Nieuws

Noviteit in de regio: ondernemer opent VR-gameroom in Winterswijk

Je staat in een kantoor, maar waant je met een virtual realitybril in een fantasielandschap.De eerste VR gameroom in de regio opent in Winterswijk.

Jan Ruesink | Foto: Emiel Muijderman 16 augustus 2017

Gameroom

Wie eenmaal een virtual-realitybril op heeft, ziet geen kasten en tafels meer, maar staat in een fantasiewereld vol berglandschappen, kastelen, spelonken en gangenstelsels. Wie daar een uurtje wil schieten, puzzelen, zoeken of kruipen kan sinds dit weekend terecht in de Infinity VR gameroom in Winterswijk. De eerste in een wijde omtrek. Na Amsterdam, Utrecht en Eindhoven.

De Winterswijkse ondernemer Glenn van 't Hooft heeft er alle vertrouwen in dat het gamen in een fantasiewereld de toekomst heeft. ,,We hebben de games net getest met een aantal bekenden en zowel beginners als ervaren gamers waren allemaal dolenthousiast. En nee, er is niemand met koppijn naar huis gegaan."

Van 't Hooft is eigenaar van Webbus, een eenmansbedrijf in mediadiensten en websites en heeft naast zijn eigen kantoor aan de Elisabethgaarde een virtual realityroom ingericht. Die ruimte kan voor een uurtje geboekt worden om er te spelen in een andere dimensie. Eén speler krijgt dan een VR-bril op en twee joysticks in handen, terwijl de overige (maximaal drie) spelers meekijken op een tv-scherm en aanwijzingen kunnen geven. Ze kunnen elkaar ook afwisselen.

Er kan gekozen worden uit het verdedigen van een middeleeuws kasteel tegen vijandelijke indringers, het onschadelijk maken van een bom, ontsnappen uit escaperooms of een schietspel. ,,Het is allemaal in 3D, je beweegt je door ruimtes en ziet wat je handbewegingen doen. Dat maakt het heel realistisch, zodat je binnen de kortste keren helemaal opgaat in die fantasiewereld", zegt Van 't Hooft, die vroeger zelf ook fanatiek gamer was. ,,En nu eigenlijk weer, maar dan op een totaal andere manier."

Spelers hoeven niet bang te zijn tegen een kantoorwand te botsen, want blauwe lijnen op het scherm waarschuwen de deelnemer als die al te dicht bij een raam of muur komt. ,,En als je in je enthousiasme zou vallen, dan val je zacht op de kunstgrasmat", voegt de spelleider er veiligheidshalve aan toe, want met de 3D-bril op zien de afgronden en obstakels er verraderlijk realistisch uit.

Zakelijk gebruik VR

Van 't Hooft liep zelf wel figuurlijk tegen de wereld van virtual reality aan, omdat hij met zijn media- en internetbedrijf steeds meer te maken krijgt met dit soort nieuwe technieken. ,,Makelaars gebruiken de techniek bijvoorbeeld om klanten virtueel door nieuwbouwhuizen te laten lopen en de mogelijkheden nemen alleen maar toe. Kijk, een echt escaperoomspel doen is één keer leuk, maar digitaal kun je steeds weer een ander spel spelen. En in vergelijking met computerspelletjes ben je echt actief. We hebben games waarin je moet bukken, kruipen en springen. We denken er zelfs over om een soort tuigje aan te schaffen, waarin je hele einden kunt rennen door een gebouw of landschap. Ook zou je met twee VR-brillen de deelnemers tegen elkaar kunnen laten spelen in een virtuele wereld."

Juist omdat die mogelijkheden oneindig zijn (vandaar de naam Infinity), ziet Van 't Hooft nog veel ruimte voor groei. ,,We zijn heel rustig begonnen, mensen moeten het gewoon ervaren.''

De ondernemer mikt op een breed publiek vanaf 18 jaar uit Winterswijk en omgeving. ,,Er zijn nu alleen nog maar VR-gamerooms in Amsterdam, Utrecht, Eindhoven en nu dus ook hier. Het is echt iets voor een uurtje gezellig spelen. Ze krijgen een flesje frisdrank en een zakje chips, maar verder niet en er wordt geen alcohol geschonken." Er wordt natuurlijk flink geschoten met katapulten, pijl en boog, geweren en mitrailleurs, maar daar krijgt de echte wereld niets van mee.

Als je in al het enthousiasme zou vallen, val je op een kunstgrasmat

Glenn van ’t Hooft, Infinitiy VR gameroom