Nieuws Groei
Friesian Horse Stables gaat op zoek naar de klik tussen koper en paard
Friese paarden verhandelen onder de rook van Rotterdam. Dat klinkt tegennatuurlijk, maar menig Friese concurrent kijkt met ontzag naar Friesian Horse Stables Frysk-Andaluz dat vanuit Mijnsheerenland wereldwijd Friese paarden verkoopt.

De sleutel tot succes? Passie voor het Friese paard, eerlijkheid en een perfecte website, vertellen Richard (31) en Charissa (30) Flier van Friesian Horse Stables.
Jong en succesvol
Eerlijk is eerlijk: financieel hebben ze geluk, beseft het tweetal. Het nam een bestaande stoeterij over en bouwde deze om tot stal voor het stoere en sterke Friese ras waarvoor ze vielen. Het bedrijf is nu twaalf jaar in business. Richards vader, een gepensioneerd ondernemer, heeft flink kunnen investeren. ,,Dankzij hem konden we de eerste jaren tamelijk probleemloos verlies draaien'', zeggen Richard en Charissa.
Aftersales
Verder heeft het succes te maken met eerlijkheid, geven ze herhaaldelijk aan. ,,We gaan zorgvuldig te werk. Kijken of er een klik is tussen koper en dier'', aldus Charissa. ,,We doen ook veel aan aftersales. Bij problemen staan we klaar.''
Kwaliteit
Het internet biedt kansen, maar levert ook risico's op. Richard: ,,Online hebben we natuurlijk de hele wereld als klant. De vraag is alleen: hoe houd je iedereen tevreden? Dat kan alleen door kwaliteit te leveren. Fouten of leugens kunnen we ons niet permitteren. Je kunt via internet immers ook in een mum van tijd je goede naam weer te grabbel gooien.''
Wederzijds vertrouwen
Het succes heeft ook te maken met inkoop- en verkoopbeleid. Charissa: ,,We kopen en verkopen een paard alleen als we het zelf oprecht mooi vinden. En verkopen alleen als we er volledig achter staan. Zo niet, dan geven we dat eerlijk aan.'' Richard: ,,We kappen een verkoop ook gerust af als er geen wederzijds vertrouwen blijkt te zijn.''
Prachtige klantenbinding
,,Uiteraard gaat er veel tijd naar onze website'', vertelt Charissa. ,,Alles moet up-to-date zijn. We maken foto's en plaatsen video's. We geven uitgebreide karakterbeschrijvingen. Presentatie is zó belangrijk. Ook organiseren we hier op stal ook geregeld activiteiten voor klanten. Bijvoorbeeld een fotoshoot of workshop. Dat is prachtige klantenbinding.''
Goede naam
Het draagt allemaal bij aan de goede naam. ,,Vorig jaar hebben we 110 paarden naar 22 landen geëxporteerd'', vertelt Richard. En ja, natuurlijk is het ook zwaar geweest. Richard: ,,Frustrerend zelfs. We waren begin twintig toen we begonnen en werden niet serieus genomen. Toch hielden we vol. Met succes. We maken sinds enkele jaren winst.''
frysk-andaluz.com
We kappen een verkoop gerust af waneer er geen wederzijds vertrouwen is