Nieuws

Welkom in de levensechte schijnwereld van virtual reality

Twentenaren storten zich op de virtual reality, schrijft Tubantia. Ze knopen diverse technieken aan elkaar en maken dat de schijnwereld nog echter lijkt. En dat biedt mogelijkheden voor games, maar ook voor het bedrijfsleven en de medische sector.

Bert Hellegers 14 juli 2017

VR 130

Het is nu nog een heel gedoe je in een pak vol sensoren te hijsen. Een pak waarmee je in de wereld van jouw keuze stapt en waarin je je vrij kunt bewegen. Maar dat wordt de komende jaren snel eenvoudiger. Dat verzekeren de initiatiefnemers van het project Myron. Studenten van de Twentse Saxion Hogeschool hebben hiervoor samen met technologiebedrijven diverse, bestaande technieken aan elkaar gekoppeld, waardoor de virtuele wereld steeds echter wordt.

Andere wereld

Het speciale sensorpak is afkomstig van Xsense (Enschede), de rugzak met laptop van XMG (Leipzig) en de handschoenen van Manus VR (Eindhoven). De aanjager van het project is The Virtual Dutchman uit Wierden. Met de studenten demonstreerden deze bedrijven in De Grolsch Veste de mogelijkheden. Daarvoor is een speciale game gebouwd. Eenmaal in het pak en uitgerust met de diverse apparatuur stap je midden in een spel en waan je je in een andere wereld. Daarin kun je vrij rondlopen en steeds contact houden met je tegenstander.

Razendsnelle ontwikkeling

"Wereldwijd gaan de ontwikkelingen op het gebied van virtual reality razendsnel. Het is in elk geval in Nederland de eerste keer dat verschillende technologieën op deze manier worden gecombineerd", zegt Remco Sikkema van Xsense. Hij voorziet een grote toekomst in de game-industrie. "Je gaat dit terugzien in gamehallen. Maar de apparatuur wordt kleiner en goedkoper. De volgende stap is dan ook dat je hiermee vanuit je kamer kunt gamen met een tegenstander in pak hem beet Nieuw-Zeeland."

Gecombineerde technieken

Behalve voor de game-industrie zijn er verschillende toepassingsmogelijkheden voor het bedrijfsleven en de medische sector. Juist daardoor zien vier betrokken Saxion-studenten kansen hun afstudeerproject uit te bouwen tot een onderneming. "Met de gecombineerde technieken kunnen op afstand levensecht instructies worden gegeven over medische ingrepen. Bovendien kunnen bedrijven op grote afstand klanten trainen in het gebruik en het onderhoud van machines", zegt Willem Jan Eeftingh uit Enschede, één van de oprichters van de start-up Byte Anvil Games. Ze hebben al diverse verzoeken van bedrijven om hun technologie te demonstreren. Zoals van de onderneming Thales uit Hengelo. "Dit biedt de mogelijkheid vanuit Hengelo technici op schepen op zee te laten zien hoe je onderhoud pleegt aan bijvoorbeeld radarsystemen", aldus Jasper Kolbrink van Thales.

Virtual Reality biedt de mogelijkheid om technici op schepen op zee te laten zien hoe je onderhoud pleegt

Jasper Kolbrink,Thales