Podcast

Jouri Schoemaker (Pieter Pot) schroomt niet en haalt kennis bij experts

In de live radio-uitzending tijdens Week van de Ondernemer spreken we met Jouri Schoemaker, een van de oprichters van Pieter Pot, de nu al succesvolle online verpakkingsvrije supermarkt. Jouri is genomineerd als Meest Inspirerende Ondernemer van het Jaar.

In deze podcast vertelt Jouri Schoemaker hoe hij de online verpakkingsvrije supermarkt Pieter Pot laat groeien. Foto: Meike Liedenbaum.

Van onze redactie 16 november 2020

Lees ook: Wie wordt de Meest Inspirerende Ondernemer van 2020? Stem nu!

Jouri Schoemaker en Martijn Bijmolt komen niet uit de wereld van Fast Moving Consumer Goods (FMCG) en retail en toch runnen zij met verve en succes hun online supermarkt Pieter Pot. Klanten als Heinz en Haribo hebben zich al aangediend voor het verpakkingsvrij bestellen van hun producten.

Op de vraag hoe ze het doen geeft Schoemaker een eerlijke inkijk. ,,We verzamelen adviseurs en experts om ons heen die daadwerkelijk de ervaring hebben. Wij sparren veel met succesvolle ondernemers uit die twee werelden. Zij willen ons maar al te graag helpen, omdat we impact maken. We maken de wereld een beetje mooier.”

Lees ook: Derrick Neleman wil impact maken: 'Mijn bedrijf werkt beter als community'

Maandenlang op de bakfiets gezeten in Rotterdam

Als voorbeeld geeft Schoemaker aan dat hij het bestellen heeft overgelaten aan PostNL Food, terwijl ze dat toch graag zelf hadden willen doen. ,,We kregen de business case niet rond als we zelf de bestelling deden. Martijn en ik hebben maandenlang op de bakfiets gezeten in Rotterdam, maar op een bepaald moment moet je toch mensen gaan inhuren. Na een gesprek met een specialist hebben wij de gehele distributie ondergebracht bij PostNL Food. Zij komen op duurzame wijze door heel Nederland en doen ook de retour. Zij zijn de specialist op het gebied van bezorgen en wij de specialist in het circulaire verpakkingsdeel en de online supermarkt.”

Lees ook: Ondernemers achter verpakkingsvrije supermarkt Pieter Pot veroveren Zeeland

Jouri Schoemaker: 'Commercieel groeien maakt impact'

De twee oprichters haalden na een succesvolle crowdfunding in 2019 onlangs nog eens 2,7 miljoen euro binnen van impact gedreven financiers. Een van hen is SHIFT Invest (ook de partij achter Vandebron)

,,We selecteerden de financiers onder andere op ervaring in onze sector. SHIFT kozen we omdat zij de partij zijn achter VandeBron en dat was een van onze voorbeelden. Zij zijn zowel impact- als commercieel gefocust, dat gaat hand in hand; commercieel groeien maakt impact. Wat we met dat geld gaan doen? Opschalen om de wachtlijst van dertigduizend consumenten weg te werken. We gaan met meer sociale werkplaatsen samenwerken om de vraag op te vangen. Verder verbeteren we de website en gaan we slimmer potten ontwerpen die minder ruimte innemen.”

Het hele gesprek met Jouri Schoemaker luister je via de mediaplayer bovenin dit artikel.

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.

Broodje Verhaal

Karin Veldhuizen durft het met haar watersportcamping in Heeg anders te doen (mét succes)

Ze is 'allergisch voor saai'. Karin Veldhuizen is van initiatieven is als de Literaire Caravan met Tommy Wieringa en bijvoorbeeld een masterclass Douche Zingen voor Dummies met Lucette van den Berg. De creatief directeur en eigenaresse van watersportcamping Heeg zegt als ondernemer van de 'burgerlijke ongehoorzaamheid' te zijn en van samenwerking met juist concurrentie en bedrijven in andere sectoren, ook als dat helemaal niet logisch lijkt. Voorbeelden te over, in deze storytelling-aflevering van Broodje Verhaal.

Details
Thijs Talks

Peter Zijlstra (Mercedes-Benz): 'Empower je mensen'

Het marketingelftal van Thijs van Dijk wordt steeds completer dankzij alweer de negende aflevering van de podcastserie Thijs Talks. Dit keer te gast: Peter Zijlstra, Head of Marketing bij Mercedes-Benz Nederland. Waar plaatst uw host hem in zijn ultieme elftal? ,,Het merk, de maatschappij en de media verandert. Genoeg uitdaging.''

Details
Broodje Verhaal

Hoe vanzelfsprekend storytelling voor een startup als Moonback is

Deze ondernemer heeft een verhaal - en wat voor een. Storytelling-expert Cor Hospes ontvangt dan ook maar al te graag de Meest Inspirerende Ondernemer van het Jaar, Niels Meijssen, in zijn keuken voor Broodje Verhaal. Niels is initiator van Moonback, het eerdere Beterboeken.nl, als nieuwe sympathieke alternatief voor Booking.com.

Details
De Ondernemer Onderweg

Zo helpt Trunkrs webshops aan perfecte klantbeleving

Trunkrs groeit hard. De same day delivery-speler zet in op snel en groen bezorgen, mét een focus op de ontvangstervaring. Het levert de bezorgdienst een groei van 700 procent op. Ceo Jan Wijn is bij Roland Tameling in de studio voor een nieuwe aflevering van De Ondernemer Onderweg. Luister naar deze podcast over het idee, het succes en de ambities van deze bezorgdienst.

Details
De Zo Genaamde Podcast

Hoe EARTH Water volgens Henk Witteveen na b2b-markt ook retailwereld verovert

Samen met Patrick de Nekker is Henk Witteveen verantwoordelijk voor het succes van EARTH Water. 100 procent van de nettowinst gaat naar waterprojecten in landen waar het hard nodig is. Ook hebben de twee de overstap gemaakt naar totaal plasticvrij en zijn ze bezig EARTH Water in de supermarkten te zetten. Tijd voor presentator Floris Hülsmann om Witteveen uit te nodigen voor een aflevering van De Zo Genaamde Podcast.

Details
De Ondernemer Onderweg

Ronald Kooyman (Louwman): hoe je evenementenlocatie èn museum draaiende houdt in coronatijd

Je hebt één van de allermooiste autocollecties van de wereld in een modern museum. Dat pand doet ook dienst als evenementenlocatie, borrels van bedrijven en andere bijeenkomsten. En dan die coronacrisis. Wat doe je dan? In deze De Ondernemer Onderweg vraagt presentator Roland Tameling het de directeur van het Louwman Museum - want daar hebben we het over - Ronald Kooyman.

Details