Nieuws

Waarom Dé Hifiwinkel in Beek al 19 jaar lang succesvol is (ondanks de crisis)

De winkelier heeft het moeilijk. Door crisis en internet. In veel dorpen leggen zelfs de kruidenier en de bakker het loodje. Maar er zijn uitzonderingen. Zoals Dé Hifiwinkel in Beek.

ROB VAN DER VELDEN / Beeld: BERT BEELEN 23 juni 2017

Hifi winkel

Wie begint er nu een hifizaak in het topsegment, in een dorpje van nauwelijks 3.500 inwoners? Herman van den Dungen en Rob Wilms dus. De eerste als eigenaar, de tweede als bedrijfsleider. ,,En dat was 19 jaar geleden geen gok, maar een welbewuste keuze'', legt Rob Wilms uit. ,,Ik werk hier grotendeels op afspraak. In een grote stad heb je constant aanloop van mensen en moet je veel personeel inzetten.

Persoonlijke aandacht

Tijd, rust en persoonlijke aandacht is volgens Wilms onontbeerlijk om geluidsapparatuur op een juiste wijze aan de man te brengen. ,,Dat we het hier nu al zo lang redden bewijst wel dat het een goede zet is geweest in Beek neer te strijken. De omzet is al die jaren ook constant goed gebleven. Van de crisis hebben we hier zelfs helemaal niets gemerkt.''

Flinke autorit

Dat de hifiwinkel kan draaien in zo'n bescheiden dorp heeft volgens Rob Wilms alles te maken met het feit dat de ware audioliefhebber niet terugdeinst voor een flinke autorit. ,,Onze klanten komen uit heel de Benelux. Laatst zelfs eentje uit Hongarije. Die man kwam speciaal voor een buizenversterker van Conrad Johnson.''

Eigen product

Wie als leek de winkel bezoekt, duizelt het al snel van meer of minder exotische merknamen als Martin Logan, Michell Engineering, Audia Flight of Franco Serblin. In huis ook veel buizenversterkers van PrimaLuna: een door eigenaar Herman van den Dungen zelf ontwikkeld en op de markt gezet product. ,,Maar op de benedenverdieping hebben we ook heel betaalbare apparatuur hoor'', zegt Rob Wilms geruststellend. ,,We zijn er echt niet alleen voor de audiofiel.''

Geen impulsaankopen

Maar ook al staat de deur voor iedereen open, zonder afspraak luisteren naar een kostbare installatie gaat niet lukken. ,,Ik vind dat wie echt op zoek is naar een goed geluid, ook bereid moet zijn een afspraak te maken. We zijn geen winkel voor impulsaankopen.''

Persoonlijke band

Met veel klanten, zegt Rob Wilms, in de loop der jaren een persoonlijke band opgebouwd te hebben. ,,Dat is ook de kracht van een goede hifiwinkel. Ik voel me zelf ook helemaal geen verkoper. Wat ik doe is samen met de audioliefhebber zoeken naar wat bij hem of haar en het beschikbare budget past. Dat kan een heel dure luidspreker of draaitafel zijn, of een complete hifi-installatie van nog geen 1500 euro."

Tranen in de ogen

,,Zoals de set die ik pas nog verkocht aan een dame uit Vught. Zij vond het geluid zo mooi dat ze er tranen van in de ogen kreeg. Dan is mijn dag geslaagd. Ik moet daar wel eens aan denken als ik, zoals bv laatst, van iemand hoor dat hij alleen al voor een interlink (een verbindingskabel tussen bijvoorbeeld CD-speler en versterker) een bedrag van 40000 euro heeft neergeteld. Dan sla je door.''

Luide mastering

Een doorn in het oog van Rob Wilms is de luide mastering van veel CD's van tegenwoordig. ,,Neem de laatste van Adele. Die is op een goede audio-installatie niet om aan te horen. Alle dynamiek is eruit, omdat het goed moet klinken met goedkope oordopjes. Dat is het enige nadeel van een echt mooie geluidsinstallatie. Goed opgenomen muziek klinkt prachtig, maar slechte vaak niet om aan te horen. Ik zal dan ook niemand een dure hifi-installatie aanraden die alleen naar moderne popmuziek luistert van matige kwaliteit. Dat is zonde van het geld.''

Onze klanten komen uit heel de Benelux. Laatst zelfs eentje uit Hongarije

Rob Wilms, De Hifiwinkel