Nieuws

Rick Polman (Van der Valk Eindhoven): ‘We hebben 350 familieleden in het bedrijf’

Rick Polman (43) is directeur van het Van der Valk Hotel Eindhoven. ‘Er is altijd, altijd iemand om mee te sparren.’ Deel 3 in de Eindhovense serie De Ondernemer Eregalerij ter gelegenheid van de Week van de Ondernemer die op 11 oktober in Eindhoven wordt gehouden. In deze serie praten prominenten uit Eindhoven over hun ondernemerschap en dragen ze drie ondernemers aan die zij bewonderen.

Helga van Kooten | Foto's en video: Vincent Krijtenburg 10 oktober 2017

Eregalerij rickpolman vandervalk 01

,,Sinds mijn 22ste werk ik in het Van Der Valk Hotel Eindhoven. Ik ben na mijn havo direct binnen het familiebedrijf aan de slag gegaan, eerst drie jaar in ons hotel in Akersloot en daarna één jaar in Zuid-Frankrijk. Zo ging dat in die tijd, al wordt het nu ook bij ons steeds gewoner eerst te gaan studeren en een paar jaar ergens anders te werken.”

Cees Polman

,,In drie jaar tijd heb ik vanaf mijn 22ste het hotel van mijn vader Cees overgenomen. Aan zo’n traject zit een soort opleiding vast. Maar mijn vader is nooit buiten beeld geraakt. Vlak voor dit interview zat ik nog met hem aan de telefoon. Dan praten we over van alles.”

,,We zijn nu bezig met de renovatie van de hotelkamers. Dat is elke vijftien à twintig jaar nodig. De hotelkamer van tien jaar geleden is niet meer de hotelkamer van nu. Dat is dan zo’n onderwerp waar ik het met mijn vader over heb. Ik vroeg me af: zou de gast een open badkamer waarderen? Mijn vader wees me erop dat de gast privacy wil. Als je als zakenlui een kamer deelt, wil je je wel kunnen terugtrekken.”

Ruggenspraak

,,De standaardkamer moet een allemansvriend zijn. Dus toch maar geen open badkamer. Het is goed dat ik dat soort beslissingen niet in mijn eentje hoef te nemen, dat ik ruggenspraak kan houden.”

Meer interessante ondernemers ontmoeten en zakelijke kennis en inspiratie opdoen? Kom naar de Week van de Ondernemer in Eindhoven.

Centraal organiseren

Aan de andere kant: zo’n grote familie maakt centraal organiseren wel lastig. Maar met een aantal zaken doen we dat toch wel. Natuurlijk worden de licenties centraal verleend. Maar ook alles rondom het internet, corporate sales, marketing en de gezamenlijke uitstraling gebeurt centraal. De basisafspraken omtrent wet en regelgeving en personele en administratieve organisatie zijn vastgelegd ter bescherming van het merk. Voor de rest zijn de bedrijven redelijk autonoom.”

,,Aan de andere kant: zo’n grote familie maakt centraal organiseren wel lastig. Maar met een aantal zaken doen we dat toch wel. Natuurlijk worden de licenties centraal verleend. Maar ook alles rondom het internet, de centrale pr en de personele organisatie gebeurt centraal. De bescherming van het merk, de gezamenlijke uitstraling. Basisafspraken. Voor de rest zijn de bedrijven redelijk autonoom.”

Luiten-Van der Valk Beheer

,,Het hotel in Eindhoven maakt deel uit van Luiten-Van der Valk Beheer. Het is met zestien van de 100 hotels de op drie na grootste groep binnen het Van der Valkconcern. We zitten in vier landen: in Nederland, Duitsland, België en Frankrijk. In Nederland hebben we onder meer hotels in Sassenheim-Leiden, Den Haag-Wassenaar en Roermond – en in Amsterdam zijn we aan het bouwen.”

Familiebedrijf

,,Met name onze groep vindt dat Van der Valk zijn horizon moet verbreden, dat we het moeten zoeken in middelgrote en grotere steden. En over de grens heen. Dat is lastig, want in een familiebedrijf zijn mensen over het algemeen honkvast. Wie wil er nu zes, zeven uur van zijn familie vandaan zitten? Al is de volgende generatie wel mobieler. Zelf zie ik mezelf niet zo gauw uit Eindhoven vertrekken. Het is een prachtig bedrijf in een inspirerende stad. Alhoewel: als ze in New York 250 kamers neerzetten, lijkt me dat een fantastische uitdaging. Maar in dat geval zal ik wel gewoon moeten solliciteren, hè – zo werkt dat in onze familie.”

Mobiliteit

,,De belangrijkste ontwikkeling voor het hotelwezen is dat de mobiliteit van mensen verandert. Stel dat mensen zelfrijdende auto’s hebben, gaan ze dan nog in een hotel slapen of stappen ze om 06.00 uur in hun zelfrijdende auto en doen ze vervolgens nog even een tukje? Wij hebben hier 30 conferentiezalen. Mijn oudste dochter is 21. Gaat die generatie in de toekomst nog in een vergaderzaal zitten met alle nieuwe communicatiemiddelen?"

Crossconcepts

,,Op dat veranderende gastgedrag moeten we inspelen. We leven in een nieuwe tijd met bedreigingen en kansen. Daar zijn we niet op zaakniveau mee bezig, maar wel op concernniveau. Hoe zorgen we ervoor dat de nieuwe generatie naar Van der Valk gaat?

Dat doen we nu bijvoorbeeld door de mogelijkheid te bieden bij ons de auto op te laden, waarmee we weer een pleisterplaats worden, want tijdens het laden komt iemand binnen voor een kop koffie. En door flexibel vergaderen aan te bieden – even een uurtje in plaats van een dagdeel. En ook met crossconcepts: een hotel met een sportcentrum, met een bioscoop, met een casino.”

Kopieergedrag

,,We creëren een hub langs de weg. Die hotelkamer is daar maar een onderdeel van. Het gaat om de combinatie van de kamer en de faciliteiten. Dat je wat kunt eten, dat je nergens naartoe hoeft. Van der Valk is hyperadaptief. Het kopieergedrag is bij ons een cultus. Als iets werkt, nemen we het morgen van elkaar over. Dat kan doordat we eigen baas zijn; we hoeven aan niemand toestemming te vragen. Wat goed werkt, vindt snel zijn weg.”

Deze drie ondernemers bewondert Rick Polman:

Cees Polman en Wil Luiten

,,Mijn vader heeft acht hotels gebouwd, dus die weet wel hoe dat moet. Daar zit zó’n enorme bak kennis – als je daar geen gebruik van maakt, ben je gewoon geen goede manager. En mijn vader was dan wel de ondernemer, maar mijn moeder organiseerde hier alles. Op zondag zat hier rustig 2.000 man te eten – dat moest wel draaien met 100 man personeel. Daar zorgde zij voor.”

Wim van der Leegte van VDL

,,Wim van der Leegte is een selfmade no-nonsenseman. Dat waardeer ik in hem. Hij heeft er in z’n eentje voor gezorgd dat een heleboel mensen hier in de regio werk hadden. Dat getuigt van visie, en dat geldt zeker voor wat hij met Nedcar heeft gedaan.”

Frits van Eerd van Jumbo

,,Ik noem alleen maar familiebedrijven in dit rijtje. Dus als ik Frits van Eerd noem, bedoel ik eigenlijk de familie Van Eerd. Die familie heeft met de Jumbo en de overname van La Place een staaltje on-Nederlandse ondernemersgeest laten zien. Zo knap! Wat zij hebben gedaan, getuigt van lef. En dat gaat zich uitbetalen, tenminste: dat hoop ik voor hen.”

Gaan mensen nog naar een hotel als er zelfrijdende auto’s zijn?

Rick Polman, directeur Van der Valk Hotel Eindhoven