utrechter enthousiast. ,,Mensen kunnen hier straks afspreken, ontbijten en natuurlijk goede koffie drinken. Het is misschien niet de meest centrale plek in het centrum, maar op het terras buiten staat de hele dag zon. Ik kan niet wachten tot we open kunnen.''

Publiekstrekker

Er zit eindelijk schot in de bouw van Leidsche Rijn Centrum, dat het stadshart van Leidsche Rijn moet worden. Er verrijzen ongeveer 130 winkelruimtes en horecazaken. Erboven komen 762 appartementen en er is plek voor dienstverlening, zoals een gezondheidscentrum. Grote publiekstrekker wordt naar verwachting de grote Jumbo. Volgend jaar gaat het centrum open. De Jumbo opent al eind dit jaar.

Huurcontracten ondernemers

Gisteren gaven projectontwikkelaars a.s.r. en Vesteda een toelichting op ontwerp en voortgang van het megaproject aan journalisten. De sfeer is optimistisch. Voor vijftig procent van de ruimtes zijn huurcontracten getekend. ,,Veel ondernemers stappen drie tot vier maanden voor de oplevering in een project'', zegt Rogier Hendriks van a.s.r. ,,Dit is een goed uitgangspunt om bij de opening nagenoeg of volledig verhuurd te zijn.'' Naast Jumbo hebben meer landelijke ketens (oa H&M, Vera Moda, Scapino, Kruidvat, Jack&Jons en ONLY) hun komst toegezegd. Er komen drie opticiens, en lokale ondernemers wagen de sprong, zoals een schoenenzaak, bloemenwinkel en kapper. Ook hebben restaurants en (koffie)bars ingetekend.

Moderne technieken

Het bouwen van een compleet winkelcentrum geeft de projectontwikkelaars de kans praktische ontwerpen en moderne technieken toe te passen. Parkeren en bevoorrading gebeuren ondergronds, waardoor het winkelend publiek geen last heeft van vrachtwagens. Parkeren gebeurt op basis van kentekenherkenning, waardoor het betalen via parkeerkaartjes overbodig wordt. Er komt een wifi-netwerk en speelruimten voor kinderen. Plezier voor kinderen betekent een fijne dag voor hun ouders, is de gedachte. Verder denkt a.s.r na over een concept waarbij winkels de aankopen in een centrale kluisjeswand plaatsen, zodat het winkelend publiek niet met tassen hoeft te sjouwen.

Economische crisis

Het stadshart kent een roerige geschiedenis. Tien jaar geleden schreef de gemeente Utrecht een wedstrijd uit voor de ontwikkeling van het nieuwe stadshart. Fortis, dat later a.s.r. werd, won. Vlak daarna brak de economische crisis uit. Winkelketens vielen bij bosjes om. Het werd snel duidelijk dat een groot warenhuis, dat een prominente plek innam, niet zou komen. a.s.r. vond het onverantwoord om te beginnen, maar de gemeente hield vast aan de afspraken. In 2014 startte dan toch de bouw, zonder dat een huurder had getekend. Dat jaar werd bekend dat Jumbo een enorme supermarkt wilde openen. Nadien herstelde de economie zich en volgden er meerdere winkelketens.

Koppelstuk

Het centrum is weliswaar kleiner geworden dan in het oorspronkelijke plan, maar de crisisjaren hebben geen invloed gehad op het gevarieerde en levendige ontwerp van de gebouwen, straten en pleinen. a.s.r. stelde een team samen van architectenbureaus met verschillende stijlen. De architecten namen elk meerdere kleine delen van het gebied voor hun rekening, waardoor er grote verschillen komen in kleuren, materialen en vormen. ,,Tijdens de crisisjaren hebben we geprobeerd de hoge kwaliteit vast te houden'', vertelt architect Liesbeth van der Pol. ,,De gevels zien er prettig en levendig uit. Mensen moeten zich thuis gaan voelen in deze nieuwe stad. We hopen dat Leidsche Rijn Centrum het koppelstuk wordt tussen de oude en nieuwe stad.''

Grote schaal

De schaal van het centrum is indrukwekkend. Zes aannemerscombinaties werken aan het gebied. Dagelijks zijn 750 bouwvakkers in de weer. Tijdens de laatste fase wordt dat aantal verdubbeld. Boven de winkels en kantoren komen 762 woningen. a.s.r. verwacht dat het winkelcentrum jaarlijks tussen de 5 en 7 miljoen bezoekers trekt.