Nieuws Groei

Leadax wil met 'het nieuwe lood' ook naar Canada

Met een circulaire loodvervanger en dakbedekking wil Leadax ook stevig voet aan de grond krijgen in onder meer Canada. De kans om een gesprek te hebben met de consul-generaal in Canada, sloeg Bob Oostelbos dan ook niet af. We spreken met de marketing director over netwerken en internationaal zakendoen.

Vincent Krijtenburg 18 februari 2020

Leadax lood dakdekker

De homepage van hun website laat er geen twijfel over bestaan. 'Leadax is de eerste loodvervanger ter wereld met dezelfde eigenschappen als traditioneel lood. Leadax heeft geen schadelijke effecten op gezondheid en milieu. Een tweede generatie loodvervanger die niet alleen lichter is in gebruik, maar ook nog eens goedkoper in aanschaf. Van spouwmuur tot aan schoorsteen, de toepassing en verwerking van Leadax is identiek aan die van lood'.

Leadax produceert en verkoopt dus een van afval gemaakte, circulaire loodvervanger voor toepassing in en rond huizen en gebouwen. Met deze revolutie werd het bedrijf afgelopen jaar winnaar van de ING Circulair Ondernemenprijs en viel het in de prijzen bij het Oranje Handelmissiefonds (OHMF).

Via dit initiatief van ING, KLM, MKB-Nederland, evofenedex en het ministerie van Buitenlandse Zaken in samenwerking met de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl), kwam Oostelbos binnen bij de bedrijvenmiddag van de ambassadeursconferentie in Den Haag.

World Circular Economy Forum 2020

Hij sprak daar tijdens speeddates met ambassadeurs en consul-generaals uit België, Verenigde Staten, Australië en Canada. Voor de Consul-generaal in Canada Anne Le Guellec, had Oostelbos een speciaal verzoek, vertelt hij achteraf.

,,Het World Circular Economy Forum is jaarlijks in een ander land en komend jaar is dit belangrijke evenement in Toronto. Wij willen een keynote gaan verzorgen op dit evenement. We staan al in contact met de Canadese overheid en het organiserende bureau, maar als de consul-generaal het laatste zetje geeft, dan zal dat vast en zeker helpen”, legt Oostelbos (op de foto hieronder) uit.

Bob Oostelbos Leadax

'Netwerken essentieel onderdeel'

Dat het bedrijf al veel prijzen heeft mogen ontvangen, komt volgens hem deels doordat ze tijd vrijmaken om te netwerken en om het podium te pakken. ,,Bij veel bedrijven is dit een ondergeschoven kindje. Veel ondernemers beseffen niet dat dit een essentieel onderdeel is van ondernemerschap en organisatie-ontwikkeling. Dat we ingezet hebben op dit netwerken heeft onder meer resultaat gehad dat we veel credibility en kansen hebben gekregen”, legt hij uit.

Tijdens de ambassadeursconferentie voegt Oostelbos daad bij het woord. Hij netwerkt met collega-bedrijven, en met overheidsfunctionarissen. ,,Het is me opgevallen hoe toegankelijk en behulpzaam de overheid kan zijn”, zegt hij over het contact met de ministeries.

"Je kunt nog zoveel contracten uitwerken, het gaat bovenal om de samenwerking met de lokale partners"

Bob Oostelbos, marketing director Leadax

Persoonlijk contact

In alle vijftien landen waar Leadax actief is, heeft het een andere distributeur voor de circulaire loodvervanger. ,,Zij moeten de markt maken. Het aansturen en bouwen aan het merk doen we centraal vanuit Nederland. In Japan bijvoorbeeld is het heel belangrijk om de tijd te nemen om vertrouwen te winnen. Om dat goed te kunnen doen hebben we in Tokio een kantoortje geopend. Het wekt bovendien vertrouwen als je lokaal een vestiging hebt.”

Oostelbos benadrukt ook het belang van persoonlijk contact bij internationaal zaken doen. ,,Om de kosten van het reizen te beperken kun je Facetimen en bellen, maar persoonlijk contact is en blijft erg belangrijk. Je kunt nog zoveel contracten uitwerken, het gaat bovenal om de samenwerking met de lokale partners.”