Nieuws Duurzaamheid

Deze ondernemer maakt de weg vrij voor waterstof

Brandstofhandelaar Paul Smits geeft gas met de komst van groene tankstations. Hij verkocht vier van de vijf tankstations om geld vrij te maken voor het groene wondergas.

Rob Musters 9 oktober 2019

Investeerders robert van wezel paul smits energie windmolens waterstof wethouder marcel willemsen

Critici beweren dat er bij het opwekken van waterstof veel energie verloren gaat. ,,Niet bij ons", zegt Paul Smits (midden), in gesprek met mede-investeerders Robert van Wezel (links) en Wethouder Marcel Willemsen | Foto: Pix4Profs/Ron Magielse

Discussies over waterstofauto's gaan vaak over het gebrek aan tankstations, het productieproces, het energieverlies en de prijs. Aan de eerste twee bezwaren komt binnenkort een eind als het aan Paul Smits (63) ligt, schrijft BN De Stem.

Brandstofhandel

Thuis mag hij het er niet meer over hebben. ,,Ze worden er gek van", zegt de ondernemer uit Made. Smits zit sinds 1987 in de brandstoffenhandel en is sinds 2002 eigenaar van de benzinestations van Tankpunt. Smits gelooft in waterstof. In 2017 verkocht hij vier van de vijf tankstations om geld vrij te maken voor het groene wondergas.

Automobilisten

,,We moeten de impasse doorbreken. Het is het kip-en-het-eiverhaal. Automobilisten zijn terughoudend, omdat er niet veel tankstations met waterstof zijn. Investeerders aarzelen, omdat weinig mensen een waterstofauto hebben. Maar let op, ieder automerk heeft waterstofauto's ontwikkeld. Er rijden er in Nederland 150 rond. Dit kan hard gaan. Ik stap nu in en ga volgend jaar twee tankstations openen waar je waterstof kunt tanken. Eerst in Roosendaal aan de Aanwas op Borchwerf II en daarna aan de Logistiekweg in Oosterhout."

Waterstof

De eigenschappen van waterstof zijn veelbelovend. Als het goedje met groene energie wordt opgewekt, is er geen CO2-uitstoot. Er komt zelfs geen enkel schadelijk gas vrij na gebruik. Alleen een straaltje schoon water. Probleem is dat er voor de productie van waterstof veel groene energie nodig is. Toch valt dat wel mee, zegt Smits. ,,Met een windmolen op Weststad kunnen we per dag 800 kilo waterstof maken. Daarmee kunnen 80 vrachtwagens met een volle tank de weg op. Je moet ergens beginnen. Als de vraag toeneemt, gaan we meerdere windmolens gebruiken. Er staan er per slot van rekening zes op bedrijventerrein Weststad."

Potentie

Smits werd enthousiast na een gesprek in 2014 met hoogleraar toekomstige energiesystemen, Ad van Wijk van de TU in Delft. ,,Die man heeft me ervan overtuigd dat het gebruik van fossiele brandstoffen op zijn eind loopt. De voorspellingen lopen uiteen, maar ik denk dat het snel gaat als de overheid er vol op inzet. Ik heb gezien wat er in andere landen gebeurt en dat is veelbelovend. In Duitsland worden op dit moment 400 waterstoftankstations aangelegd. Dat vind ik als ondernemer overtuigend genoeg. In Japan draaien de Olympische Spelen volgend jaar volledig op waterstof. Leeds wil als stad in zijn geheel overstappen. Ook in Nederland zijn er regio's die voorop lopen zoals Groningen, Arnhem en Rotterdam. In Brabant is er een afwachtende houding en dat terwijl er enorm veel potentie is door de vele windmolens."

Ook in Nederland zijn er regio's die voorop lopen zoals Groningen, Arnhem en Rotterdam

Paul Smits, investeerder

Actieradius

Critici beweren dat er bij het opwekken van waterstof veel energie verloren gaat. ,,Niet bij ons", zegt Smits. We maken de waterstof naast de windmolen. Dan is er geen energieverlies. Ook in de auto zelf verlies je niet veel. Een auto die op waterstof rijdt, heeft een bereik van 600 tot 700 kilometer. En je tankt het net zo snel als benzine."

Wethouder duurzaamheid in Oosterhout, Marcel Willemsen, steunt het initiatief. ,,Dit past perfect in onze energieplannen", zegt Willemsen. ,,We moeten aan de normen van het klimaatakkoord voldoen. Daarom willen we een groen energiepark in de Oranjepolder aanleggen. Nu hebben we een ondernemer uit ons eigen gebied die met waterstof aan de slag gaat. Dat is goed voor het terugdringen van CO2. Daar zijn we erg blij mee. Als de tankstations er staan, schaffen we als gemeente vrachtwagens op waterstof aan." Smits is ook in gesprek met Tilburg, Oss en Den Bosch voor het opzetten van waterstofstations.

Shell richt zich op waterstof

Dat waterstof mogelijk aan de vooravond staat van een doorbraak, blijkt ook uit de belofte die Shell vandaag deed. Het olie- en gasbedrijf investeert 2 miljard dollar in waterstof. Shell President-commissaris Charles Holliday onderschrijft waterstof als ideale technologie om de uitstoot van koolstofdioxide terug te brengen. Het AD bericht hierover en meldt verder dat Shell richt zich al langer meer op gas richt dan op olie om zo de CO2-uitstoot te verminderen.

Waterstof

schone en onuitputtelijke energiebron

Als waterstof wordt opgewekt met groene energie is het een schone en onuitputtelijke energiebron. Zonder CO2 of andere uitstoot. Waterstof kan worden gemaakt door water onder stroom te zetten en zo zuurstof en waterstof van elkaar te scheiden. Als waterstof met aardgas wordt gemaakt, komt er wel CO2 vrij. Deze grijze of blauwe waterstof wordt veel in de industrie gebruikt. Bij blauwe waterstof wordt de CO2 opgeslagen. Bij de tankstations die in Brabant gepland staan, gaat het om groene waterstof. Critici geloven niet in de haalbaarheid, omdat er veel groene energie nodig zou zijn om waterstof te maken. Ondanks de kritiek heeft Shell tientallen waterstofstations geopend in Duitsland, Engeland en Californië. Het bedrijf Pitpoint investeert in tientallen tankstations in Nederland en België. Sommige gemeenten en bedrijven als Ikea willen hun wagenpark op waterstof laten rijden. In Nederland kan er op dit moment bij drie waterstofstations getankt worden in Rhoon, Arnhem en Helmond. Volgend jaar komen daar Oosterhout, Roosendaal, Breda en Dordrecht bij.