Video Duurzaamheid

Combekk grens over met pannen van gerecycled materiaal

Ze hebben één belangrijk product, slechts vier medewerkers, maar opereren in wel tien landen. Oprichter van Combekk Mark Suurbier vertelt hoe hij met de ‘Dutch Ovens’ de internationale markt opging in deze nieuwe aflevering van Over de grens.

PRESENTATIE: ROLAND TAMELING | CAMERA & EDIT: MARK VAN BINSBERGEN 4 juli 2019

;t=1s

Alleen al de naam van hun product geeft aan dat Combekk het op de internationale markt voorzien had. Het bedrijf maakt gietijzeren pannen van gerecycled materiaal (onder meer fietsen en treinrails), die onder de naam Dutch Ovens verkocht worden. Dat hadden ze goed bedacht: want duurzame keukenproducten waren op die markt nog iets nieuws.

Les van Combekk: blijf je bemoeien met de afzetmarkt

Het begon allemaal simpelweg bij een internationale beurs in Frankfurt, waar afnemers en distributeurs al snel interesse toonde. Voor ze het wisten verkocht Combekk ook in Taiwan, een ervaring waarvan ze veel leerden over ondernemen in het buitenland.

Is je afzetmarkt ver weg, dan betekent dat nog niet dat je alles aan de distributeurs aldaar over kunt laten, zo ontdekten ze bij Combekk met vallen en opstaan. ,,Het is onmogelijk om in een land een merk te bouwen zonder dat je je daar zelf actief mee gaat bemoeien.’’ Tegenwoordig wijst Combekk zelfs aanbiedingen van landen af om zich volop te kunnen blijven concentreren op de tien landen waar ze nu actief zijn.

Filosofie van de moedereend: gun je lokale partners ook wat

Ook vertelt het bedrijf over het belang van fondsen als het Oranje Handelsmissiefonds, de rol van lokale partners en ‘de filosofie van de moedereend’, die het bedrijf ver gebracht heeft.

Vorige afleveringen van Over de Grens

Hoe de software van SRXP 'in de broekzak' de wereld over gaat
Hoe het water van Earth de wereld over gaat
Van Berlijn tot New York: Wonderkind blijkt mondiaal recruitmentsucces