Nieuws Innovatie

De digitalisering zorgt wederom voor onrust in de bankensector

Het is een terugkerend patroon geworden bij de banken in Nederland. De aankondigingen van nieuwe functionaliteiten op de bankieren-app worden na een tijdje steevast gevolgd door persberichten van een nieuwe ontslagronde. De bankklant regelt zijn zaken voortaan vanuit de luie stoel. Met de mobiele telefoon bankieren is nu de norm. Een bankkantoor wordt voor steeds meer klanten een fenomeen uit het verleden, meldt het AD.

Peet Vogels | Foto: ANP/ Robin van Lonkhuijsen 4 oktober 2016

Ing digitalisering banen

Internetbankieren was al redelijk populair, maar met de app voor mobiel bankieren is er geen houden meer aan. Zelfs voor een nieuwe hypotheek skype je tegenwoordig 's avonds met je adviseur bij de bank. Ter illustratie: in mei dit jaar logden klanten van ABN Amro 13,5 miljoen keer in via internet. Via de mobiele app werd 67 miljoen keer ingelogd. ,,En de app bestaat pas vijf jaar, terwijl internetbankieren al in 2001 is ingevoerd'', aldus een woordvoerder. Bij ING loggen 2,8 miljoen klanten nu 87 miljoen keer per maand in.

Eenvoudige handeling

Wietze Reehoorn, bestuurslid bij ABN Amro, liet zich in 2014 al ontvallen dat van de vijf miljoen particuliere klanten 'er drie miljoen nooit in een bankkantoor komen'. ,,En de overige 2 miljoen komen nog maar eens per 2 jaar. En dan ook nog vaak voor een eenvoudige handeling, zoals het verhogen van de betaallimiet voor één dag.''

Sluiting kantoren

De digitale ontwikkelingen bij de banken missen hun uitwerking niet. De medewerkers in de kantoren staan de hele dag in het luchtledige te kijken. Bij sommige kantoren kwamen nog maar drie klanten per week. ABN Amro kondigde reeds aan 100 van de 300 kantoren te zullen sluiten, Rabobank gaat van 800 naar 400. ING was al eerder begonnen met een grootscheepse reorganisatie van het kantorennetwerk.

Ondersteunend personeel

Het aantal bankmedewerkers loopt zo mogelijk nog veel harder terug. De afgelopen jaren verdwenen er al 40.000 banen bij de banken. ,,Daarbij gaat het vooral om ondersteunend personeel'', zegt Reinier Castelein van vakbond De Unie. ,,Denk aan baliemedewerkers, administratief personeel en mensen op hr-afdelingen, personeelszaken.'' Ook bij de callcenters van de bank is het een stuk minder druk nu mensen via de app bankieren.

Kostenbesparing

Digitalisering is een mes dat voor de banken aan twee kanten snijdt. De klant vindt het prettig en het bespaart op de kosten. ING-topman Ralph Hamers zei gisteren dat de 7.000 ontslagen uiteindelijk 900 miljoen euro kostenbesparing per jaar moeten opleveren. ,,We gaan tegelijk ook 800 miljoen investeren in verdere digitalisering van onze diensten'', kondigde hij aan. Kostenbesparingen zijn ook meer en meer een noodzaak voor banken om de winst op te krikken. De banken hebben last van de lage rente, omdat ze daardoor minder marge maken op het geld dat ze lenen en uitlenen. Die marge kan omhoog door de kosten te verlagen.

Kapitaalbuffers

Sinds de kredietcrisis moeten banken veel hogere kapitaalbuffers aanhouden van de monetaire autoriteiten. Personeel is een grote kostenpost bij de bank, dus zijn kostenbesparingen daar het makkelijkst te vinden. En dat zal doorgaan is de vrees van de vakbonden. ,,ING wordt altijd gevolgd door de anderen'', voorspelt Castelein.

Gerelateerde artikelen:Graaien in financiele sectro weer schering en inslag DNB: 'Gouden tijden' banken keren niet meer terug Bedrijven moeten bank straks betalen voor stallen spaargeld Zzp'er zit muurvast bij zakelijke bank