Nieuws

Utrechtse ondernemer in schoonheidsbranche ontdekt gat in de markt

Er verandert veel in het beautylandschap. Zo daalt het aantal schoonheidssalons sinds een aantal jaar sterk. Toch zijn er schoonheidsspecialisten die het anders aanpakken en durven te innoveren. Alleen dan blijf je overeind, schrijft het AD. ,,Als je iets extra's biedt, heb je een toekomst.''

Annemart van Rhee | Foto: Shody Careman 8 september 2017

Fietsende Schoonheidsspecialist3

Hele generaties vrouwen groeiden ermee op: de behandeling bij de schoonheidsspecialiste. Weken werd er uitgekeken naar het verwenmoment in de stoel voor een schaaf- en poetsbeurt: epileren, harsen, wenkbrauwen verven, huidbehandelingen. Doorgaans gebeurde dat bij een buurtgenote die in deeltijd werkte. Zij maakte het bezoek zo gezellig, dat vaak ook nog die te dure crème meeging naar huis.

Maar dat oer-Hollandse tafereel verdwijnt steeds meer. Uit onderzoek van Marktdata.nl blijkt dat het aantal schoonheidssalons drastisch daalt. Waren er in 2012 nog bijna 10.000 salons, dit jaar zijn er nog maar 8.000 over en het einde van de neergang is niet in zicht, aldus het bureau.

Onderzoek

Volgens onderzoeker Han van Es zorgt een combinatie van factoren voor die forse inkrimping. Allereerst is er de concurrentie. Koos je in de strijd tegen vlekken en rimpels voorheen automatisch voor een gezichtsbehandeling bij de schoonheidsspecialiste, nu boeken steeds meer mensen een opvul- of prikbeurt bij botox-klinieken.

In het geval van prijsvechters als Faceland - 79 euro voor het kreukvrij maken van de fronslijn - is de behandeling iets duurder dan een gemiddeld bezoek aan de schoonheidsspecialiste, waarbij een vrouw volgens Marktdata.nl 45 à 50 euro uitgeeft. Maar de injectie blijft drie tot vier maanden werken, terwijl de schoonheidsspecialiste bij de meesten om de twee maanden in de agenda staat.

Strengere regels

Daarnaast dreigt strengere regelgeving, waardoor schoonheidsspecialisten geen IPL/laserbehandelingen (voor permanente ontharing en vlekverwijdering) meer mogen uitvoeren. ,,De overheid wil dat alleen gediplomeerde huidtherapeuten voortaan met die apparatuur aan de slag gaan'', zegt Van Es. ,,Veel schoonheidsspecialisten zien dure, ingewikkelde cursussen niet zitten en geven er de brui aan.''

Verder kampen de schoonheidsspecialisten nog met de na-ijlende dreun van de recessie. Volgens Marktdata.nl boekten klanten vóór de financiële crisis om de zes weken een behandeling. Die frequentie ging omlaag naar eens in de acht weken en kwam na het herstel van de economie niet meer terug op het oude niveau. Verder werden er beduidend minder euro's uitgegeven aan crèmes en scrubs.

Van Es: ,,Je ziet ook dat een groot aantal routiniers niet met de tijd meegaat. Ze maken onvoldoende reclame voor zichzelf en mijden social media als Facebook en Instagram. En dat zijn toch dé kanalen om een jongere, nieuwe klantenkring aan te boren.''

Innoveren

Iemand die wel innoveert, is Hanneke Schrijver (28) uit Utrecht, ook bekend als de fietsende schoonheidsspecialist. Op haar felrode fiets - met mand vol benodigdheden - komt zij voorrijden bij haar klanten.

,,Mensen hebben het druk en kunnen moeilijk tijd vrijmaken om bij mij te komen. Of ze zijn om verschillende redenen niet mobiel. Toen dacht ik: dan ga ik naar hen toe. Dat kan overal: op kantoor, thuis, op de camping of tijdens festivals. En die aanpak levert extra werk op. Net als jezelf zichtbaar maken. Ik flyer heel traditioneel, maar heb ook een eigen site en zit op Facebook en Instagram. Als je iets extra's biedt, heb je een toekomst'', aldus de schoonheidsspecialiste die binnenkort naar Zuidoost-Azië afreist voor een bijscholing en een nieuwe massagecursus.

Als huidtherapeute beschikt Schrijver over de diploma's om IPL/laserbehandelingen te kunnen blijven uitvoeren. Hoe kijkt zij naar geroutineerde vakgenoten die door nieuwe eisen buitenspel dreigen te raken?

,,Aan de ene kant denk ik dat het goed is dat er voorwaarden worden gesteld. Het gebruik van die apparatuur kan risico's met zich meebrengen en schade aanrichten wanneer er niet goed mee wordt omgegaan: brandblaren of zelfs littekens. Maar ik vind het ook ontzettend jammer dat vrouwen die jarenlang met enorm veel passie bezig zijn geweest in het nauw raken. Zo dreigt een fenomeen te verdwijnen.''

Toen dacht ik: dan ga ik naar hen toe. En die aanpak levert extra werk op.

Hanneke Schrijver, De fietsende schoonheidsspecialist