Nieuws Groei
Hoe ondernemer Erik Bruil (25) de hiphopwereld wil veroveren met zijn bedrijf Nederhop
Hij is nog maar 25 jaar en kan al leven van zijn grootste passie: hiphop. Niet als artiest, maar als ondernemer. Erik Bruil doet het. Met zijn bedrijf Nederhop helpt hij op zijn manier bouwen aan de hiphopscene. ,,Hiphop mag een stuk serieuzer genomen worden door Nederland.''

Ondernemen en hiphop is het leven van de 25-jarige Erik Bruil. Foto's: Melisa Verheijen/Cedric Barel
Hij heeft meer dan 30.000 volgers op Instagram, deed interviews met artiesten zoals Ronnie Flex, Kevin en Josylvio, heeft een eigen podcast, is onlangs cum laude afgestudeerd en deed zijn masterthesis over de businessmodellen van de Nederlandse hiphoplabels. Hiervoor sprak hij met Sony Music, het grootste hiphoplabel van Nederland: Top Notch en acht andere labels. Erik Bruil uit Doetinchem laat er geen gras over groeien. Hiphop is zijn leven. Of beter gezegd: ondernemen en hiphop is zijn leven.
''Er worden veel grappen gemaakt over rappers die alleen maar ‘jo, jo’ roepen en hun vingers in de lucht gooien en daarnaast alleen maar praten over vrouwen en geld. Dat is niet wat hiphop is''
Van een post op Instagram naar een hiphopbedrijf: zo pakte de ondernemer het aan
Zijn doel? Bijdragen aan het professionaliseren van de scene. ,,Hiphop mag serieuzer genomen worden door Nederland. Er worden veel grappen gemaakt over rappers die alleen maar ‘jo, jo’ roepen en hun vingers in de lucht gooien en daarnaast alleen maar praten over vrouwen en geld. Dat is niet wat hiphop is. Hiphop is een cultuur, een denkwijze en kritisch kijken naar de maatschappij. Hiphop zorgt ervoor dat jongeren die zich niet gezien voelen, gehoord worden.” Iets waar Bruil, die opgegroeid is zonder vader, zich goed in kan vinden.
Erik Bruil zijn ondernemerssucces is gestart via Instagram.
Sinds zijn 10de luistert Bruil al naar Fresku, Kempi en Hef. Tien jaar later start hij met een vriend een Instagram-account waarop zij lines quoten. Het werd een strijd, want welke line krijgt de meest likes? De ondernemer had niet kunnen voorspellen dat de eerste line die hij plaatste op Instagram ervoor zou zorgen dat hij vijf jaar later een bedrijf in de hiphop zou hebben. Toch zag Erik al snel meer dan alleen een Instagram account voor zich. ,,Ik wist het. Hier zit meer in. Als je ondernemend bent ingesteld, zie je kansen. Ik ben in mijn hoofd altijd een paar stappen verder.”
Het businessmodel van Nederhop
Nederhop is in 2016 door Erik Bruil opgericht. Het bedrijf heeft de ambitie om een Nederlands hiphopplatform te bouwen dat bijdraagt aan de scene. Dit doet men door artiesten te helpen met het waarmaken van hun dromen, de hiphopindustrie te verbinden, kennis te delen, labels en managers te ondersteunen en boeiende content te maken.
Het team bestaat uit vijf personen waaronder online marketingspecialisten, designers, clipmakers en fotografen. Nederhop kan helpen met professionele foto’s en videoclips, ontwerpen van artwork, promoten van muziek, vergroten van het netwerk, schrijven van persberichten of het opstellen van een marketingplan.
Lees ook: Zo is Top Notch (Anouk, Roxeanne Hazes) een machtig topmerk geworden
'Een onderneming opzetten betekent minder afspreken met vrienden en feestjes overslaan'
,,Ik heb er veel offers voor moeten maken, want een onderneming opzetten betekent ook: minder afspreken met vrienden en feestjes overslaan. Dat heb ik ervoor over, want ik zie het grote plaatje.” Ondertussen mag de twintiger zich eigenaar noemen van Nederhop, heeft hij een team om zich heen en kan hij leven van zijn bedrijf. En dat terwijl hij nog maar net zijn diploma Strategic Management op zak heeft en onderneemt in coronatijden.Wat is zijn geheim? ,,De passie voor ondernemerschap en hiphop. Die combinatie. Maar ook consistentie in alles wat ik doe. Veel uren maken, netwerken, blijven bouwen aan je bedrijf, mezelf blijven ontwikkelen door YouTube-filmpjes en boeken te lezen over hoe je een business opzet, potentiële klanten opvolgen en natuurlijk blijven doen waar het allemaal mee begon: consistent posten op Instagram.”
Niet bang om fouten te maken: vallen en opstaan hoort erbij volgens Erik Bruil
De ondernemer is niet bang om fouten te maken. ,,Die maak je toch wel. Naar klanten, naar teamleden, naar mezelf. Vallen en opstaan. Als ik mijn doel maar bereik: een groot hiphopbedrijf dat zich richt op verschillende onderdelen van de industrie. Het is tijd om hiphop een groter podium te bieden, opkomende artiesten een steuntje in de rug te geven en te laten zien dat hiphop diepgang heeft.”
Lees ook: Jonge ondernemers treffen met muziekboek juiste toon voor mensen met dementie