Podcast

Met Ali B en De Ondernemer in de groeistand: zo gaan we dat doen

Een samenwerking tussen De Ondernemer en zakenman, rapper, presentator en comedian Ali B? Klinkt bijzonder. Dat is het ook. Met een hoofdrol voor het inspiratie- en leerplatform ikwilgroeien.nl. Samen ondernemend Nederland in de groeistand krijgen. Hoe dat in zijn werk gaat hoor je in onderstaande podcast.

Ali b ondernemen

Ali B was een van de studiogasten tijdens de live online uitzending van De Ondernemer op New Business Radio, de kick-off van het najaarsseizoen.

Van onze redactie 8 september 2020

De samenwerking tussen De Ondernemer en ikwilgroeien.nl, meer in de persoon tussen Gerard van den Broek (directeur De Ondernemer) en Ali B (oprichter van het groeiplatform), kwam op een bijzondere manier tot stand. De twee mannen werden door een wederzijdse vriend aan elkaar voorgesteld, dat leidde tot een bijzonder telefoongesprek: tien minuten praten met het gevoel van een tienjarige gezamenlijke geschiedenis.

Een week later volgde een fysiek gesprek in Almere, de woonplaats van Ali Bouali, zoals de rapper annex ondernemer voluit heet. Resultaat: er moest een mooie samenwerking komen. De Ondernemer als het podium waarop Ali B het mkb een extra inspirerende boost kan geven om verder te groeien. Juist nu in deze coronacrisis.

''Ik was altijd leerplichtig. Toen ik van school afkwam werd ik juist leergierig. Sindsdien is de boekhandel mijn buurthuis''

Ali B, ikwilgroeien.nl

Van leerplichtig naar leergierig

En van groeien weet de Marokkaans-Nederlandse zakenman en bekendheid alles, zeker sinds de start van zijn platform ikwilgroeien.nl, zo blijkt uit de podcast bij dit artikel. ,,Het is heel simpel. Ik word geïnspireerd door iets en ik onderneem direct actie. Die inspiratie kwam van het lezen, het leren over zelfontwikkeling. Binnen elke rol van mijn leven. Voor geen enkele rol heb ik een gebruiksaanwijzing gekregen. Ik heb geen boekje waarin staat hoe ik vader van drie kinderen moet zijn. Of echtgenoot. Dus wat doe ik wel? Ik ga lezen om kennis te vergaren. Dat doe ik sinds 2003, het jaar dat ik voor het eerst vrijwillig een boek las. Daarvoor was ik altijd leerplichtig. Toen ik van school afkwam werd ik juist leergierig. Sindsdien is de boekhandel mijn buurthuis.’’

Bijzondere ervaringen en inspiratie

Na zeventien jaar lang boeken verslinden en daarvan ook te leren, bedacht Bouali: ‘zijn er misschien nog meer zelfontwikkeling-nerds zoals ik?’. Na vele positieve reacties op een Instagram-oproep wist de rappende en grappende ondernemer het zeker: ,,We moeten een community vormen. Laten we Netflix bijzonder maken en het lezen van een boek standaard! Dat is de missie van ikwilgroeien.nl. Meer dan duizend mensen, van miljonairs tot 17-jarige Marokkaanse jochies die nog nooit een boek hebben gelezen, die elke dag hun bijzondere ervaringen delen om daarmee anderen te inspireren. Uiteindelijk wil ik de gap tussen de succesvolle ondernemer en die jonge gasten verkleinen.’’

Zo werken Ali B en De Ondernemer samen…

Een interessant en een mooi initiatief. Maar wat wordt nu precies de rol van De Ondernemer in combinatie met Ali B en ikwilgroeien.nl? Daar moeten we je toch echt voor naar de podcast verwijzen waarin de rapper en Van den Broek de plannen uit de doeken doen. Een tipje van de sluier? Het ontsluiten van de filosofie en het netwerk van ikwilgroeien.nl, zodat ondernemers daarmee aan de slag kunnen. Online, maar zeker ook fysiek.

Samen Nederland in de groeistand krijgen. Hoe precies? Druk nu boven op het ‘play’-knopje van de podcast.

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.

Startup siliconvalley high tech innovatie
De Ondernemer

Topondernemer Wibe Wagemans: 'Overheid moet factor 10 investeren in tech-startups'

Wibe Wagemans haalde met een open brief aan de overheid - 'er moet vol worden ingezet op innovatie' - paginagroot de landelijke media. De topondernemer/ceo uit Silicon Valley schreef onder meer dat 'Nederland zichzelf te vaak weg zet als klein land dat daarmee niet te grote ambities moet hebben'. Miljarden moeten er komen, vindt Wagemans. 'Nederland zou er goed aan doen het Finse voorbeeld te volgen, voordat we de zieke man van Europa worden'. Ook daarover vertelt hij meer in deze podcast.

Details
Duncan wardle disney webinar
De Ondernemer

Masterclass: hoe Disney- en Pixar-icoon Duncan Wardle ons (weer) innovatief leert denken

Duncan Wardle, innovatiepionier - en dat zou in hoofdletters geschreven mogen worden. Ruim vijfentwintig jaar werkte hij als hoofd innovatie bij Disney en Pixar. Als iemand kan vertellen hoe op telkens weer nieuwe, creatieve ideeën te komen en je innovatief kunt denken voor het vinden van slimme oplossingen, is hij het. In deze podcast bellen we met Duncan Wardle over de digitale masterclass Innovatief Denken (25 januari).

Details
Londen lockdown coronavirus crisis
De Ondernemer

Werken en wonen in 'Lockdown Londen': ondernemer Lennard van Otterloo vertelt

De Nederlandse ondernemer Lennard van Otterloo vertelt vanuit Londen over de Britse aanpak van de lockdown, het coronavirus, de effecten op het Britse bedrijfsleven en wat wij aan déze kant van de Noordzee daarvan kunnen gaan merken. 'Het is een noodsituatie hier, ongekend. Erger dan de eerste golf'. Bovendien, vertelt de ondernemer, 'corona verhult de Brexit-pijn'. Wonen en werken in 'Lockdown Londen', anno nu.

Details
Brexit europa engeland landkaart vlag
De Ondernemer

Brexit: experts Van Otterloo en Platvoet over gevolgen voor btw

In deze eerste maand van Brexit blijken er bij ondernemers veel vragen over de gevolgen voor btw te zijn, merkt ondernemer Lennard van Otterloo in en vanuit Londen, en Marco Platvoet als adviseur Internationaal Ondernemen bij de KVK. In deze podcast geven beide Brexit-experts onder meer praktijkvoorbeelden en tips, hoe daar als ondernemer anno nu mee om te gaan.

Details
De Ondernemer Podcasts De Zo Genaamde Podcast
De Zo Genaamde Podcast

The Avocado Show, mono-restaurant met een belofte

Van de intentie om een ‘nieuw leuk bedrijfje’ te beginnen naar een wereldwijde franchise in slechts een paar jaar. Het overkwam creatievelingen Ron Simpson en Julien Zaal met mono-restaurant The Avocado Show. Inspelen op trends met een merknaam die een belofte en een soort spanning toevoegt aan het concept, lijkt het geheime recept.

Details