Nieuws

Deze reisbureaus cashen met Georgië-trips dankzij Wie is de Mol?

Op vakantie naar Georgië? Sinds de start van Wie is de Mol? is de interesse in het Oost-Europese land als vakantiebestemming flink toegenomen, bevestigen diverse reisbureaus. Het populaire programma van AVROTROS wordt dit jaar vanuit Georgië uitgezonden, schrijft het AD.

Dennis Jansen | Foto: ANP 1 februari 2018

Art Rooijakkers ANP

,,We zien absoluut een verhoging van het aantal aanvragen voor Georgië in vergelijking met de periode van voor Wie is de Mol? en daar zijn we erg blij mee, want Georgië wordt niet heel veel aangeboden door organisaties in Nederland”, aldus een woordvoerder van Better Places.

Ook Koning Aap bevestigt een toename van interesse. ,,We hebben meer aanvragen gekregen voor Georgië. We merken zeker dat er meer interesse is. Mensen vertellen daar niet specifiek bij dat dat met Wie is de Mol? te maken heeft, maar daar kun je wel vanuit gaan.''

Zoekopdrachten verviervoudigd

Het spelprogramma, dat aan zijn achttiende seizoen bezig is en vier afleveringen onderweg is, toont veel beelden van Georgië. De kandidaten zijn soms lyrisch over de pracht van het land. ,,En natuurlijk zijn we daar blij mee”, stelt Richard van Eck van SNP Natuurreizen die veel beweging ziet.

,,Sinds de start van het programma zijn de zoekopdrachten over Georgië op onze site verviervoudigd. Je ziet echt een piek op onze Georgië-pagina. Als ik kijk naar de cijfers van de afgelopen weken dan komen ze één voor één binnen. De eerste groepsreis met vertrekdatum 20 juli zit al vol waar we vorig jaar in deze periode niet één boeking binnen hadden. Je ziet echt een duidelijke stijging sinds het begin van het programma.”

Van Eck staat er niet van te kijken: ,,We hebben het ook als Floortje Dessing op een bepaalde bestemming is geweest. Ook dan neemt de interesse toe.”

Het aantal zoekopdrachten op Google op Georgië is de laatste vier weken gestegen. Verhoudingsgewijs zoeken deze maand plotseling viermaal zoveel mensen op het land dan in de andere maanden. Een duidelijk WIDM-effect, zoals dat voorgaande jaren ook het geval was. In 2016 steeg het aantal zoekopdrachten op de Dominicaanse Republiek, vorige jaar ‘profiteerde’ het Amerikaanse Portland van de aandacht van Wie is de Mol?