Nieuws

Teamwork: Samen werken aan de Tour

Zonder een proflicentie toch met een eigen team meedoen aan het grootste, meerdaagse wielerevenement van de wereld? In Twente hebben creatieve bedrijven een manier gevonden om zich te verbinden aan de Tour de France.

DOLF RUESINK 24 juni 2017

Tukker naar de Tour Rabobank

Deelname aan de Ronde van Frankrijk is alleen weggelegd voor de beste wielerprofteams. Wie zijn naam aan het evenement wil verbinden, moet als sponsor diep in de buidel tasten. Hetzelfde geldt voor steden die een start of finish van La Grande Boucle in huis willen hebben. Wie een verblijf bij de Tour wil combineren met een overnachting, kan in een groot gebied rondom start- en finishplaats meestal geen betaalbare hotelkamers vinden.

De organisatoren van het driedaagse wieleravontuur Tukkers naar de Tour hebben al die lastige klippen weten te omzeilen. Zowel bij de proloog op 1 juli als de tweede etappe 2 juli in de Duitse stad Düsseldorf (620.000 inwoners) zitten tweehonderd Nederlandse sportliefhebbers op de eerste rang. Ze logeren bovendien twee nachten in een prachtige accommodatie op steenworp afstand van het parcours. Hoe is dat mogelijk?

Lees verder onder de foto

Voor bedrijven met lef

Het recept van het project is een mix van een goed businessplan, vakmanschap, snel handelen en een samenwerking tussen een achttal bedrijven met lef. Dagblad Tubantia en energiebedrijf Pure Energie bundelden de krachten. Zes Twentse bedrijven sloten zich aan bij de initiatiefnemers. Ze vertrekken met een team van 200 wielerliefhebbers op 30 juni naar de Grand Départ in Düsseldorf. Tubantia heeft veel ervaring met het opzetten van grote evenementen die voor lezersbinding zorgen en de krant unieke content (nieuws, verhalen, foto's en video's) oplevert. Pure Energie is een jong en groen bedrijf, dat zich op een actieve manier wil onderscheiden in de vechtmarkt van de vele energieleveranciers.

Toen Düsseldorf anderhalf jaar geleden door de Franse Tourorganisator Christian Prudhomme werd aangewezen als startplaats, zaten de vertegenwoordigers van Tubantia en Pure Energie één week later al aan tafel met het stadsbestuur en de grootste lokale krant Rheinische Post. Ze vertelden de oosterburen over het plan om met een grote groep Nederlandse wielrenners naar de tourstart te gaan. ,,Die Holländer kommen!'' kopte de Duitse pers een dag later trots.

Lees verder onder de foto

Onder leiding van Joost Posthuma

Twee jaar eerder werd een vergelijkbare tocht gerealiseerd. Een peloton met 100 recreanten - krantenlezers en ondernemers - reed in één dag van Enschede naar Utrecht. Een rit van ruim 140 kilometer, die het startsein was voor een driedaags verblijf rondom de start van de Tour de France 2015 in de Domstad. ,,Een enorm succes en voor herhaling vatbaar'', was de gezamenlijke conclusie van Tubantia-hoofdredacteur Martha Riemsma en directeur Alfons Wispels van Pure Energie.

Tukkers naar de Tour biedt de deel-nemers zowel inspanning als ontspanning. Hoewel de fietstocht naar de Tourstart uitdrukkelijk geen wedstrijd is, moet er vooraf toch stevig worden geoefend. Dat gebeurt onder leiding van oud-wielerprof Joost Posthuma, die vijf keer de Tour de France reed en als accountmanager werkt bij hoofdsponsor Pure Energie. Ook voormalig olympisch en wereldkampioen Hennie Kuiper begeleidt de deelnemers en rijdt mee naar Düsseldorf.

Lees verder onder de foto

Financiering van 150.00 euro

Om het ambitieuze plan te realiseren, moest aan een zestal basisvoorwaarden worden voldaan. Naast toezeggingen van de stad Düsseldorf (vip-arrangementen) was het nodig om huisvesting voor 200 personen (hotel) te vinden, evenals lunchgelegenheid bij de proloog (langs het parcours), lokaal transport en busvervoer terug naar Enschede, werving van voldoende deelnemers en de financiering van het totale project (circa 1,5 ton).

Zowel het aantrekken van sponsoren als het inschrijven van deelnemers verliep snel. De acht partners leveren geld en/of diensten en mogen in ruil daarvoor met een aantal personeelsleden of zakelijke relaties meefietsen in de groep. Binnen één week was bij de inschrijving het maximale aantal renners bereikt. Er moest zelfs een wachtlijst worden ingesteld.

Lees verder onder de foto

Ook materiele steun

Naast de partners die geld inbrengen is er ook een aantal bedrijven dat het wielerproject in materiële zin steunt. La Strada Bikes, een startende ondernemer uit Twente, die op maat samengestelde racefietsen en mountainbikes maakt, gaat niet alleen mee met een materiaalbus, maar stelt ook een ultralicht premiummodel beschikbaar voor Joost Posthuma. Sponsors zijn meer dan geldschieters. Zo verzorgen drie bedrijven tijdens de etappe van Enschede naar Düsseldorf een verzorgingspost met hapjes en drankjes. ,,Wij doen mee omdat dit wieleravontuur top is'', verklaart Eric Hutten de overeenkomst die accountantskantoor KroeseWevers sloot. ,,Dit project straalt enthousiasme en professionaliteit uit. Dat zijn ook onze kernwaarden.'' Voor directeur Jerry Notenboom van Rabobank Enschede-Haaksbergen telt de verbondenheid met de klant. ,,Veel van onze relaties fietsen mee of lezen in de krant over deze bijzondere tocht.''

Die Holländer kommen!

Rheinische Post