Nieuws Groei
Groeispurt naar 1500 verkooppunten: zo gaat deze startup om met hun gigantische groei
Marleen Hemmer de Haan en Willem Kors zetten binnen een jaar een winstgevend product in 1500 supermarkten: Leentjes Poeder Pret, gekleurde poedersuiker voor op de pannenkoek. Een ‘funproduct’ dat serious business is geworden. Zo gaan zij om met hun groeipijnen.

Marleen Hemmer de Haan en Willem Kors kennen elkaar uit de media. Ze waren onder meer collega´s bij SBS (radiostation Caz en Net5) en zijn altijd goede vrienden gebleven. Vorig jaar stopte Hemmer de Haan bij concept- en eventbureau Fjuze en Kors vertrok dit jaar bij Talpa Network. Hemmer de Haan had toen al het idee uitgedacht om iets met gekleurde poedersuiker te doen. ,,Ik had pannenkoeken gebakken voor mijn kinderen en mijn zoontje gooide de hele inhoud van de poedersuikerbus op zijn pannenkoek. Daar hadden we enorm veel lol om. Tijdens een vergadering kreeg ik een ingeving om iets met gekleurde poedersuiker voor kinderen te doen.”
Ze dacht aanvankelijk dat zoiets al bestond. Maar zoeken op Google leverde niets op. Hemmer de Haan ging dus meteen met het idee aan de slag. ,,’s Avonds heb ik zo’n busje gekleurde suiker met verschillende vakken gehaald bij de supermarkt uit het kookschap. De inhoud heb ik eruit gehaald en in de blender gedaan, tot poeder gemaald, terug in het potje gedaan en ik had mijn eerste prototype. Vervolgens heb ik het bij mijn kinderen getest en die gingen er meteen met heel veel plezier mee aan de slag op hun pannenkoek. Ze gingen er in feite mee spelen.”
Lees ook: Van BALR. tot hippe clubs op Ibiza: iedereen wil de app van deze Nederlandse startup
Hemmer de Haan ging zich verder verdiepen in ‘haar’ product en vond na wat omzwervingen een fabriek in België die de gekleurde poedersuiker verder wilde ontwikkelen en kon produceren en een fabriek in Duitsland die de potjes kon maken en vullen. Met een vormgeefster kwam ze tot een ontwerp en logo. De naam had ze al bedacht: Leentjes Poeder Pret. ,,Leentjes omdat ik Marleen heet en soms Leentje word genoemd. Het moest een beetje authentiek voelen, zoals Sjakie en de Chocoladefabriek.”
Suiker staat niet bovenaan de lijst gezonde producten, integendeel. Dus Leentjes Poeder Pret moest een product worden met alleen natuurlijke kleurstoffen. Het is gezoet met planten (spirulina) en vruchten zoals zwarte bessen en appel.
Leentjes Poeder Pret was begonnen, maar om verder te komen zocht Hemmer de Haan nog een zakenpartner. Kors hoefde niet lang na te denken en stapte april vorig jaar in. Kors: ,,Bij Talpa leerde ik veel van marketeers over het in de markt zetten van een product. Ik ben de hele checklist afgegaan en dacht: dit product komt in het suikerschap te staan en daar gebeurt niet veel. Alle producten zijn daar low interest zonder enig onderscheid. Poeder Pret heeft een heel andere invalshoek. Het is een product dat kinderen en hun ouders plezier geeft. Pret bij het eten.”
Lees ook: WeTransfer-baas Bas Beerens investeert in dit prijswinnende snackmerk
Testfase
Ze hadden Poeder Pret met succes getest bij hun eigen families en vrienden en met een compilatie van de filmpjes die ze daarvan hadden gemaakt, gingen ze naar supermarktondernemers. Zo mochten ze op gesprek bij het hoofdkantoor van Jumbo in Veghel en daar maakten ze een deal voor 450 Jumbo-winkels. Ze keken elkaar verbaasd aan dat het zo makkelijk ging. Kors: ,,Je gaat dan eerst wel door een molen van protocollen en geautomatiseerde systemen, maar niet veel later hadden we het magische moment dat we in de supermarkt ons eigen product konden afrekenen.”
Steeds vaker hoorden ze terug dat mensen het product kenden en leuk vonden, Vlak na de zomer boekten ze het volgende succes. Jumbo stuurde een mail dat ze Leentjes Poeder Pret voortaan in het schap van 570 winkels ging zetten en het product werd gepromoveerd van knie- naar ooghoogte in het schap, naast Dr Oetker.
Daarna ging het snel. Hemmer de Haan en Kors bedachten dat ze Poeder Pret ook naar de pannenkoekenhuizen konden brengen. Daarvoor lieten ze speciale potten en navulemmers maken voor de horecagroothandels. ,,Al snel hadden we daar ongeveer 50 procent distributie.”
Om het product echt verder te brengen, moest Poeder Pret uitbreiden naar meer supermarkten dan alleen Jumbo. Bij verschillende retailers bezorgden ze een tas met cadeautjes, met daarin het eigen product, pannenkoeken beslag, stroop en witte poedersuiker met de mededeling aan de inkoper: geef dit aan je collega's met kinderen en vraag ze wat hun kinderen ervan vinden. Vinden ze het leuk, dan mogen we bij jullie op gesprek komen. Een geslaagde actie, zo bleek al snel.
1.500 supermarkten
Sinds vorige maand is Leentjes Poeder Pret verkrijgbaar in meer dan 1.500 supermarkten. Dat het zo snel zou gaan hadden beiden nooit verwacht. Het bracht cash flow problemen teweeg. Kors: ,,We hadden nauwelijks voorraad, want elk product moet je eerst zelf betalen voordat je het van de retailer betaald krijgt en dat duurt zestig dagen. De Rabobank stapte als financier in. ,,Vaak staan er nieuwe ondernemers bij ze op de stoep die een app hebben ontwikkeld die pas op termijn een succes zou kunnen worden. Wij hadden iets tastbaars: een product dat al in de winkels ligt. En we hadden meerdere orders”
De eerste periode is er weinig tijd voor marketing geweest. Het product verkocht zich eigenlijk vanzelf, via mond-tot-mondreclame en met het geluk dat Jumbo en Albert Heijn het in de Hallo Jumbo en de Allerhande hadden gepromoot. In december is er met bevriende creatieven (www.fcfilm.nl) en eigen kinderen in de hoofdrol een commercial gemaakt die deze maanden en rond de feestdagen op de RTL- en SBS-zenders te zien is geweest. Daar kwam hun ervaring in de media van pas.
Als ze de balans opmaken, hebben Hemmer de Haan en Kors een uitstekend eerste jaar gedraaid. ,,We groeien als kool en hebben 2018 met winst afgesloten”, zegt Kors. Natuurlijk is er in het proces ook best eens iets fout gegaan. ,,We hebben vrij veel leergeld betaald, omdat we in het begin nog niet precies wisten hoe of wat. Maar dat is niet erg. Dan is het gewoon betalen en er verder geen energie aan verspillen. Alleen een fout waar je niets van leert is een fout. Deze hick-ups hebben we nooit als vervelend ervaren. Zo kregen we een keer gele in plaats van witte deksels geleverd en was het in de zomer zo warm, dat de productie een tijdje stil lag.”
Uitbesteden
Hoe hard ze ook gaan groeien de komende tijd, de kern van Leentjes Poeder Pret blijft plezier maken en geen gedoe. ,,Wij houden van pionieren”, zegt Hemmer de Haan. ,,Bepaalde dingen kunnen we niet en vinden we niet leuk, zoals ICT en boekhouding. Dat doen we dus zoveel mogelijk buiten de deur.”
Er zijn plannen om naar het buitenland uit te breiden. ,,Dan denken we in eerste instantie aan de buurlanden, Duitsland en België. Misschien Frankrijk en de UK. We hebben ook gesprekken met een Amerikaanse keten en in de UK heb je National Pancake Day, dus er zijn genoeg leuke kansen. Verder denken we na over nieuwe producten. Volgende week bezoeken we een beurs in Italië om hiervoor nieuwe inspiratie op te doen. Mogen we weer pionieren!”