Podcast
Jouri Schoemaker (Pieter Pot) schroomt niet en haalt kennis bij experts
In de live radio-uitzending tijdens Week van de Ondernemer spreken we met Jouri Schoemaker, een van de oprichters van Pieter Pot, de nu al succesvolle online verpakkingsvrije supermarkt. Jouri is genomineerd als Meest Inspirerende Ondernemer van het Jaar.

In deze podcast vertelt Jouri Schoemaker hoe hij de online verpakkingsvrije supermarkt Pieter Pot laat groeien. Foto: Meike Liedenbaum.
Lees ook: Wie wordt de Meest Inspirerende Ondernemer van 2020? Stem nu!
Jouri Schoemaker en Martijn Bijmolt komen niet uit de wereld van Fast Moving Consumer Goods (FMCG) en retail en toch runnen zij met verve en succes hun online supermarkt Pieter Pot. Klanten als Heinz en Haribo hebben zich al aangediend voor het verpakkingsvrij bestellen van hun producten.
Op de vraag hoe ze het doen geeft Schoemaker een eerlijke inkijk. ,,We verzamelen adviseurs en experts om ons heen die daadwerkelijk de ervaring hebben. Wij sparren veel met succesvolle ondernemers uit die twee werelden. Zij willen ons maar al te graag helpen, omdat we impact maken. We maken de wereld een beetje mooier.”
Lees ook: Derrick Neleman wil impact maken: 'Mijn bedrijf werkt beter als community'
Maandenlang op de bakfiets gezeten in Rotterdam
Als voorbeeld geeft Schoemaker aan dat hij het bestellen heeft overgelaten aan PostNL Food, terwijl ze dat toch graag zelf hadden willen doen. ,,We kregen de business case niet rond als we zelf de bestelling deden. Martijn en ik hebben maandenlang op de bakfiets gezeten in Rotterdam, maar op een bepaald moment moet je toch mensen gaan inhuren. Na een gesprek met een specialist hebben wij de gehele distributie ondergebracht bij PostNL Food. Zij komen op duurzame wijze door heel Nederland en doen ook de retour. Zij zijn de specialist op het gebied van bezorgen en wij de specialist in het circulaire verpakkingsdeel en de online supermarkt.”
Lees ook: Ondernemers achter verpakkingsvrije supermarkt Pieter Pot veroveren Zeeland
Jouri Schoemaker: 'Commercieel groeien maakt impact'
De twee oprichters haalden na een succesvolle crowdfunding in 2019 onlangs nog eens 2,7 miljoen euro binnen van impact gedreven financiers. Een van hen is SHIFT Invest (ook de partij achter Vandebron)
,,We selecteerden de financiers onder andere op ervaring in onze sector. SHIFT kozen we omdat zij de partij zijn achter VandeBron en dat was een van onze voorbeelden. Zij zijn zowel impact- als commercieel gefocust, dat gaat hand in hand; commercieel groeien maakt impact. Wat we met dat geld gaan doen? Opschalen om de wachtlijst van dertigduizend consumenten weg te werken. We gaan met meer sociale werkplaatsen samenwerken om de vraag op te vangen. Verder verbeteren we de website en gaan we slimmer potten ontwerpen die minder ruimte innemen.”
Het hele gesprek met Jouri Schoemaker luister je via de mediaplayer bovenin dit artikel.