Aangeboden door Trunkrs
Branded Content Groei
Trunkrs: de eerste same day delivery specialist in België
Trunkrs verlegt grenzen. Vanaf deze week bezorgt de same day delivery speler ook in België. En dat is uniek, want ‘bezorging in één dag’ is bij onze zuiderburen nieuw. CEO Jan Wijn: ,,Met onze snelle, groene én vriendelijke levering, creëren wij een win-winsituatie. De Nederlandse webshop profiteert van een betere concurrentiepositie en de Belgische consument van een snellere levering.”

CEO Jan Wijn: ,,Mijn droom? Jaarlijks vier- of vijfhonderd procent groeien en op den duur: een global player worden.” Foto: Trunkrs
Trunkrs groeit hard. De same day delivery speler zet in op snel en groen bezorgen, mét een focus op de ontvangstervaring. En dat slaat aan. Het leverde de bezorgdienst een groei van zevenhonderd procent op. Hoe dat zo kwam? Dat begon met een idee, of eigenlijk een teleurstelling, vertelt Wijn. „Tijdens de opkomst van e-commerce, merkte ik dat deze branche het contact met de klant onderwaardeerde. Ja, webshops onderscheidden zich met hun online customer journey, maar vergaten vaak één heel belangrijk ding: de bezorging.” Met een snelle, groene en bovenal; vriendelijke bezorging, zet Trunkrs wél de puntjes op de 'i'. „Wij zien de consument niet als laatste en zwakste schakel, maar als hét center point in de customer journey.”
De zwakste schakel?
Volgens Wijn zit de kracht van een goede bezorging in open en eerlijk communiceren. „Je klant is geen nummer, maar een mens. Praat, luister en vraag hem naar zijn wensen en behoeftes. Hoe laat komt de bezorging goed uit? Bij jou of bij de buren? En heb je graag dat ik aanbel of aanklop? Door de klant, tot aan zijn voordeur, centraal te stellen, maak jij als webshop écht verschil.”
,,Het resultaat van die klantcommunicatie? Ruim 97 procent van onze pakketten wordt succesvol bezorgd bij de eerste afleverpoging”
Sinds 2018 beschikt Trunkrs over een landelijk dekkend netwerk, met de focus op same day delivery: de bezorgdienst haalt het pakketje in de ochtend bij een webshop op en levert deze in de avond bij de klant af. De consument geeft zijn ideale bezorgmoment aan en volgt zijn pakket via track & trace. En komt er onverhoopt iets tussen? Dan verzet hij zijn afspraak eenvoudig naar een later moment. Het resultaat van die klantcommunicatie? „In 99 procent van de zendingen staan we op het afgesproken moment voor de deur en ruim 97 procent van onze pakketten wordt succesvol bezorgd bij de eerste afleverpoging, ook in de drukste periodes van het jaar.”
Bewustwording op last mile delivery
Volgens Wijn ontgaat het succes van Trunkrs andere ondernemers in de e-commerce niet. „Er ontstaat steeds meer bewustwording op last mile delivery. Niet alleen de klantervaring, maar ook duurzaamheid, maakt daar een belangrijk onderdeel van uit.” In november vorig jaar, ontving Trunkrs een investering van 2,2 miljoen euro van SET Ventures ten behoeve van duurzaam vervoer. Eind 2022 hoopt Wijn de eerste honderd procent elektrisch bezorgende vervoerder te zijn.
Kansen pakken in België
De volgende stap? Die zet Trunkrs over de grens. Sinds deze week is de bezorgdienst ook actief in België. En dat is best bijzonder, vertelt Wijn. „Met onze same day delivery, vanuit Nederland naar België, brengen wij iets nieuws naar onze zuiderburen. Het concept ‘bezorging in één dag’ bestaat daar nog niet. Normaliter wacht de Belgische consument zo’n twee a drie dagen op zijn pakket. Daar heeft hij zich inmiddels bij neergelegd, maar prettig vindt hij dat niet.”
Ontvangstervaring Belgische consument cruciaal
Uit onderzoek blijkt dat 47 procent van de Belgische consumenten een aankoop afbreekt als de levering te lang duurt. Bijkomend voordeel voor Trunkrs: in België is er nog geen andere partij die net zoveel waarde hecht aan de ontvangstervaring. Dat terwijl de Belgische consument de bezorgervaring wel ‘bijzonder belangrijk’ noemt. Zo wenst 93 procent van de Belgische consumenten zelf zijn bezorgvoorkeuren aan te geven en waardeert 51 procent het niet als een pakketje zomaar bij de buren wordt geleverd.
,,Trunkrs is in België de bezorgpartner waarbij de consument het eenvoudigst via track & trace zijn voorkeuren aan kan geven.”
„Trunkrs is in België de bezorgpartner waarbij de consument het eenvoudigst via track & trace zijn voorkeuren kan aangeven op het gebied van bezorgtijdstip, of er bij de buren afgeleverd mag worden en welke buur dan de voorkeur heeft. Het is zelfs zo dat de afleverlocatie nog tot vlak voor de bezorging aangepast kan worden. Met dit alles bieden wij de Nederlandse webshops een unieke concurrentiepositie op de snelgroeiende Belgische e-commercemarkt. Want uit onderzoek blijkt dat ruim 87 procent van de Belgische consumenten die online shopt, dit graag bij een Nederlandse webshop doet.”
De droom…
Of er naast België nog meer landen op de wishlist staan? Jazeker, zegt Wijn. „Op het gebied van e-commerce loopt Nederland voorop: Nederlanders shoppen graag en veel online. Daarin zijn wij Hollanders kritisch, maar ook erg uitgesproken. En dat is handig, want die kennis bezorgt Trunkrs in andere landen een voorsprong. Mijn droom? Jaarlijks vier- of vijfhonderd procent groeien en op den duur: een global player worden.”