Nieuws Groei

Lucas van Zandvoort haalde Crocs naar Nederland: 'Rebellie heeft altijd in mij gezeten'

Crocs. Het werd gezien als outcast binnen de schoenenbranche. Lucas van Zandvoort haalde het merk naar Nederland en maakte er, op z'n zachtst gezegd, een succes van, ,,Als mensen terugkijken op hoe het merk zich ontwikkeld heeft, dan zeggen ze vaak: dat was een enorme kans. Maar zelf zag ik dat toen anders". Een uitgebreid gesprek over onder meer schoppen tegen de bestaande norm, rebellie, mensen meenemen in je droom en influencers.

Redactie LEF Boeken 11 oktober 2020

Crocs lucas van zandvoort

Lucas van Zandvoort, de ondernemer achter Crocs en Superga: 'Je doel moet altijd zijn om jezelf te verbeteren; het resultaat is een afgeleide daarvan. Als bedrijf moet je doel zijn om steeds meer impact te hebben, het financiële resultaat volgt vanzelf'.

De Ondernemer publiceert in samenwerking met LEF Boeken een aantal voorpublicaties uit ‘LEF – Next Level’. Voor dit schitterende koffietafelboek hebben Wessel Berkman, Shanna Bozuwa en Guus J. Baks tal van topnemers geïnterviewd en deden onderzoek naar wat maakt dat sommige organisaties veel sneller groeien en complete markten verstoren. Zie ook www.nogmeerlef.nl.

'Lef is jezelf opnieuw durven uitvinden'

,,Lef is voor mij één van de grootste motivators om jezelf te ontwikkelen. Lef is buiten de gebaande paden durven treden. Als kind begin je dat onderscheid al te maken; sommige kinderen zijn continu nieuwsgierig en kijken telkens om de hoek om te ontdekken wat daar is en anderen blijven het liefst in hun bekende veilige omgeving. Om nieuwe dingen te ontdekken, plekken te bezoeken die je niet kent, daar is lef voor nodig. Lef is jezelf opnieuw durven uitvinden: buiten je comfort zone treden en verworven zekerheden los durven laten. Voor mij persoonlijk is lef één van de belangrijkste drivers in het leven."

,,De jacht is mooier dan de vangst vind ik. Je doel moet altijd zijn om jezelf te verbeteren; het resultaat is een afgeleide daarvan. Als bedrijf moet je doel zijn om steeds meer impact te hebben, het financiële resultaat volgt vanzelf. Als je echter hetzelfde blijft doen als gisteren, verwacht dan geen andere uitkomst morgen. Ik houd van de weg er naartoe, het strijden. Dus zelfs als het de uitkomst een goed resultaat is, dan voelt dat voor mij niet als een overwinning. Als je echter een kans pakt die ver buiten je comfortzone ligt, dan wordt het pas echt mooi!"

,,Ik heb bijvoorbeeld drie oudere broers dus ik heb echt moeten vechten voor alles wat ik wilde. Ze zijn drie tot zeven jaar ouder dus zij waren, toen ik jong was, altijd in alles beter en sterker. Ik moést dus wel risico’s nemen en inventief zijn om zelf te krijgen wat ik wilde. Zo doe ik dat nog steeds. Zonder strijd geen overwinning".

'Niet iedereen ziet dezelfde kansen'

,,Ik voel altijd de drang om grenzen op te zoeken. Na mijn studie startte ik als consultant bij BDO en ik ontwikkelde mezelf daar heel snel. Ik had er mijn hele leven kunnen blijven maar ik voelde een nadrukkelijke drang om het níet te doen. Ik wilde iets anders, ik wilde gaan creëren, wist alleen nog niet wat. Je moet trouwens wel de intentie hebben om te vertrekken en ervoor open staan want alleen dan ga je kansen zien. Als je achterover gaat hangen op je stoel, dan denk ik niet dat je er veel ziet. Om voor een kans te gaan, moet je risico durven te nemen. If you don’t go, you don’t get."

Crocs: outcast binnen de schoenenbranche

,,Als mensen terugkijken op hoe het merk zich ontwikkeld heeft, dan zeggen ze vaak ‘dat was een enorme kans’. Maar zelf zag ik dat toen anders. Toen ik het merk leerde kennen, zag ik niet direct een hele grote kans maar ik zag wel dat het merk een enorm sterk onderscheidend vermogen had. Een gewone leren schoen is veel moeilijker in de markt te zetten."

,,Ik ben er dus aan begonnen omdat het bij uitstek een lef product was. Eigenlijk moest je, als consument, bijzonder veel lef hebben om ze te dragen. Het product Crocs was echt rebels; een maximale outcast en enorm polariserend: you either love it or hate it. Die tegenstelling hebben we bewust gestimuleerd. Veel mensen verklaarden ons in het begin compleet voor gek, maar dat triggerde mij juist meer; het werkt bij mij als een sterke motivator."

Lucas van zandvoort crocs

Schoppen tegen de bestaande norm

,,Rebellie heeft altijd in me gezeten. Elvis, James Dean, Rolling Stones, Picasso, het schoppen tegen bestaande. Een rebel maakt namelijk altijd impact, door keihard uitersten te benoemen! Als je in het midden zit, dan is het namelijk veel moeilijker om je punt te maken. Als merk is dat ook zo: om een middelmatig verhaal over de bühne te krijgen heb je veel meer marketingbudget nodig. Als je nu terugkijkt naar de financiële crisis, dan zaten veel van de omgevallen bedrijven in het midden. Ik probeer bedrijfsmatig nooit in het midden te zitten."

,,Het succes van de eerste Crocs was enorm groot. Toch durfden retailondernemers, onze klanten, het in de beginfase niet aan om het assortiment uit te breiden met andere modellen. Ze wilden het succes vasthouden van het standaardmodel, de klomp. Wij wilden wel graag meer aanbod laten zien van het merk, dus zo zijn wij we de Crocs Stores begonnen. De allereerste in de wereld opende in Maastricht, waar ik vandaan kom. Ervaring met retail had ik zelf niet, maar dat maakt niks uit als je maar goede mensen om je heen verzamelt."

,,De groei van Crocs ging op een gegeven moment zo hard dat de aanvoer van de productie een probleem werd. De supply chain was niet meteen ingericht voor dat soort aantallen."

,,Wat ik wel begreep was dat vier dingen belangrijk zijn: locatie, locatie, personeel en ohja, personeel. Maastricht kende ik natuurlijk op mijn duimpje dus de locatie en de mensen waren me bekend. Ik heb toen mijn vriend van de lagere school, Georges Arnolds, overtuigd - of: ik moest eigenlijk vooral zijn vrouw overtuigen - om zijn baan op te zeggen en de allereerste Crocs Store te gaan runnen. Het werd een enorm succes, kort erna breidden we het aantal winkels uit."

,,De groei van Crocs ging op een gegeven moment zo hard dat de aanvoer van de productie een probleem werd. De supply chain was niet meteen ingericht voor dat soort aantallen. Crocs zijn natuurlijk bij uitstek zomerschoenen; het zijn rubberen klompen met gaten. Die wil je dus al vroeg in het voorjaar in de winkel hebben liggen. Daar maak je vanuit de sales afspraken over; we leveren in februari. Dat jaar kregen de eerste productie batch pas in augustus binnen. Na het seizoen, dus echt heel erg te laat. Toen dacht ik wel, Lucas waar ben je mee bezig? Gelukkig heeft, de in de schoenenwereld zeer ervaren, Rob De Jong de boel toen rechtgetrokken. Daarvan heb ik echt keihard van geleerd om de achterkant super sluitend te maken. Tot die tijd was ik vooral gefocust op de voorkant van het bedrijf."

Mensen meenemen in je droom

,,Positieve energie uitstralen. Overtuigen. Mensen meenemen in je droom is superbelangrijk om ervoor te zorgen dat iedereen binnen je bedrijf dezelfde mentaliteit en drive heeft. Cultuur wordt namelijk bepaald door je mensen. Als zij ook aangestoken worden door jouw enthousiaste verhaal, dan halen ze ook het beste in zichzelf naar boven. Dan krijg je echte mooie output. Niet iedereen ziet die kansen overigens meteen, soms moet je ze die kansen aanreiken. De echte toppers zijn de mensen die de kans met beide handen aangrijpen. De mensen die uit hun comfort zone stappen, het lef hebben om zich kwetsbaar op te stellen en zich verder willen ontwikkelen. Die mensen wil je behouden!"

,,Het is heel belangrijk om je eigen kanalen te domineren en dat is in de nieuwe economie nog complexer geworden. In de online platform economie, met bijvoorbeeld Zalando, Coolblue en Amazon, is meteen alles zichtbaar - de laagste prijs bijvoorbeeld. Tegelijkertijd vormen de platforms weer een nieuwe jungle voor de consument door simpelweg álle merken aan te bieden."

,,Hun propositie is ‘wij verkopen alles’ en daarmee is de curatieve functie weg. Kom bij ons en je kunt alle schoenen kiezen die je wilt. Er is dus minder ruimte om je te positioneren als merk. Daarom zie je dat merken nu veel liever hun eigen verhaal willen vertellen, op een eigen kanaal, maar daar moet dan wel traffic naartoe genereerd worden. Momenteel wordt, op het moment dat jouw merk populair wordt, die traffic juist afgevangen door de platforms. Niet de bedoeling lijkt me."

'Ik geloof in de commerciële kracht van influencers'

,,Influencers hebben een grote invloed op hun doelgroep en daarmee op het bouwen van je merk. De nieuwe consument oriënteert zich anders. Het koopgedrag is veranderd: van winkel naar webshop; van platforms naar social shops op mobiele telefoon. Influencers zijn enorm bepalend in de oriëntatiefase en in mijn ogen ook in het aankoopgedrag. Een bijzonder interessante ontwikkeling; het grootste deel van de nieuwe generatie vindt de lifestyle van influencers dusdanig interessant dat ze hen op dagelijkse basis gaan volgen. Dit gebeurt op Instagram, Pinterest, Youtube, Esports en talloze andere kanalen. De logische vervolgstap is dat de nieuwe consument ook direct gaat kopen bij die influencers."

,,Je kunt gemakkelijk stellen dat de meest recente modehypes binnen de nieuwe generatie gecreëerd zijn door influencers. In mijn ogen is het verdienmodel dat nu wordt gebruikt in samenwerkingen met influencers - het betalen van een vast bedrag per aantal posts - niet toekomstbestendig. De geloofwaardigheid van de influencer voor haar volgers komt in het geding; hoe kun je nu de ene dag Apple aanprijzen en de andere dag Samsung? Daarnaast is het resultaat niet meetbaar. Hoe meet je de commerciële impact van influencers? Bereik? Volgers zijn te koop. Engagement? Is eenvoudig te manipuleren. Daar hebben we nu op ingespeeld met een nieuwe platform IrisArke."

,,Ik geloof in de commerciële kracht van influencers: zij hebben volgers omdat die volgers kennelijk geïnteresseerd zijn inde lifestyle van de influencer; daar zit dus een grote latente koopbehoefte. Het platform IrisArke genereert webshops voor influencers en maakt daarmee meetbaar wat een influencer daadwerkelijk toevoegt voor een merk."

Boek lef 2 cover

Wat zou 20 procent meer LEF jou opleveren? Lees het complete verhaal van Lucas van Zandvoort en andere marktverstoorders zoals Henk Jan Beltman (Tony Chocolonely), Wim van der Leegte (VDL), Michiel Muller (Picnic) en Daan van Renselaar (Stella Fietsen) in het boek ‘LEF – Next Level’! Het is nu verkrijgbaar via www.nogmeerlef.nl.