Nieuws

Zo scoor je als ondernemer met online marketing

Het internet biedt veel kansen voor ondernemers. Daarvan is iedereen wel overtuigd. Maar hoe pak je dat aan en voorkom je dat veel mogelijkheden onbenut blijven? Een interview met de Haagse internet marketing goeroe Freddy van den Bergh, eigenaar van Eye-C Multimedia.

Nathalie Nuiten | Foto: Frank Jansen 18 augustus 2017

Eye C Multimedia

In de praktijk blijkt dat ondernemers niet toekomen aan de strategische benadering van hun internet marketing. Het zijn factoren als tijdgebrek, onwetendheid en toch ook een tikkeltje angst die extra groei in de weg staan. ,,Internet is een van de belangrijkste bronnen om meer omzet te genereren”, zegt Van den Bergh.

De basis van een succesvolle internet marketing campagne is een Google vriendelijke en mobiele website. ,,Vervolgens kun je de marketingstrategie en de intensiteit daarvan bepalen. Het is van belang dat alle digitale uitingen complementair aan elkaar zijn.”

Eenvoudige bijsturing

Internet ontwikkelt zich nog steeds in een rap tempo. Maar ook dat biedt kansen, legt Van den Bergh uit. ,,Het is van belang om continu te meten wat je bereik is. Dat kan vrij eenvoudig. Zo weet je direct hoe succesvol de gekozen strategie is en of je moet bijsturen.” Het voordeel van internetmarketing, ten opzichte van de meer traditionele marketingvormen als reclamecampagnes, is dat er eenvoudig kan worden bijgestuurd als de metingen uitwijzen dat dit nodig is. Jammer genoeg wordt dit vaak niet gedaan. ,,Vroeger was het haast onmogelijk om het effect te meten, nu kunnen we alles meten en doen we er niks mee”, zegt Van den Bergh.

Ook vallen de kosten voor grote campagnes mee. Het doel heiligt de middelen: meer bekendheid, meer traffic, meer orders. Tegelijkertijd geeft Van den Bergh aan dat ‘persoonlijk’ contact nog steeds belangrijk is. ,,Nabellen, contact onderhouden. Ondernemers zijn snel geneigd alles digitaal te doen. Maar alleen dat is ook niet goed. Een goede band met mensen is niet alleen prettig samenwerken, maar vormt een gezonde basis voor de toekomst”, zegt Van den Bergh.

Rendement

Het is een misvatting om alleen op basis van bezoekersaantallen te concluderen dat een website al dan niet succesvol is. Ook hier gaat het om het rendement van website en of webwinkel. ,,Wat heb je immers aan 100 bezoekers in je winkel, als niemand iets koopt?”, zegt Van den Bergh.

Gebrek aan tijd en expertise

Het grote probleem voor ondernemers: waar halen ze de tijd vandaan dit in te richten en succesvol te laten zijn? Voor Van den Bergh was dat een van de redenen zich met Eye-C Multimedia te specialiseren in internet marketing en conversie optimalisatie. Hij anticipeerde op dit gebrek aan tijd en expertise. Daarmee voorzag hij in een enorme vraag en zette zo een succesvolle onderneming op.

,,Een ondernemer zit nou eenmaal niet te wachten op nog meer werk. Je ziet dan dat de online marketing achterblijft. Dat is zonde, omdat er veel kansen liggen. Maar die worden dan niet benut. Wij leveren een breed pakket aan mogelijkheden voor internet marketing. Het gaat daarbij, naast de techniek, vooral om een concrete strategie en het continue monitoren van de resultaten”, besluit hij.

Je ziet dat de online marketing achterblijft. Dat is zonde, omdat er veel kansen liggen.

Freddy van den Bergh, Eye-C Multimedia