Aangeboden door Missie H2

Branded Content Duurzaamheid

Topman Toyota: ‘Waterstof cruciaal, maar wed op meerdere paarden’

Nederland Waterstofland 2030: Jan-Christiaan Koenders, managing director van Toyota Nederland is realist en voorvechter van de groene waterstoftransitie. ‘We moeten op meerdere paarden wedden om de duurzame energietransitie succesvol te maken’.

Van onze redactie 14 september 2023

Koenders is één van de pilaren achter Missie H2. Samen met zeven andere kopstukken uit het Nederlandse energie – en transportwezen slaat hij de handen ineen voor de groene waterstoftransitie. Koenders, maar ook zijn metgezellen, waaronder ceo's van onder andere Shell, Gasunie en Port of Amsterdam zijn vastberaden: Groene Waterstof is de toekomst. Zijn we qua mobiliteit in de positie om voor één technologie te kiezen? In de video legt Koenders het uit

Tekst gaat verder onder de video.


Missie H2 is aanjager van duurzaamheid, maar vooral de drijvende kracht achter de waterstofbelofte. Samen met een achtkoppige werkgroep van professionals in de energie -en transportwereld streven ze naar een volledig functionerende waterstofeconomie in 2030.

Om hun strijd nóg meer kracht bij te zetten, helpt Missie H2 de sportkoepel NOC*NSF de sport verder te verduurzamen.

Hoe belangrijk is groene waterstof?

Jan-Christiaan: ,,Zeer belangrijk. We moeten af van fossiele brandstoffen. Het is simpelweg niet houdbaar. Ondertussen moeten we mobiel blijven. Elektrisch rijden is mooi, maar is op zichzelf niet de enige oplossing. Wij kunnen als Nederland bij lange na niet genoeg elektriciteit opwekken om iedereen van voldoende elektrische energie te voorzien. We moeten dus op meerdere paarden wedden en groene waterstof is daar een van. Niet of-of, maar een én-én.’

Welke rol speelt Toyota in de waterstofmissie?

,,Deze missie heeft gewicht nodig. En dat bereiken we alleen als collectief. Als grote mobiliteitsspeler moeten wij als Toyota het voortouw nemen. Zo hebben we de Toyota Mirai ontwikkeld; een brandstofcelauto die op waterstof rijdt. En de waterstof elektrische Toyota Caetano H2. City Gold, een ideale OV-bus voor lange afstanden en daar waar het elektriciteitsnet onvoldoende capaciteit heeft. Vooralsnog wellicht allemaal wat exotisch, maar wél de toekomst. Dus ook als het gaat om industrieel transport en openbaar vervoer.’

Wáárom is de ontwikkeling waterstof zo cruciaal?

Waterstof gaat een grote rol spelen in onze toekomstige, duurzame energievoorziening en klimaatdoelen. Nederland is uniek gepositioneerd. We hebben de Noordzee voor grootschalige productie van windenergie en de zeehavens als logistieke importhubs. Maar we hebben ook bijzonder veel waterstofkennis.

Het is een begin, maar wat is er nog meer nodig?

,,Zonder ondersteuning van de overheid is het een hele kluif. Zonder overheidsbijstand is het zelfs voor de grootste bedrijven haast onmogelijk om de groene waterstofmissie te doen slagen. Er moet actief beleid komen om groene waterstof te introduceren en die te laten wortelen in zowel industriële als in de commerciële markt.’

Nederland waterstofland 2030: hoe haalbaar is dat?

,,Het is wat mij betreft geen Hollandse kwestie, maar een kwestie van Europese aard. Sterker nog, van mondiale aard. We hebben andere landen nodig om in onze energie te kunnen voorzien. Dat redden we eenvoudigweg niet alleen. En elektriciteit is mooi, maar moeilijk voor langere tijd op te slaan en te transporteren in grote hoeveelheden. Met waterstof kan dat wél.’

Zet jezelf op de kaart

Om de kennis en overtuiging voor waterstof over de bühne te brengen, heeft Missie H2 de Nederlandse Waterstofkaart ontwikkeld. De interactieve kaart toont meer dan 225 waterstofprojecten in Nederland (in diverse stadia van ontwikkeling) en maakt inzichtelijk hoe de waterstofmarkt zich ontwikkelt. Zo zie je wat de actuele status is van de projecten en werpt het een blik in de toekomst.

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang dagelijks onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws