Nieuws

Vrouw aan het roer: Kapitein van de haven in Hengelo

De Hengelose haven wordt geleid door een vrouw van 23. "Mensen hebben geen idee wat hier allemaal gebeurt en wat het werk van de havenmeester inhoudt", zegt Shirley Elken tegen Tubantia.

Bert Hellegers 8 juni 2017

Havenmeester

Haar oma had een zeilboot, maar verder heeft Shirley Elken niks met varen. Toch staat ze aan het roer in de Hengelose haven. Een vrouw als havenmeester is bijzonder. Helemaal als die nog maar 23 is. Ervaren schippers hebben er geen moeite mee, is haar indruk. "Zolang ze geen stremming ondervinden en snel op de plek kunnen liggen. Daar doe ik mijn best voor. Ze willen zo veel mogelijk varen."

Vanuit haar havenkantoor kijkt ze uit over de Hengelose haven. Een blauwgeel gebouwtje op vier palen, vijf meter boven de kade. Aan de overkant van het water worden schepen gelost bij de containerterminal en bij Op en Overslag Twente. Een eindje verderop draait een schip richting de metaalboer en een bij AkzoNobel volgeladen zoutschip vaart voorbij op weg naar Duitsland. De schipper steekt zijn hand omhoog. Langs de kade ligt nog een schip, met huisvuil van huishoudens voor Twence, op zijn beurt te wachten.

Onbekend terrein

Het is een drukke ochtend in de haven, waar dagelijks gemiddeld twaalf schepen worden geladen en gelost. Het maakt Hengelo in combinatie met de havens in Enschede en Almelo tot de grotere binnenhavens van het land. Hoewel maar weinig Hengeloers daar weet van hebben, merkt Shirley Elken vaak. "Een groepje gepensioneerden zit hier wel eens langs de kant en je ziet opa's met kleinkinderen, maar voor velen is de haven onbekend terrein."

Dat geldt helemaal voor haar vak. Als ze vertelt dat ze havenmeester is, worden wenkbrauwen gefronst. "Ja, ik heb op feestjes wel wat uit te leggen", stelt ze lachend vast. Ze begrijpt de reactie want tot ruim een jaar geleden wist ze zelf nauwelijks wat de taak van een havenmeester inhoudt. Na haar opleiding Handhaving, Toezicht en Veiligheid aan ROC van Twente ging ze aan de slag bij de gemeente Hengelo, afdeling Stadstoezicht. Ze was als buitengewoon opsporingsambtenaar vooral belast met controle op illegale afvaldump.

"Zoveel anders is dit niet. Ook nu hou ik vooral toezicht", zegt ze. Ze loodst de schepen richting de kades en registreert hun lading. Schippers komen met de meest uiteenlopende vragen. "Over de dichtstbijzijnde supermarkt of waar ze hun afval kwijt kunnen; je kunt het zo gek niet bedenken. Onderweg bellen ze als er iets in het water drijft. In zulke gevallen schakel ik Rijkswaterstaat in."

Investering

Op haar inspectieronde door de haven wordt ze opgewacht door een medewerker van Asfalt Centrale Twente. Hij vertelt dat de schipper die zojuist heeft aangemeerd in de zijtak veel moeite had om de zwaai te maken. Shirley Elken kent de problemen op die plek. "Door de schroef wordt het slib van de bodem een kant op geblazen waardoor het daar ondiep wordt. Dan hebben ze moeite de bocht te maken. Het moet daar weer uitgebaggerd worden." De beperkte diepgang zorgt voor frustraties bij schippers, vertelt ze. "Ze kunnen hun schip niet helemaal volladen. Dat gaat de komende jaren veranderen." Hengelo en het bedrijfsleven stoppen 15 tot 20 miljoen in het uitdiepen van de haven en verstevigen van de kades en een nieuwe brug. Het wordt nog een hele toer om er voor te zorgen dat de schepen er niet te veel door worden belemmerd, beseft de havenmeester. "Maar daarvoor zit ik hier."

Ervaren schippers hebben geen moeite met een vrouw als havenmeester

Shirley Elken