Nieuws Innovatie

Motion capture technology van Xsens verovert de wereld

Er zijn veel Nederlandse bedrijven die het goed doen in het buitenland. De Ondernemer zoekt ze op en vraagt hoe ze dat toch doen.

Van onze redactie 23 november 2015

Hein Beute1065

Wie met de kinderen in de bioscoop naar de populaire animatiefilm Ted2 kijkt en het grappige beertje over het witte doek ziet paraderen, heeft er geen idee van dat het een ‘Twents’ loopje is. Hetzelfde geldt voor de weergaloze schijnbewegingen en dribbels van Lionel Messi in de nieuwe Xbox-game FIFA16. De natuurgetrouwe ‘moves’ van digtale figuren op het scherm, komen uit de koker van een Enschede’s bedrijf: Xsens Technologies.Live-interactieHein Beute (38) is Product Manager bij het bedrijf op het Business and Science Park tegenover de Grolsch Veste. ,,Xsens bestaat 15 jaar en ik werk er sinds 2006. Als ik moet uitleggen wat wij doen, dan is dat eigenlijk het vangen, registreren en digitaliseren van bewegingen. Om dat te kunnen doen hijsen we mensen in een futuristisch pak vol sensoren en meetapparatuur: gyroscopen en accelerometers. Die zitten ook in smartphones en zorgen er bijvoorbeeld voor dat het scherm mee kantelt met de handbeweging. Onze techniek is toepasbaar in enorm veel sectoren. Denk aan bewegingsanalyses van topsporters, maar ook aan medische en arbotechnische toepassingen. Ik houd me vooral bezig met de ontwikkeling van ‘motion capture producten’ voor de filmindustrie en de game en de entertainmentindustrie. Dat laatste neemt momenteel een enorme vlucht. Je moet dan denken aan toepassingen in grote pretparken als De Efteling of Disney World. Zij ontwikkelen animatiefiguren die door middel van het Xsens pak direct kunnen reageren op reacties van het publiek. Live-interactie, tussen mens en computer.’’Hollywood,,Van 2012 tot 2014 heb ik voor Xsens in Hollywood gewerkt. We hebben daar nu een eigen kantoor. Amerika loopt toch voorop als het gaat om het adopteren van nieuwe technologie. Wat goed is komt snel. Daar weten ze in Amerika, kijk naar Silicon Valley, goed op te anticiperen.”Bij Xsens werken 65 mensen. Het bedrijf blijft innoveren. Het bracht onlangs een nieuwe versie van het sensorpak op de markt dat met een vanafprijs van 12.000 euro de helft goedkoper is dan de vorige versie.

Tips voor een snelle deal in Hollywood

Een goed product verkoopt zichzelf in Amerika. No nonsens, snel en pragmatisch. Dat zijn de richtlijnen die deuren openen bij Amerikanen. Het blijven cowboys.

Niet afwachtenEerst uitgebreid netwerken en wachten op een geschikte introductie heeft geen zin. Niet afwachten, gewoon direct contact opnemen. Durf en lef worden gewaardeerd. Je scoort door risico’s te nemen. StraightDe Nederlandse manier van zakendoen staat hoog aangeschreven in Amerika. Daar kennen ze een cultuur van ‘overpromise’. Veel beloven, maar niet waarmaken. Nederlanders zijn recht door zee. Straight! Je weet wat je aan ze hebt. En ze leveren. Korte lijnenIn Hollywood zijn de lijnen kort. Iedereen kent elkaar. Verspeel je krediet bij de één, dan vang je bot bij de ander. Gewoon geen onzin verkopen.

Wie: Hein Beute, 41Van: XsensOver: Motion Capture TechnologyContact: www.xsens.com