Podcast

Jouri Schoemaker (Pieter Pot) schroomt niet en haalt kennis bij experts

In de live radio-uitzending tijdens Week van de Ondernemer spreken we met Jouri Schoemaker, een van de oprichters van Pieter Pot, de nu al succesvolle online verpakkingsvrije supermarkt. Jouri is genomineerd als Meest Inspirerende Ondernemer van het Jaar.

Jouri schoemaker pieter pot liemes podcast

In deze podcast vertelt Jouri Schoemaker hoe hij de online verpakkingsvrije supermarkt Pieter Pot laat groeien. Foto: Meike Liedenbaum.

Van onze redactie 16 november 2020

Lees ook: Wie wordt de Meest Inspirerende Ondernemer van 2020? Stem nu!

Jouri Schoemaker en Martijn Bijmolt komen niet uit de wereld van Fast Moving Consumer Goods (FMCG) en retail en toch runnen zij met verve en succes hun online supermarkt Pieter Pot. Klanten als Heinz en Haribo hebben zich al aangediend voor het verpakkingsvrij bestellen van hun producten.

Op de vraag hoe ze het doen geeft Schoemaker een eerlijke inkijk. ,,We verzamelen adviseurs en experts om ons heen die daadwerkelijk de ervaring hebben. Wij sparren veel met succesvolle ondernemers uit die twee werelden. Zij willen ons maar al te graag helpen, omdat we impact maken. We maken de wereld een beetje mooier.”

Lees ook: Derrick Neleman wil impact maken: 'Mijn bedrijf werkt beter als community'

Maandenlang op de bakfiets gezeten in Rotterdam

Als voorbeeld geeft Schoemaker aan dat hij het bestellen heeft overgelaten aan PostNL Food, terwijl ze dat toch graag zelf hadden willen doen. ,,We kregen de business case niet rond als we zelf de bestelling deden. Martijn en ik hebben maandenlang op de bakfiets gezeten in Rotterdam, maar op een bepaald moment moet je toch mensen gaan inhuren. Na een gesprek met een specialist hebben wij de gehele distributie ondergebracht bij PostNL Food. Zij komen op duurzame wijze door heel Nederland en doen ook de retour. Zij zijn de specialist op het gebied van bezorgen en wij de specialist in het circulaire verpakkingsdeel en de online supermarkt.”

Lees ook: Ondernemers achter verpakkingsvrije supermarkt Pieter Pot veroveren Zeeland

Jouri Schoemaker: 'Commercieel groeien maakt impact'

De twee oprichters haalden na een succesvolle crowdfunding in 2019 onlangs nog eens 2,7 miljoen euro binnen van impact gedreven financiers. Een van hen is SHIFT Invest (ook de partij achter Vandebron)

,,We selecteerden de financiers onder andere op ervaring in onze sector. SHIFT kozen we omdat zij de partij zijn achter VandeBron en dat was een van onze voorbeelden. Zij zijn zowel impact- als commercieel gefocust, dat gaat hand in hand; commercieel groeien maakt impact. Wat we met dat geld gaan doen? Opschalen om de wachtlijst van dertigduizend consumenten weg te werken. We gaan met meer sociale werkplaatsen samenwerken om de vraag op te vangen. Verder verbeteren we de website en gaan we slimmer potten ontwerpen die minder ruimte innemen.”

Het hele gesprek met Jouri Schoemaker luister je via de mediaplayer bovenin dit artikel.

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.

De Ondernemer Podcasts
De Ondernemer

Geldzorgen? Tijdige ondersteuning voorkomt escalatie

Ervaar jij als ondernemer geldzorgen, bijvoorbeeld omdat je nu ook nog schulden, ontstaan tijdens corona, moet afbetalen? Wacht niet te lang, zoek hulp, voorkom erger en creëer nieuw perspectief. Dat is het devies van het landelijke gratis platform Geldfit. Ondernemer Ralph van Dam: ,,Als je door schulden in de stress zit, mis je inhoudelijke scherpte, inzicht en overzicht. Deskundige hulp van buiten brengt je verder.”

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Kun je als bedrijf succesvol zijn zonder online reviews?

Bestaat jouw onderneming over een jaar nog als je geen reviews verzamelt? Die vraag staat centraal in de twaalfde aflevering van podcastreeks Aandachtstrekkers. Veruit de meeste bedrijven hebben geen reviewstrategie en lopen daardoor achter de feiten aan. Terwijl een klantbeoordeling vragen (en krijgen) een kleine moeite is als je het slim aanpakt.

Details
De Ondernemer Podcasts Thijs van Dijk Thijs Talks
Thijs Talks

Dorkas Koenen (cmo Rabobank): 'Wij doen niet aan purpose-marketing, wij zíjn purpose'

Al vijf jaar lang is Dorkas Koenen de Chief Marketing Officer van Rabobank. Een echt zwaargewicht die een doorslaggevende rol speelt bij de huidige visie van de bank: ‘Growing a better world together’. In de nieuwe podcast van Thijs Talks spreekt hij over zijn visie op marketing en talentontwikkeling.

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Aandacht trekken? Zo zet jij jezelf als ondernemer in de schijnwerpers

In de podcastserie Aandachtstrekkers spreken de presentatoren Michel Ariëns en Patrick Wessels hoe zij voor zichzelf aandacht trekken en hun dilemma’s daarbij. Zij zetten middelen in om meer klanten te krijgen (Ariëns) of zich meer in klanten te verdiepen (Wessels). Luister hoe zij in dit ‘worstelgesprek’ tot elkaar komen en samen ooit bij Jinek aan tafel willen eindigen.

Details
De Ondernemer Podcasts Thijs van Dijk Thijs Talks
Thijs Talks

Trix van der Vleuten (Philips): 'Fout is niet fout, het is goed om ervan te leren'

Het marketingelftal van Thijs van Dijk is bijna compleet. In de twaalfde episode van de podcastserie is Trix van der Vleuten te gast. Tot een half jaar geleden was zij cmo Northern Europa van fastfoodketen KFC, inmiddels is zij overgestapt naar Philips Domestic Appliances. Ze spreekt over lef en de kracht van divers samengestelde marketingteams.

Details
De Ondernemer Podcasts Aandachtstrekkers 30x30cm
Aandachtstrekkers

Aandachtstrekkers over... aandacht trekken en aandacht vasthouden

Daar is 'ie dan: de podcastserie Aandachtstrekkers heet niet voor niets Aandachtstrekkers, dus eindelijk antwoord op de vraag: hoe trek jij op de juiste manier de aandacht bij je (potentiële) klant? Presentatoren Michel Ariëns en Patrick Wessels inspireren en motiveren ondernemers in deze podcast met de do's, de dont's en bakken vol tips. Hebben wij je aandacht al getrokken? Ja? Luisteren!

Details