Nieuws

Winkelen per kabelbaan in Roosendaal? Volgens deze ondernemers kan het

Het klinkt als een waanzinnig idee, een kabelbaan tussen de Roosendaalse binnenstad en outletcentrum Rosada. Maar drie lokale horecaondernemers geloven erin. Zij hebben het plan deze week gelanceerd bij de gemeente en bij de Oostenrijkse kabelbanenfabrikant Doppelmayr. Dat schrijft BN/De Stem.

FRANK TIMMERS | Beeld: Richard Gesell 9 juni 2017

Kabelbaan1967

Een kabelbaan moet bezoekers tegen een kleine vergoeding over en weer brengen tussen de Roosendaalse binnenstad en outletcentrum Rosada. Dat plan hebben drie lokale horecaondernemers gelanceerd bij gemeente en de Oostenrijkse kabelbanenfabrikant Doppelmayr. Wethouder Cees Lok noemt het idee 'apart', maar is wel bereid onderzoek te doen naar de haalbaarheid op het gebied van vergunningen.

Investeerder

De gemeente is niet gevraagd geld te investeren in het plan, dat grof berekend zo'n 10 miljoen euro gaat kosten. ,,We zoeken een investeerder, misschien wil Doppelmayr het zelf exploiteren. We gaan het vragen, want we maken uit onze contacten op dat dit helemaal niet is uitgesloten'', zegt een van de initiatiefnemers, Ewald Sieben van Sieben recreatie. Hij heeft het plan samen met Floor Blijenberg (café 3 Weesgegroetjes) en Koen Bakker (Het Hooihuis) gemaakt.

Verschillende varianten

Doppelmayr omarmde het idee na een bezoek aan Roosendaal en heeft al drie routes uitgewerkt, met op Rosada steeds een andere plek om in en uit te stappen. Aan de kant van de binnenstad is er in alle varianten een station bij winkelcentrum Roselaar, ter hoogte van het busstation.

Route

De route is steeds hetzelfde: vanaf De Stok gezien over de snelweg, parallel aan de Burgemeester Freijters- laan, waar een knik wordt aangebracht ter hoogte van het Jan van Eijckplein, over het spoor naar Roselaar en terug.

3 miljoen bezoekers

De kabelbaan blijft draaien, waardoor er constant gondels in de lucht hangen. Het Oostenrijkse bedrijf werd enthousiaster over een haalbare exploitatie toen die hoorde dat Rosada wil groeien naar 3 miljoen bezoekers per jaar.

Transport

,,Het brengt transport en attractie samen. Iedereen wil in zo'n apparaat stappen en het brengt mensen naar de binnenstad, waar ze nu meteen naar huis rijden na een bezoek aan Rosada", zegt Blijenberg over de kabelbaan.

Eén geheel

,,We willen bereiken dat mensen niet praten over een bezoek aan de binnenstad, De Stok of Rosada, we willen dat ze het over Roosendaal als één geheel hebben", voegt Bakker toe. Blijenberg bezocht steden waar zo'n kabelbaan wordt gebruikt, onder meer in Singapore, Koblenz, Londen en Barcelona.

Waanzinnig idee

,,Ik heb dat links en rechts eens geopperd in Roosendaal, maar steeds werd er gelachen omdat het een waanzinnig idee is. Ewald en Koen zijn wel serieus gaan nadenken. Het lost echt enorm veel op voor de stad. En eindelijk heeft Roosendaal dan iets waarmee het zich onderscheidt van andere steden, want in Nederland zijn er elders wel plannen gemaakt, maar nergens heb ik zo'n kabelbaan zien hangen. En als het niet haalbaar blijkt te zijn, is het ook goed. Dan is de discussie voorgoed gesloten", zegt Bleijenberg.

Haalbaarheidsonderzoek

Wolfram Auer van de afdeling Urban Solutions van Doppelmayr was gisteren niet bereikbaar voor een reactie. Als de gemeente Roosendaal planologisch geen obstakels ziet, vragen de drie horecaondernemers aan hem of hij een haalbaarheidsonderzoek wil uitvoeren.

We willen dat mensen praten over Roosendaal als geheel

Floor Bleijenberg, ondernemer