Nieuws

Twentse bedrijfsfotograaf heeft nu eigen boek

Fijnproever en fotograaf Johan Visschedijk uit Haaksbergen schiet filmische beelden voor grote namen als Grolsch, Philips en Coca Cola, laat de Tubantia weten. Na alle billboards en tijdschriften is er eindelijk ook een kookboek.

MANDY DE JONG | FOTO EMIEL MUIJDERMAN, Johan Visschedijk 18 oktober 2017

826374

Bacardi is zijn meest recente, grote opdrachtgever. In een studio in Moskou werkt Johan Visschedijk (53) drie dagen lang aan het perfecte plaatje.

Billboard

"Foodstylisten staren dan 2,5 uur naar een glas mojito", vertelt de fotograaf met een lach. Een team van twintig creatievelingen kijkt over zijn schouders mee. Tel daar twee weken tijd voor beeldbewerking bij en je hebt een billboard van Bacardi. Binnenkort hangt zijn doek van twintig meter in de Russische hoofdstad. "Als ik in de taxi van het vliegveld naar het centrum rijd, dan denk ik altijd wel: dit is gaaf!"

Vakman

Visschedijk is een vakman. Alledaagse taferelen worden door zijn lens filmisch. Foto's veranderen in verhalen. Die sfeer is zijn handtekening. Fotografie is ook veel meer dan zijn werk. "Het is een hele relaxte manier van leven", vertelt de vijftiger in zijn studio in het buitengebied van Haaksbergen. "Waarom zou je je druk maken op een kantoor als je ook dit kunt doen?"

Bedonderen

Na zijn studie fotografie schiet Visschedijk zijn eerste beelden voor de Allerhande. Daarna volgen publicaties in onder meer Elle, Libelle en Avantgarde. Met twee collega's fotografeert hij gedurende twintig jaar alle verpakkingen van Albert Heijn-producten. Tegenwoordig werkt Visschedijk in binnen- en buitenland voor grote namen als Coca Cola, Spa, Warsteiner, Honig en Philips. Ook regisseert hij korte commercials. De commerciële beelden zijn bijna te mooi om waar te zijn. "De boel bedonderen is mijn vak."

Nieuwe werkelijkheid

In zijn portfolio een filmisch tafereel van een oudere man en een klein kind starend naar een fonkelnieuwe Volvo in een etalage. "Alleen de mensen zijn gefotografeerd", verklapt hij. "De rest is 3d gerenderd." Visschedijk maakt in zo'n geval de beelden en regisseert alles tot in de kleinste details. Zijn foto's worden gecombineerd met computer gegenereerde beelden en er ontstaat een nieuwe werkelijkheid. Een illusie. Wat is er nog echt aan het beeld van een Amerikaanse wagen en een veranda in een verlaten decor? "De auto heb ik om 5.30 uur gefotografeerd. De veranda lag 350 kilometer verderop en heb ik later vastgelegd."

Totaalplaatje

Visschedijk creëert de elementen van een totaalplaatje. Ook dat is vakwerk. "Alles - van zonnestand tot regenbui - wordt nauwkeurig gemeten, want alle elementen van het beeld moeten kloppen." Commerciële opdrachtgevers vragen steeds vaker naar bewegend beeld voor social media. "Het is nog technischer dan 3d renderen", zegt de fotograaf. Hij vertelt beeldend over een commercial van een bakje frambozen dat in de yoghurt valt. "We maken een gat in een bakje en in de tafel en plaatsen een garde aan de onderkant. Zo komt de yoghurt in beweging. En dan de frambozen nog... We zijn een paar uur bezig voor 1,5 seconde commercial."

Fijnproever

Het contrast met zijn nieuwste project is groot. Visschedijk portretteerde 35 chef-koks voor het kookboek Fijnproeven in Nederland, waarmee je thuis een gerecht kunt maken op sterrenniveau à la De Swarte Ruijter en De Librije. Het boek is een initiatief van de Voedselbanken Nederland. "Ik heb nog nooit een kookboek gemaakt", zegt Visschedijk eerlijk. "Maar ik vind het geweldig."

Europa

De portretten zijn puur en rauw. Zonder toeters en bellen. "Die chef-koks zijn eigenlijk uit hetzelfde hout gesneden als ik", ontdekte de Haaksbergenaar. "We worden chagrijnig als mensen niet doen wat we zeggen. We raken dan geïrriteerd en beginnen te blaffen. We gaan alleen voor het allerbeste." Visschedijk heeft de smaak te pakken. Naast het kookboek Fijnproeven in Nederland is er ook al Fijnproeven in Twente. "En het lijkt mij wel wat om Fijnproeven in Europa te maken. Het is een keer wat anders."

Anoniem

Zijn werk is veelal vluchtig en anoniem. De beelden prijken in een magazine of bushalte en zijn een maand later weer verdwenen. Of nog erger: eindigen in de prullenbak. "Mijn naam staat er nooit bij." En dat hindert ook eigenlijk niet, want Visschedijk doet het allemaal voor het perfecte plaatje. De kick van een krachtige foto werkt verslavend. "Fotografie is één van de mooiste beroepen. Je bent net een schilder uit de negentiende eeuw."