Blog Groei

Ali Bouali verlegt koers: van ‘ik wil groeien’ naar ‘hoe ik ben gegroeid’

Ali Bouali heeft de afgelopen weken goed gekeken naar zijn ondernemingen en initiatieven. Omdat het veel meer energie kost dan het oplevert, verlegt hij de koers. In zijn blog voor De Ondernemer legt hij uit waarom.

Ali Bouali | Raad van Advies De Ondernemer 2 februari 2021

Ali B 2020 handen web

‘Ik wil groeien´ moet mij meer energie opleveren dan het me kost. Dat gebeurde niet meer. Ik begon me af vragen: wat is het oorspronkelijke verhaal? Het antwoord is eigenlijk dat mensen die mij volgen, willen weten hoe ik ben gegroeid. Waar stond ik? Welk probleem had ik? Welke lessen heb ik geleerd? Hoe heb ik het toegepast? Wat heeft het me opgeleverd?

De energie vloeide weg omdat ik alleen maar aan het delen was. Mensen raakten wel geïnspireerd, maar ik kreeg geen feedback of ze ermee aan de slag zijn gegaan. Dat is mijn nachtmerrie, een platform waar je alleen geïnspireerd raakt, maar verder niets. Misschien moet ik zelfs de titel ‘ik wil groeien’ veranderen in ‘hoe ik ben gegroeid’.

"Moet je je voorstellen dat je op een werkvloer komt waar iedereen continue ervaringen deelt en vertelt wat het heeft opgeleverd"

Ali Bouali

Dit wordt de rode draad voor alles waar ik mee bezig ben. Iedereen deelt voortaan: welk probleem had je, welke lessen heb je ontdekt, hoe heb je het toegepast en wat heeft het je opgeleverd? Op een werkvloer komen mensen voortdurend tot ontdekkingen, maar ze worden veel te weinig gedeeld. Wie tegen dezelfde uitdaging aan loopt, gaat het vanzelf ook proberen.

Bulkdrinken ligt veel dichter bij de natuur

Ik vroeg een collega: wat heb jij geleerd, hoe ben jij gegroeid? Hij vertelde dat hij te weinig water dronk. Dat hij op zoek naar een manier om dat beter te gaan doen leerde over bulkdrinken: niet één glas per keer, maar drie of vier glazen per keer. In de natuur gebeurt hetzelfde. Een zebra drinkt zoveel als ie kan en gaat dan pas weg. Die neemt niet steeds een slokje en komt dan weer terug. Bulkdrinken ligt veel dichter bij de natuur. Ik vroeg hem wat het hem had opgeleverd. Hij zit al een week boven de twee liter per dag.

Moet je je voorstellen dat je op een werkvloer komt waar iedereen continue ervaringen deelt en vertelt wat het heeft opgeleverd. Dan raak je super geïnspireerd. Een moeilijke klant, motivatie voor een collega, voor jezelf opkomen binnen een team, een nieuwe manier van presenteren, klanten voor je winnen.

Ik zit niet in de groei-business, ik zit in de groeideel-business

Ik ga ons platform opnieuw opbouwen om dit te faciliteren. Dat geldt ook voor het netwerk experts met wie ik werk. Ik ben niet op zoek naar docenten, ik ben op zoek naar ervaringsdeskundigen. Leer iets, pas het een week toe en vertel dan wat het je heeft opgeleverd. Ik zit niet in de groei-business, maar in de groeideel-business. Met als gevolg dat je zin hebt om te groeien.

Ik ben een gewone man die gewone problemen heeft en ik ga samen met andere gewone mensen ongewone dingen beleven. Een heerlijke ontdekking, ik heb er zoveel zin in. Bedrijven worden er ook al enthousiast van.

Hier moet mijn boekenreeks ook over gaan. Dit wordt mijn bijdrage in de persoonlijke ontwikkelingsmarkt. Ik wil elk boek met een expert opzetten. Zij vertellen hoe ze zijn gegroeid, ik onderga dat zelf en vul het aan met mijn gewone mensen ervaringen Dit wordt mijn rode draad voor de komende jaren. Misschien wel voor de rest van mijn leven. Ik heb mijn eigen why gevonden, die ga ik ook in andere ondernemingen opnieuw definiëren. Waar is het mij om te doen, waar krijg ik energie van? Hoe kunnen we elkaar inspireren met onze eigen groeiverhalen?

Social media game

Ik wil ook een social media achtige game opzetten waarin we de meest inspirerende verhalen kunnen delen. Daar ga ik mooie prijzen bij weggeven. We zijn dan allemaal docenten. Iedereen kan een inspirator zijn.

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.