Nieuws Innovatie

Oer-Hollandse Mayoneur pakt wereldprimeur in verduurzaming mayomarkt

In Nederland eten we jaarlijks zo'n 2,5 liter mayonaise. Toch is er op het gebied van duurzaamheid weinig vernieuwing te bespeuren in het traditionele mayolandschap. Dat is waar Mayoneur het verschil maakt. Het jonge merk heeft een alternatief ontwikkeld voor traditionele verdikkingsmiddelen; citrusvezels van waste sinaasappels. Een baanbrekende ontwikkeling waarmee Mayoneur een belangrijke mijlpaal markeert in de voedingsindustrie.

Van onze redactie 11 juli 2023

Co Founders Mayoneur

De oprichters van Mayoneur.

Sinds de oprichting in 2019 heeft Mayoneur zich toegelegd op de productie van plantaardige, halal, glutenvrije en lactosevrije mayo, met als doel de gevestigde merken te overtreffen zonder concessies te doen aan de smaak. Zo is hun originele mayo niet te onderscheiden van traditionele mayo, zonder het gebruik van eieren.

De keuze zich volledig te richten op plantaardige mayo was geen toeval. Hiermee verwacht Mayoneur alleen al in 2023 zo'n 650.000 eierdooiers te besparen. Deze aanzienlijke vermindering van eierconsumptie is op zich al een opmerkelijke prestatie voor een jong mayo-merk. Medeoprichters Geert Kranendonk (30) en Glenn Kruisselbink (30) leggen uit: ,,Toen we ontdekten dat citrusvezels van PeelPioneers een uitstekende vervanging waren voor traditionele verdikkingsmiddelen, zijn we meteen begonnen met het testen van onze recepten om ook op dat gebied duurzame stappen te zetten."

Lees ook: Nederlandse bedrijven voorop in technologie, potentieel van 3,2 biljoen extra inkomsten

40 procent minder E-nummers in mayo

De samenwerking tussen Mayoneur en PeelPioneers, een producent van citrusvezels, draagt bij aan het verminderen van voedselverspilling en het maximaliseren van het gebruik van grondstoffen. De vezels van PeelPioneers worden gewonnen uit de restanten van citrusvruchten afkomstig van onder andere Jumbo-supermarkten en hebben uitstekende bindende en textuureigenschappen die ideaal zijn voor sauzen.

Ondanks de uitdagingen tijdens de overgang heeft Mayoneur een uniek resultaat bereikt: mayo van hogere kwaliteit en een grote stap richting duurzaamheid. ,,Traditionele verdikkingsmiddelen bevatten doorgaans voedingsadditieven (E-nummers). Door in te spelen op de vraag van consumenten naar meer producten met een clean label, hebben we de E-nummers in onze mayo met 40 procent verminderd in vergelijking met de gemiddelde traditionele mayo in het schap", aldus het team van Mayoneur. Ze benadrukken ook de moeilijkheid om de smaak, structuur en romige textuur te behouden, maar na maanden van testen is Mayoneur erin geslaagd die doelen te bereiken. De overstap naar citrusvezels is volgens de jonge ondernemers nog maar het begin. In de komende jaren neemt het bedrijf meer grondstoffen onder de loep om ook die van bij- of restproducten te maken, zoals zetmeel van aardappelschillen.

Duurzaam frietje met.

Besparing van 650.000 eierdooiers

Mayoneur gelooft in transparantie en toont trots de echte ingrediënten die in hun producten worden gebruikt. Die toewijding aan duurzaamheid strekt zich uit over de hele toeleveringsketen. Het begint bij de inkoop van ingrediënten voor de mayo-productie en omvat zelfs de verpakking. Het merk gebruikt flessen van 100 procent gerecycled PET. Door eieren uit hun mayo te elimineren, heeft Mayoneur al een grote duurzaamheidsstap gezet, rekening houdend met de milieu-impact van conventionele eierproductie. Alleen al in 2023 bespaarde Mayoneur bijna 650.000 eierdooiers.

Naarmate de populariteit van hun mayo blijft groeien, zal deze besparing toenemen. Mayoneur investeert ook een percentage van de winst in het planten van bomen, waardoor CO2-uitstoot wordt gecompenseerd. Tot nu toe heeft Mayoneur al meer dan 2500 bomen geplant in Costa Rica, Nederland en Afrika. De innovatieve benadering van Mayoneur voor duurzame mayoproductie zet een nieuwe standaard in de branche.

Lees ook: Heeft startup StatieHeld dé oplossing voor gedoe met statiegeld gevonden?

Het jonge merk heeft inmiddels 475.000 euro aan financiering opgehaald via twee aparte financieringsrondes. De eerste ronde vond plaats in 2021 met steun van de Menken Familie, terwijl de tweede ronde in mei 2023 werd afgerond met investering van een managing partner bij Nimbus Capital.

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang dagelijks onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws