Nieuws Duurzaamheid

Met Pieter Pot kun je duurzaam eten wat de pot schaft

Ze studeerden beiden aan de TU Delft. De één architectuur, de ander minerale grondstoffen. Samen begonnen ze een onderneming in verpakkingsvrije boodschappen. Ze begonnen glazen potten te vullen op hun kamertje in Rotterdam en noemden hun bedrijf Pieter Pot.

Anke Derkse 22 juni 2021

Jouri Schoemaker (Pieter Pot): ,,Geïnspireerd door de melkman kwamen we op glazen potten met statiegeld.” Foto: Machtelt Mostert

Bekijk ook ons videoportret van Pieter Pot, gemaakt door Roland Tameling.

Anderhalf jaar na de opriching is Pieter Pot een begrip in heel Nederland met 20.000 klanten en eenzelfde aantal op de wachtlijst. Oprichters Jouri Schoemaker en Martijn Bijmolt willen dat duurzaamheid de norm wordt en helpen dat op een aantrekkelijke manier te realiseren. ,,We moeten echt af van al die plastic verpakkingen”, stelt Schoemaker. ,,Maar ja, ‘hoe dan’ was de vraag. We zijn erover gaan nadenken en hebben verschillende concepten tegen elkaar afgewogen. In onze ogen moest het niet alleen duurzamer, maar we wilden het ook leuker en verleidelijker maken voor de consument. In 2015 popten er her en der in het land verpakkingsvrije winkels op, maar die waren geen lang leven beschoren. Het was voor ons direct duidelijk dat we de ‘boodschappen voor de voorraadkast’ aan huis moesten gaan bezorgen. Geïnspireerd door de melkman van vroeger kwamen we op glazen potten met statiegeld.”

“Verpakkingen moeten niet alleen duurzamer zijn, maar ook leuker en verleidelijker maken voor de consument”

Jouri Schoemaker, medeoprichter Pieter Pot

Van bakfiets naar PostNL

Als net afgestudeerde studenten koop je dan een bakfiets en ga je de producten in je eigen stad rondbrengen. De vraag steeg echter zienderogen; niet alleen van mensen uit Rotterdam, maar ook ver daarbuiten. Schoemaker: ,,De wachtlijst met geïnteresseerde klanten groeide en eind 2019 zijn we een succesvolle crowdfunding gestart om te kunnen uitbreiden. In het voorjaar van 2020 zijn we stad voor stad gaan uitbreiden: eerst naar Breda, de volgende dag Tilburg, toen Den Bosch en verder door naar Arnhem. We zaten toen midden in de eerste coronagolf en Brabant was het zwaarst getroffen. Daar was de behoefte aan thuisbezorging groot. In PostNL Food hebben we vanaf dat moment een betrouwbare en duurzame partner gevonden. Zij vervoeren onze potten, die in jute zakken bij de klant worden afgeleverd, in speciale boxen die bij PostNL Food blijven. De klant zit dus niet met een overbodige verpakking.”

Lees ook: Jouri Schoemaker (Pieter Pot) schroomt niet en haalt kennis bij experts

De bakfiets kon aan de kant en de studentenkamer maakte plaats voor een netwerk aan samenwerkingspartners voor de productielijn. Die vonden ze in de Sociale Werkplaatsen van onder meer Schiedam en Rotterdam, die gecertificeerd en ingericht zijn met zogenoemde clean rooms om veilig en verantwoord met voedsel te werken. Elk soort voedsel wordt in aparte ruimtes afgevuld, zodat er geen kruisbestuiving kan plaatsvinden en er geen producten die allergieën kunnen oproepen met elkaar in aanraking komen.

Gecontroleerde groei naar België en Duitsland

Ondertussen moesten alle producten ergens opgeslagen worden en dus kwam er een warehouse waar alle afgevulde potten worden verzameld, waarna de orderpickers de bestellingen kunnen samenstellen. ,,Inmiddels hebben we vijftig personeelsleden, zijn we naar een tien keer zo groot magazijn verhuisd en voorzien we een volgende verhuizing voor eind 2021”, vertelt Schoemaker. De groei gaat zo hard, dat Pieter Pot eigenlijk constant met een wachtlijst werkt. ,,Als bedrijf groei je zo gecontroleerder, zodat je goed kunt inkopen zonder voedselverspilling. Op dit moment hebben we 20.000 klanten met een account, die gemiddeld eens per maand hun bestelling doorgeven, en nog eens 20.000 op de wachtlijst. Die laatsten proberen we vóór het einde van de zomer weg te werken. Daarmee is de wachtlijst natuurlijk niet leeg, want er melden zich dagelijks nieuwe klanten.”

“Door een wachtlijst kunnen we als bedrijf gecontroleerder groeien en goed inkopen zonder voedselverspilling”

Jouri Schoemaker, medeoprichter Pieter Pot

Pieter Pot gaat dit najaar de grens over naar Vlaanderen, want ook daar komen veel aanvragen vandaan. Bijkomend voordeel is dat PostNL Food ook in Vlaanderen bezorgt. Voor volgend jaar staat uitbreiding naar Duitsland op het lijstje. Schoemaker: ,,Het mooie van het ondernemerschap vind ik dat je elke dag leert door te doen. En het allervetste vind ik nog wel dat anderhalf jaar geleden Pieter Pot er gewoon nog niet was.”

Bekijk ook het videoportret van Pieter Pot, gemaakt door Roland Tameling en cameraman Patrick Johannes. De Ondernemer en DPG Media hebben interview én video aangeboden aan Pieter Pot als speciale prijs bij de AMMA Awards voor beste mediacampagnes.

Jouri Schoemaker (links) in gesprek met Roland Tameling. Bekijk de video!Foto: Patrick Johannes

Schrijf je in voor de dagelijkse nieuwsbrief voor ondernemers, in 2 minuten tijd ben je weer helemaal bij.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws