Nieuws Innovatie
Nederlandse ondernemers geven voorkeur aan .nl

De websites van driekwart van de Nederlandse ondernemers eindigen op .nl, blijkt uit onderzoek van MediaTest in opdracht van Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN).
Lees ook:Internetles voor ondernemers'Hackpolis' is niet aan te slepen'Veel bedrijven gaan ten onder door IoT'
74 procent van de ondernemers geeft bovendien aan dat hun belangrijkste bedrijfswebsite eindigt op .nl, in plaats van .com of een andere extensie. 79 procent van de ondernemers die een domeinnaam willen registreren geeft ook aan een voorkeur te hebben voor een .nl-extensie.
Aan het onderzoek, dat in november 2015 werd uitgevoerd, deden 501 ondernemers met en zonder domeinnaam mee.
Andere extensies Natuurlijk zijn er bedrijfwebsites die geen .nl-extensie hebben. De ondernemers achter deze website kozen in dat geval meestal voor een .com-adres, vaak vanwege internationele toepassingen. Slechts zeven procent van de Nederlandse ondernemers kiest een andere extensie, bijvoorbeeld .eu of .info.
Tekst loopt door onder afbeelding
Vindbaarheid Wanneer ondernemers een domeinnaam kiezen, houden ze met drie punten rekening: de vindbaarheid van de domeinnaam (88 procent), een gemakkelijk te onthouden naam (88 procent) en een naam die een serieus en zakelijk imago weergeeft (81 procent).
Ook startende bedrijven vinden dit de belangrijkste aspecten van een url, maar kiezen wel vaker voor een naam die ook leuk of amusant is (48 procent). Bovendien hebben starters meer moeite met het vinden van een goede url dan gevestigde ondernemers: 41 procent geeft dit aan.
Goede website belangrijk Dat het internet steeds belangrijker wordt, lijken ook Nederlandse ondernemers te realiseren. Een kwart van de respondenten vindt een zakelijke website onmisbaar. Volgens 46 procent is zo’n website niet onmisbaar, maar wel belangrijk.
Daarnaast denkt ruim de helft van de ondernemers dat het belang van een goede website blijft toenemen. 41 procent denkt dat dit gelijk blijft.