Aangeboden door eHerkenning

Podcast Innovatie

Inloggen bij UWV? Per 1 november alleen nog met eHerkenning

Gezondheidsgegevens, re-integratieverslagen en ontslagaanvragen. Het zijn zomaar drie voorbeelden van informatie die dagelijks (digitaal) door ondernemers worden aangeleverd bij UWV. Om te zorgen dat alle gegevens écht veilig zijn en blijven, werkt UWV met eHerkenning. Het is dé manier voor bedrijven om niet alleen veilig, maar ook eenvoudig in te loggen bij nu al meer dan 400 (overheids)organisaties. Straks onmisbaar, nu verkrijgbaar. Marije Wolsink is als directeur Klant en Service verantwoordelijk voor alle klantcontacten via de portalen uwv.nl en werk.nl. Ze vertelt erover in de podcast.

Van onze redactie 9 september 2019

UWV Marije Wolsink

,,Inloggen met eHerkenning is veel veiliger dan inloggen via een gebruikersnaam en wachtwoord’’, stelt Wolsink. ,,Met die laatste manier van inloggen weten wij nooit zeker wie er achter de computer zit en gegevens aan ons doorgeeft. Met eHerkenning is duidelijk wie de ondernemer in kwestie is en welke medewerkers het recht hebben om namens hen activiteiten te verrichten. Omdat wij met privacygevoelige informatie werken hebben wij voor deze inlogmethode gekozen. Bijkomend voordeel? Je hoeft geen eindeloze rits gebruikersnamen, wachtwoorden, speciale kastjes of tokens meer te bewaren.’’

Met eHerkenning kun je met 1 middel, op 1 manier bij vele overheidsorganisaties veilig inloggen.

Intermediair machtigen

Ook kan een ondernemer een intermediair machtigen om zaken voor hem of haar te doen. ,,In dat geval moet de intermediair eHerkenning in zijn bezit hebben. De ondernemer machtigt zijn intermediair: ketenmachtiging. Een proces dat wat tijd in beslag neemt. Zodra dat voor elkaar is heeft de intermediair toegang tot bijvoorbeeld het portaal uwv.nl om ziek- en betermeldingen te doen namens zijn klant.’’

250.000 ondernemers

Het is al mogelijk om bij UWV in te loggen via eHerkenning, maar nog niet heel veel ondernemers doen dat, weet Wolsink. ,,250.000 ondernemers in Nederland hebben al een eHerkenningsmiddel aangevraagd én in hun bezit. Sinds november 2018 kun je hiermee inloggen op onze site. 13.000 ondernemers hebben dat ook daadwerkelijk gedaan. Dat betekent ook dat er nog veel ondernemers zijn die dat nog met hun oude gebruikersnaam en wachtwoord doen.’’

Vanaf 1 november onmisbaar

Voor hen heeft Wolsink een belangrijke oproep. ,,Vanaf 1 november kun je niet meer op de oude manier inloggen. Vraag eHerkenning op veiligheidsniveau 3 daarom vandaag nog aan bij één van de erkende eHerkenning-leveranciers. Het proces kan enkele weken duren en voordat je het weet is het 1 november.’’

eHerkenning aanvragen

Nog geen eHerkenning aangevraagd? Ga dan naar eherkenning.nl/leveranciers. Daar kun je uitzoeken welke wijze van inloggen het beste past. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen of je wilt inloggen via een app, token of sms-code. Vul de formulieren in en stuur ze op.

Wolsink: ,,We hebben met de overheid afgesproken dat we gezamenlijk eHerkenning gaan gebruiken. Je kunt er al bij 400 andere overheidsorganisaties mee terecht en je kunt eHerkenning ook al gebruiken bij een aantal private partijen."