Nieuws Cybersecurity

Trap niet in deze zomerse oplichtingspraktijken

Juist in de zomerperiode maken oplichters overuren. Door helder te communiceren met je medewerkers in de zomerperiode voorkom je dat je bedrijf wordt opgelicht.

Tijmen de Groen | Foto: Pixabay 2 augustus 2017

Zomerfraudes 1

De periode waarin je als ondernemer de hectiek van je bedrijf achter je laat om te gaan bakken aan de Spaanse costa’s is volgens de Fraudehelpdesk ‘ideaal’ voor oplichters. Hoe minder mensen er op kantoor zijn, hoe beter voor de boeven. Dit zijn de meest gebruikte methodes om ondernemers hun geld af te nemen.

Spookfacturen

De grote zomerhit van criminelen is de spookfactuur. Dat is een aanbieding die eruit ziet als factuur, of een factuur die gaat over diensten die je nooit hebt afgenomen. Over het algemeen gaat het over factuurbedragen van 150 euro of minder. Door het bedrag zo laag te houden is de kans dat er iemand ondoordacht 'ja' opzegt groter. Dit jaar klopten er al 335 ondernemers bij de fraudehelpdesk aan omdat deze truc bij hen geprobeerd was.

Om er niet in te trappen is het belangrijk om de kleine lettertjes goed te blijven lezen van de mails en brieven die je ontvangt. Druk dat ook je – tijdelijke – medewerkers op het hart.

CEO- of identiteitsfraude

Oplichters sturen een mailtje naar je medewerkers dat er een overname in de maak is maar dat die nog geheim moet blijven. In de tussentijd moet jij als CEO daarom snel wat geld overmaken. Door de druk van 'de grote baas' trappen hier nogal wat mensen in. Het pijnlijke aan deze truc is dat er vaak grote sommen geld mee gemoeid zijn. In 2017 hebben er tot nu toe 203 slachtoffers aangeklopt bij de Fraudehelpdesk die samen 1,5 miljoen euro kwijt zijn geraakt.

De oplossing is kinderlijk eenvoudig: als je zelf zo'n vraag via de mail of Whatapp krijgt bel je eerst even met de afzender. Binnen je bedrijf moet je er dus voor zorgen dat ook je tijdelijke medewerkers jouw telefoonnummer hebben en zich vrij genoeg moeten voelen om je ook daadwerkelijk te bellen.

Factuurfraude

Bij factuurfraude krijg je een rekening binnen van een bedrijf waar je zaken mee doet alleen het rekeningnummer is aangepast. Dat kan bij papieren facturen gebeurd zijn door in je brievenbus te graaien en met Tipp-Ex aan de slag te gaan en digitaal door een e-mail te sturen van een adres dat lijkt op de goede afzender.

Hierbij geldt, net als bij CEO-fraude, als je het gevoel hebt dat er iets niet in de haak is, moet je even bellen om het te controleren.