Nieuws

Ondernemerschap van generatie Z: internet, grensoverschrijdend en platte organisaties

De generatie van Jip Maathuis is de eerste generatie die nog nooit één dag zonder internet heeft geleefd. 'Digital natives' worden ze genoemd. Dankzij het internet kon de jonge ondernemer miljonair worden nog voor hij 20 werd. Maar geld interesseert hem helemaal niets. "Een snelle sportauto? Welnee... misschien als ik 50 ben of zo. Dan heb ik wel tijd om rondjes te gaan rijden", zegt hij tegen Tubantia.

Ditta op den Dries | Foto: Carlo ter Ellen 15 juli 2017

Jip maathuis 2 1

Jip Maathuis voelt zich perfect gelukkig als kind van de generatie Z. "Voor onze generatie liggen de kansen echt voor het grijpen. We kunnen studeren op een hogeschool of universiteit. We kunnen vakmanschap ontwikkelen. De wereld verkennen. Een internetplatform oprichten. Een bedrijf beginnen. De mogelijkheden zijn echt onbeperkt."

Kansen grijpen

Maar laat niemand zeggen dat voor de mensen uit de generatie Z alles zomaar komt aanwaaien. "Ik hoor dat wel eens roepen, vooral door ouderen. Ik ben het er totaal niet mee eens. Vorige generaties hebben ervoor gezorgd dat er veel kansen voor ons zijn. Daar ben ik hen dankbaar voor. Maar de omstandigheden mogen dan gunstig zijn, onze generatie moet zélf de kansen grijpen. En ze verzilveren. Als je aardappels in een pan koud water legt, gebeurt er helemaal niets. Je moet zelf wel het vuur eronder aansteken."

En dat deed hij. Jip was 9 jaar toen het vuur van zijn ondernemendheid ontvlamde. Rond Sinterklaas bedacht hij een chocoladeletteractie. Van elke verkochte letter ging er 1 euro naar een goed doel. In de loop der jaren heeft Jip zo 280.000 euro naar War Child kunnen overmaken. "Ik bedacht de actie niet uit winstbejag, maar vanuit een filantropische instelling. Ik vind het belangrijk om ook iets voor anderen te doen."

Brandsfit

Jip is nu ondernemer en tegelijkertijd student. "Ik ben eigenaar van het bedrijf Brandsfit, dat gratis sporttenues aan sportverenigingen verstrekt. We werken samen met grote bedrijven, die lokaal graag zichtbaar willen zijn door shirtreclame. Clubs krijgen ook een webshop, zodat ze bijvoorbeeld tassen en trainingspakken kunnen verkopen. Het is een simpel idee, voortgekomen uit het feit dat sportclubs moeilijk sponsors kunnen vinden."

Tevreden klanten

Jip staat aan het roer van Brandsfit, waar negen mensen werken. Jip is 20, de meeste andere werknemers rond de 30 jaar. Een strenge, autoritaire baas is hij niet. "Welnee, hoe platter een organisatie, hoe beter. Ieder heeft zijn eigen taak. En als iedereen die taak goed volbrengt, wordt het bedrijf een succes. Je kunt wel een hiërarchische stamboom oprichten, maar dat leidt alleen maar af van het hoofddoel: zorgen voor een tevreden klant."

"Het is mijn doel om oplossingen te zoeken voor problemen van de klant. Veel geld verdienen is helemaal geen issue, maar gewoon het gevolg van hard werken. Sinds ik mijn eigen bedrijf heb, ben ik nog niet één keer op vakantie geweest. Gewoon geen tijd voor."

Digitaal

Als hij wél tijd heeft, studeert Jip. Commerciële economie, aan de Hogeschool Amsterdam. "Ik moet nog een jaar, maar ga de studie versneld afmaken. Onderwijs volg ik digitaal. Voor de tentamens moet ik één keer in het kwartaal naar Amsterdam. Zo'n onzin. Dat moet toch ook online kunnen! En die colleges in zo'n zaaltje, die de docent steeds weer voor nieuwe groepen studenten afdraait. De toegevoegde waarde daarvan vind ik echt beperkt. Dat moet toch ook digitaal kunnen. Ik ben ervan overtuigd dat onderwijs daar naar toe gaat evolueren en dat iedere student dat toejuicht."

Toch kan Jip zich een leven zonder internet wel voorstellen. ,,Internet is niet te vergelijken met water. Dát is pas een primaire levensbehoefte. Ik ben zeker niet verslaafd aan het internet en kan het ook rustig uitzetten. Maar ik ben wel heel blij dat het bestáát. Blij met de kansen die het onze generatie biedt."

"Neem mijn eigen bedrijf. Dat zou nooit zo hard kunnen groeien zonder internet. Ik had er veel langer over gedaan om op het punt te komen waar ik nu sta. Het gaat hard. Het lijkt wel op een sprint in een marathon. We leveren onze producten binnen één dag in Nederland en België. En binnen twee jaar komen daar nog drie landen bij. Globale expansie. Je businessmodel uitbreiden en horizontaal de wereld overgaan. Dat was zonder internet niet mogelijk geweest."

Europeaan

Internet is volgens Jip ook een belangrijke aanjager van een verenigd Europa. Hij voelt zich op en top Europeaan. Zijn bedrijf is gevestigd in België, zijn ouders wonen in Enschede, zijn school staat in Amsterdam en hij is regelmatig voor zaken in München. "Ik denk niet in regio's. Europa is voor mij één geheel. En dat moet zo blijven. Ik hoor mensen roepen dat we de grenzen dicht moeten gooien, om terrorisme tegen te gaan. Bullshit. Dat is gewoon geen oplossing. Het kwaad moet aangepakt worden daar waar het is ontstaan. De ellende moet in Syrië en Irak gestopt worden."

"Al die boosheid. Al die aanslagen. De rust moet terugkomen. Ik zag laatst dat iemand voor zijn kop werd geramd omdat de persoon in kwestie vond dat hij een parkeerplekje eerder zag. Doe normaal! Van mijn ouders leerde ik belangrijke normen en waarden. Eerlijkheid, respect voor anderen en verdraagzaamheid. Laten we elkaar daar steeds op blijven wijzen. Hopelijk komt de wereld dan weer meer in balans."

Veel geld verdienen is helemaal geen issue, maar gewoon het gevolg van hard werken

Jip Maathuis