Nieuws Innovatie

'Gratis' mobieltje kan providers goud kosten

David Bremmer 31 december 2015

Gratismobieltjeprovider

KPN, T-Mobile en Vodafone hangt een claim van 100 tot 800 miljoen euro boven het hoofd. Volgens de Stichting ConTel hebben de mobiele aanbieders jarenlang ten onrechte abonnementen met een gratis telefoon verstrekt, die niet écht gratis was. Miljoenen Nederlanders betaalden daardoor te veel. Dat meldt het AD donderdag.

ConTel (Consument & Telecomsector ) is daarom het meldpunt 'AfzetAbbo' gestart. Gisteren meldden zich de eerste honderd gedupeerden aan.

Aanleiding voor de eis is de uitspraak van de Hoge Raad eind 2014 dat het verstrekken van een gratis toestel eigenlijk een koop op afbetaling is. De regels van de Wet op het Financieel Toezicht (WFT) zijn daardoor van toepassing om mensen te beschermen tegen overkreditering en wanbetaling. Ook dient waakhond AFM toezicht te houden. ,,De telecombedrijven hebben de strenge regels jarenlang ontweken en kredieten verstrekt zonder dat abonnementshouders zich daarvan bewust waren,'' stelt woordvoerder Don Ceder van ConTel. ,,Zij hebben daardoor veel te veel voor hun abonnementen betaald.''

Gedupeerden

Op basis van de tientallen miljoenen abonnementen die tussen 2000 en 2015 in omloop waren, schat Ceder het aantal gedupeerden van toestel-leningen op zeker twee miljoen mensen. De schade per persoon verschilt, omdat er 10 jaar geleden nog geen dure smartphones bestonden. "Voor de ene persoon zal het 50 euro zijn, maar voor een ander wel 400 euro." Daarmee kan de totale claim uitkomen op liefst 800 miljoen euro. "Dan kan het de grootste massaclaim uit de Nederlandse geschiedenis worden."

De stichting maakt zich met name kwaad nu cijfers van de Nederlandse vereniging voor schuldhulp NVVK laten zien dat mobiele abonnementen met dure toestellen een voorname oorzaak van probleemschulden vormen. ,,Onder jongeren is het zelfs de voornaamste reden daarvoor. Niet alleen kopen zij te dure abonnementen, zij verlengen die ook steeds. In feite betalen ze permanent hun toestel af.''

ConTel wil zo snel mogelijk in gesprek met telecomproviders over een minnelijke schikking. ,,Lukt dat niet dan volgt een rechtszaak,'' stelt Ceder die eerder met de stichting Anti Incasso de strijd aanbond tegen malafide incassobureaus.

Vergoeding

Het meldpunt van ConTel is overigens gratis. Mocht het tot een claim komen, zoekt de stichting een vergoeding op basis van 'no cure no pay'. Bij winst strijkt ConTel dan een deel van de vergoeding op.

KPN en Vodafone willen niet reageren op de eis vam ConTel en nemen die voor kennisgeving aan. Volgens Vodafone heeft de stichting nog geen contact gezocht. T-Mobile was niet bereikbaar voor commentaar. De providers zijn ondertussen druk bezig om een oplossing te vinden voor de uitspraak van de Hoge Raad. Ze hopen op een convenant met minister Dijsselbloem (Financiën). ConTel is daar fel tegen. "KPN, T-Mobile en Vodafone proberen de regels nog steeds te omzeilen.''