Nieuws

Toerisme voor economie van regio Arnhem-Nijmegen van vitaal belang

Hanneline Oosting heeft er een goed gevoel over. De jongste cijfers over hoe het toerisme rendeert, moeten aan het begin van de zomer uitkomen. Maar de adjunct-directeur van het Regionaal Bureau voor Toerisme (RBT) Arnhem-Nijmegen (KAN) denkt dat de regio in de lift zit. ,,Mijn gevoel zegt dat we zijn gegroeid, dat er meer is besteed." Dat schrijft De Gelderlander.

John Bruinsma | Foto: Marina Popova 21 april 2017

Arnhem Nijmegen toerisme Duistland

Het toerisme is voor de economie van de regio Arnhem-Nijmegen van vitaal belang. De omzet van attracties, horeca, winkels, hotels, campings en al wie nog meer een graantje meepikt uit de ruif ligt boven de miljard euro. Ook is de sector goed voor zo'n 22.000 banen, meer dan in de bouw, het transport en de publieke sector.

Omzet

Arnhem heeft met 376 miljoen euro het grootste aandeel, de Veluwezoom zet 107 miljoen om. En Oosting gaat er van uit dat door de aantrekkende economie die cijfers bij de binnenkort te verwachten meting omhoog zijn gestuwd, nadat in 2014 een paar procent was ingeleverd ten opzichte van het begin van het decennium.

Dagjesmensen

Als Karfreitag - Goede Vrijdag op z'n Duits - een teken aan de wand is, dan ziet het er inderdaad goed uit. Toen stonden de parkeergarages in Arnhem vol met auto's met Duitse nummerborden. De stad moet het sowieso hebben van dagjesmensen. Jaarlijks komen er zo'n 13 miljoen, waarvan 8 procent uit het buitenland. Zij brengen per saldo meer geld in het laatje dan de mensen die overnachten. In Arnhem zijn dat er zo'n 400.000, op de Veluwezoom circa 250.000.

Uitdaging

,,Onze uitdaging is de verhouding een beetje om te draaien'', zegt Oosting. ,,Als je meer mensen weet vast te houden die meerdere dagen in je gebied doorbrengen, kun je meer omzet genereren. Duitsland is in dat opzicht een groeimarkt. De Duitser die nu Arnhem voorbij rijdt op weg naar de kust en de bollen, willen we zo ver krijgen dat hij z'n tweede, derde, vierde vakantie bij ons doorbrengt."

Strategie

Wat daar voor nodig is? Een gezamenlijke strategische aanpak van toeristische ondernemers, met het doel de sterke punten van het gebied te profileren en nieuwe kansen te creëren. ,,We hebben de dagattracties, het oorlogsherinneringstoerisme en het groen", somt Oosting op. ,,Die moeten we aan elkaar zien te koppelen en in de etalage zetten."

Burgers' Zoo

In de drie elementen als zodanig zit nog muziek. Burgers' Zoo opent in juli zijn nieuwe mangrovehal, in het Nederlands Openluchtmuseum wordt vanaf september het paviljoen met de multimediaal gepresenteerde Canon van Nederland toegankelijk. En aan de Rijn ging onlangs het nieuwe informatiecentrum over de Slag om Arnhem open. Op en rond Koningsweg Noord bieden Fliegerhorst Deelen en de Diogenes-bunker een kans. Aanjager Hans Jungerius praat met gemeente en provincie over ontwikkeling en ontsluiting van deze aan historie zo rijke buffer tussen Arnhem-Noord en Nationaal Park de Hoge Veluwe.

Focus

,,De focus in Arnhem ligt op de binnenstad", stelde hij deze week nuchter vast op een bijeenkomst over de potentie van Arnhem als toeristenstad. Daar kon wethouder Ine van Burgsteden niet veel meer tegenover stellen dan de mededeling dat bij de ontwikkeling van het herinneringstoerisme ook de Fliegerhorst op de radar zit. ,,Je hebt mensen nodig die dingen aandurven", zo merkte directeur Alex van Hooff van Burgers' Zoo tijdens diezelfde avond op.

Hij doelde ook op Irene Stoevelaar, die met zus Judith Buitenplaats Beekhuizen is begonnen, een luxe natuurvakantiepark op de locatie van de voormalige natuurcamping bij Velp. Je tent is een hotelkamer in de buitenlucht, je kunt eten in restaurant Woodz - geen friet met appelmoes, maar vis of biefstuk - en je hoeft er niet met je wc-rol naar het toiletgebouw te lopen omdat je je eigen sanitair hebt. Voorjaar 2018 opent het duo ook nog een hotel vlakbij.

Vrijetijdseconomie

Glamping, noemt men dat, en het is ver verwijderd van de stacaravan- en pannenkoekenhuizenlucht die het gebied van oudsher wordt toegedicht. Al vindt Oosting dat een achterhaald beeld. ,,De vrijetijdseconomie innoveert al lang, ook op de Veluwe, ook in Arnhem. Al liggen er voor de stad zeker kansen, met zo'n achtertuin."

De Duitser die nu Arnhem voorbij rijdt op weg naar de kust en de bollen, willen we zo ver krijgen dat hij z'n tweede, derde, vierde vakantie bij ons doorbrengt

Hanneline Oosting