Aangeboden door Enterprise Europe Network

Nieuws Groei

Met meer winst en minder CO2-uitstoot de wereldzeeën op

Op de wereldzeeën kunnen verschepers en rederijen veel economische winst behalen en in één adem veel onnodige CO2-uitstoot besparen. Door zeecontainers inklapbaar te maken, nemen ze een kwart minder ruimte in dan de huidige. Simon Bosschieter ontwikkelde ze en met subsidie van de EU en coaching door Enterprise Europe Network werd het idee een product waar veel vraag naar is.

Van onze redactie 24 november 2020

Enterprise Europe Network

Simon Bosschieter ontwikkelt met 2,5 miljoen euro subsidie EU inklapbare zeecontainers.

Wanneer een goederenschip een lading heeft gelost, vaart het terug met aan boord lege zeecontainers. Zo worden er dagelijks talloze lege zeecontainers verscheept. Niet efficiënt en niet duurzaam, dacht ondernemer Simon Bosschieter. Met 4FOLD Foldable Containers (4FOLD) brengt hij een oplossing op de markt: inklapbare containers, die in vergelijking met de huidige containers slechts een kwart van de ruimte in beslag nemen. In 2001 had de Technische Universiteit Delft in samenwerking met het havenbedrijf Rotterdam al een patent aangevraagd voor het concept van een inklapbare zeecontainers, maar een achterliggend ontwerp bestond nog niet.

,,Ik zag er meteen toekomst in,” herinnert Bosschieter zich. ,,De scheepvaart is een gigantische sector waar veel geld in omgaat, maar die ook erg vervuilend is. Plaats besparen op goederenschepen levert niet alleen economische winst op. Het voorkomt ook veel onnodige CO2-uitstoot.”

Ontwikkeling van de inklapbare zeecontainer

Bosschieter ging met het team aan de slag met de technische ontwikkeling van de inklapbare zeecontainer en samen richtten ze in 2008 het bedrijf 4FOLD Foldable Containers op. Na een aantal jaren testen zijn de inklapbare zeecontainers een feit. De containers zijn net zo waterdicht en voldoen aan dezelfde eisen als klassieke containers. Dat is nog geen enkel bedrijf ter wereld gelukt.” De volgende uitdaging, wist de veelbelovende startup: zou het 4FOLD ook lukken klanten te overtuigen de nieuwe containers in gebruik te nemen?

Enterprise Europe Network duo

Foto boven: Nils Haarman (links) en Simon Bosschieter.

,,De scheepvaartsector staat niet bepaald bekend als innovatief. Het is eerder een grote mammoettanker die je van koers moet laten veranderen,” realiseerde Bosschieter zich ter dege. ,,De bedrijven die hun producten laten verschepen, willen graag met onze containers starten. Het kost hen over het algemeen geen extra geld om over te stappen op inklapbare containers, want 4FOLD regelt met de rederij dat de containers worden ingeklapt. Het bleek daarom cruciaal ook rederijen te overtuigen.”

Businessmodel aanscherpen

Om de volgende stappen te kunnen zetten, maakte 4FOLD gebruik van het mkb-instrument, een subsidieregeling van de Europese Unie. Hierdoor kon 4FOLD de diensten van Enterprise Europe Network (EEN), het grootste wereldwijde netwerk voor het midden- en kleinbedrijf, inschakelen om samen het businessmodel en marketingplan aan te scherpen.

,,In het begin richten we ons vooral direct op rederijen. Tot we door de coaching van EEN tot het inzicht kwamen dat we het via de klanten van die rederijen moesten spelen. Als die, onder meer IKEA en Procter & Gamble, in beweging zouden komen, doen de rederijen dat ook. Het was een subtiele wijziging van ons bedrijfsplan die meteen een grote impact had. Zonder Enterprise Europe Network zouden we er nooit aan hebben gedacht onze focus te verbreden naar de klanten van rederijen.”

''De productie van de containers wordt opgeschaald: het doel is dat er op korte termijn tienduizenden inklapbare containers de zeeën overgaan''

Simon Bosschieter, 4FOLD

2,5 miljoen euro EU-subsidie

Nils Haarman, verbindingsfunctionaris van EEN in Nederland, adviseert 4FOLD al meer dan drie jaar en blijft het bedrijf met speciale interesse volgen: ,,Met het gestroomlijnde bedrijfsplan had 4FOLD zich ingeschreven voor de tweede fase van het mkb-instrument. Met succes, waardoor het team de plannen kon uitvoeren. 4FOLD ontving daarvoor in totaal 2,5 miljoen euro subsidie van de Europese Unie en ging recent met het nieuwe businessmodel de markt op.”

4FOLD nam ook deel aan netwerksessies georganiseerd door Enterprise Europe Network en maakte daar kennis met AB InBev, 's werelds grootste bierbrouwer. De toegevoegde waarde van die netwerksessies werd Bosschieter prompt duidelijk.

Direct doorpakken

,,We werden voor een netwerksessie aan AB InBev gekoppeld. Ik kon onze diensten direct aan de juiste mensen voorstellen. Als je alles zelf moet doen, kom je misschien ook wel bij de juiste personen terecht, maar dan duurt dat vele malen langer. Op deze manier kan je direct doorpakken.”

Hij bezoekt geregeld de netwerksessies van Enterprise Europe Network en schakelt waar mogelijk coaching in. 4FOLD groeit, en dat betekent dat coaching op het vlak van onder meer personeelszaken goed van pas komt. ,,Op dit moment blijven we inzetten op de koers die we al varen. We blijven samenwerkingen aangaan met multinationals en met een groeiend netwerk van verladers uit heel Europa stappen we naar rederijen om ze in beweging te krijgen. De productie van de containers wordt opgeschaald: het doel is dat er op korte termijn tienduizenden inklapbare containers de zeeën overgaan.”

Netwerk voor mkb'ers met internationale ambities

Enterprise Europe Network (EEN) is het grootste ondersteunende netwerk voor het mkb met internationale ambities. EEN brengt meer dan 600 partnerorganisaties in ruim zestig landen samen ommkb-ondernemers te ondersteunen en te adviseren bij hun internationale groei. Die ondersteuning richtzich in hoofdzaak op het vinden van financiering, begrijpen van de EU-wetgeving en partners vinden binnen en buiten Europa.

Sinds de uitbraak van hetcoronaviruswerken de Europese Unie en de lidstaten nauw samen aan ondersteuningsmaatregelen en herstelplannen om de economie te ondersteunen en bedrijven te beschermen. Lees meer over de EU-respons op het coronavirus en het Herstelplan voor Europa op enterpriseeuropenetwork.nl en euopen4business.eu.

Enterprise Europe Network is een initiatief van de Europese Commissie sinds 2008 en wordt medegefinancierd door het Competitiveness of Enterprises and Small and Medium-sized Enterprises (COSME) programma van de Europese Unie.

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.