Nieuws

Zwolse startup-onderneming TradeCast steekt oceaan over

De Zwolse startup-onderneming TradeCast maakt een nieuwe financieringsronde bekend. Dat meldt de Stentor. De huidige investeerders steken twee miljoen euro extra in het bedrijf om een 'sprong over de oceaan' mogelijk te maken; later dit jaar opent TradeCast een eigen vestiging in Silicon Valley, Amerika.

FRANS EBELTJES | Foto: Frans Paalman 21 april 2017

Tradecast Yillmaz Schoen franspaalman

De Zwolse onderneming is zo'n beetje de uitvinder van het faciliteren van een eigen televisiekanaal op internet. Waar bijvoorbeeld bloggers en ondernemers nu een kanaal op Youtube hebben, is het door TradeCast mogelijk om een kanaal volledig in eigen beheer te hebben. De Zwollenaren hebben een technologische aanpassing ontwikkeld die het mogelijk maakt om via type usb-sticks die in Amerika worden gebruikt, hun kanalen door te geven naar smart tv's.

Huiskamers

Zo kunnen ze in vrijwel elke Amerikaanse huiskamer komen en daarmee wordt de Zwolse start-up ineens heel interessant voor de grote spelers. Volgende maand gaat directeur Yillmaz Schoen met een klein team opnieuw naar Amerika om de grootste tv-beurs van de wereld te bezoeken.

TradeCast is daar een van de dertig high-potentials die wereldwijd als zodanig zijn gekozen.

Voorsprong

,,We hebben een voorsprong en daarom is het noodzakelijk dat we strategische zetten doen", aldus Schoen over de stap naar Californië. Hij zegt in de belangstelling te staan van grote spelers in de markt van televisie, maar voorlopig zijn zelfstandigheid nog niet op te willen geven. ,,Nu al in zee gaan met een marktpartij zou betekenen dat we voor de andere spelers op die markt niet meer interessant kunnen zijn. Het is zaak om eerst onze positie verder te versterken. Daar hebben we het geld van de investeerders voor nodig en die zien dat belang gelukkig ook in."

Ambities

Dat Schoen met TradeCast torenhoge ambities heeft, stak hij nooit onder stoelen of banken. ,,We hebben hier te maken met een ontwikkeling waarin binnenkort miljarden om zullen gaan. Met de juiste strategie kunnen we in ieder geval bij de top behoren. Het wordt goed uitkijken; te vroeg ingaan op een aanbod kan betekenen dat je de kans mist om je echt goed zelfstandig te kunnen ontwikkelen. Te laat reageren kan betekenen dat een ander je vóór is. Dat wordt dus nog spannend."

Groei

Ondanks het Amerikaanse avontuur, wil Schoen de hoofdvestiging van TradeCast in Zwolle behouden. ,,In ons vakgebied is het niet zo belangrijk waar ter wereld je zit. We willen in de VS wel een fysieke plek, maar Zwolle blijft onze bakermat. We zien hier een zeer gezonde ondergrond voor een economisch systeem groeien.''

TradeCast heeft inmiddels vijftien medewerkers, plus een nevenbedrijf waar acht mensen werken aan het maken van programma's. In de VS komt een handjevol Amerikanen te werken.

We hebben een voorsprong en daarom is het noodzakelijk dat we strategische zetten doen

Yillmaz Schoen, directeur TradeCast