Nieuws Groei

Rituals opent winkel in Chinese metropool Hongkong

Rituals opent in augustus een winkel in Hongkong. Eerder werd al duidelijk dat de Nederlandse cosmeticaketen in juni een kantoor en een magazijn in Hongkong opent.

Redactie De Ondernemer | FOTO: MERLIJN DOOMERNIK 28 mei 2019

Raymond cloosterman rituals 1

Director format & design Richard Lems maakte de geplande opening bekend tijdens het evenement 'Changemakers in Retail' in Utrecht, meldt vakwebsite RetailTrends.

Chinese klant

Hoewel veel cosmeticaproducten uit de collectie van Rituals uit het Verre Oosten lijken te komen, wordt de vestiging in Hongkong de eerste in dat gebied. De keten heeft al wel een aantal vestigingen in Dubai. De komende vijf jaar wil het bedrijf aan zijn aanwezigheid in Azie bouwen. "We beginnen met gebieden rondom China, zoals Maleisië en Singapore, omdat je duidelijk ziet dat de Chinese klant daar veel shopt”, zegt Lems aan RetailTrends.

Hongkong

Onverwacht kwam het nieuws over de uitbreiding niet. Al toen de plannen voor Azië nog in de kinderschoenen stonden vertelde Rituals-oprichter Raymond Cloosterman in interviews al serieus bezig te zijn in Hongkong. Eerder opende Rituals in de Chinese metropool een shop-in-shop.

Groei Rituals

In 2013 zei Cloosterman in een interview met De Ondernemer: ,,Mijn droom is om stapje voor stapje met Rituals de wereld te veroveren. Het gaat niet over het getal maar om de reis." Nu, zes jaar later, heeft Rituals in totaal zo’n 750 winkels in 27 landen. Cloosterman heeft de ambitie om vóór 2020 de 1000ste winkel te openen. Naast winkels op belangrijke zichtlocaties, is het cosmeticamerk ook te koop in shop-in-shops in warenhuizen.

Niet alleen het aantal verkooppunten groeide in de afgelopen jaren explosief. De retailer boekte vorig jaar een omzet van 696 miljoen euro, een groei van 36 procent. De winst kwam uit uit op 72 miljoen euro, tegen 54 miljoen euro in 2017.

https://youtu.be/A-POX_uVg9o

We beginnen met gebieden rondom China, zoals Maleisië en Singapore, omdat je duidelijk ziet dat de Chinese klant daar veel shopt

Richard Lems, Director format & design Rituals