Nieuws Groei

Kinderwagenmaker Easywalker wil met bekendheid van MINI de oceaan oversteken

Toen Daniel de Lange in 2009 Easywalker overnam, was het kinderwagenmerk al actief in Amerika. Maar omdat dat eigenlijk te vroeg was voor het bedrijf, trok De Lange het merk terug uit de VS. Nu onderzoekt hij of de grote oversteek alsnog haalbaar is.

Vincent Krijtenburg 30 januari 2020

Danielde Lange Easywalker

Het ondernemen zit 'm in het bloed, zegt de 51-jarige ondernemer op de bedrijvenmiddag van de ambassadeursconferentie in Den Haag. Zijn vader importeerde en exporteerde groente en fruit. Zelf werkte hij bij het Nederlandse AkzoNobel. Daar deed hij veel ervaring op in het internationaal zakendoen. Dat is ook de reden dat hij na vijftien jaar werken bij de multinational op zoek ging naar een merk met een internationaal karakter. Het werd kinderwagenmerk Easywalker.

Buitenland

Samen met investeerders en met hulp van de bank nam hij het bedrijf in 2009 over. Het merk werd in 1989 opgericht door René Floore en maakte destijds veel furore met 's werelds eerste kinderwagen met niet vier, maar drie wielen. Tegenwoordig komt Easywalker tegemoet aan de wensen van ouders in ruim 40 landen, van Europa tot Azië. ,,In 2009 kwam de helft van de omzet uit Nederland en de andere helft uit het buitenland. Ondertussen is die verhouding 20/80”, zegt De Lange.

Mini by Easywalker Buggy GO

Ontdekkingsreiziger

Zijn focus lag dus gelijk op het buitenland en dat is ook nodig voor een merk als Easywalker, denkt de eigenaar. De Nederlandse markt is simpelweg te klein. ,,Bovendien ligt mijn ervaring ook in het zakendoen in het buitenland. Naast dat ik van internationaal zakendoen houd, vind ik het ook leuk om te reizen en om culturen te ontdekken. Je kunt niet een soort cookie-cutter toepassen en in elke land een kopie van je bedrijf neerzetten. De omstandigheden zijn steeds anders.”

Brexit

,,Op zich hebben we een goede werelddekking, maar we zien nog kansen in Noord-Europa. Zweden, Denemarken en Finland.” Ook Engeland staat op zijn wensenlijstje, maar die wens heeft De Lange maar even in de koelkast gezet. ,,Brexit houdt ons daar tegen. Het is te risicovol om nu in te stappen, nu er zoveel aan het veranderen is als gevolg van Brexit. Die resources kunnen we beter ergens anders gebruiken.”

Amerika

Nu het bedrijf en het merk een volwassen status hebben bereikt, denkt De Lange dat Amerika nu wél binnen handbereik ligt. ,,We hebben een wereldwijde exclusieve licentie om kinderwagens en buggy's te mogen maken met het logo en de designelementen van autofabrikant MINI. Het werkt al heel goed in China en Zuid-Europa. Nu willen we de Verenigde Staten betreden met een online-only strategie.”

MINI by Easywalker Buggy

Met de exclusieve licentie wil hij meeliften op de bekendheid van het automerk. De buggy's komen niet in de Amerikaanse winkels te liggen, maar worden verkocht via Amazon en hun eigen website. Hij wil de oversteek nu alleen met buggy's maken. ,,Buggy's hebben een lage aankoopwaarde, worden makkelijker online gekocht, zijn logistiek praktischer en er is een lagere onzekerheid bij de consument in het aankoopproces. Kinderwagenkopers zijn onzekerder en hebben meer persoonlijk advies nodig.”

Haalbaarheid

Voorlopig is het allemaal nog niet zover. De komende zes tot negen maanden laat De lange de haalbaarheid onderzoeken met steun van het Oranje Handelsmissiefonds ,,Ik kom via hen in contact met partijen die ons kunnen ondersteunen in bijvoorbeeld logistiek, legal advice en e-commerce.” Amerika is een grote kans, maar ook een groot risico. ,,We moeten het wel verdomd zeker weten voordat we die stap maken. Het is een risicovol land met het oog op bijvoorbeeld productaansprakelijkheid. En het moet ook operationeel beheersbaar blijven natuurlijk.”