Nieuws Innovatie
Rijssens bedrijf zorgt voor muziek op de werkvloer
Een stampende beat of een stevig rockend gitaartje? Niet direct kantoorgeluiden. Toch kan muziek wel degelijk een positief effect hebben op de werkvloer. Het Rijssense bedrijf RJ Audiovisueel sleutelt al jaren aan muziekinstallaties en omroepsystemen op grote en kleine werkvloeren, schrijft de Tubantia.

René Jansen (34) weet met dertien jaar ervaring in de branche wat werkt en wat niet. "Keiharde klanken alvast niet", zegt Jansen lachend. "We hebben het echt over achtergrondmuziek. Op aangenaam volume en niet te dominant."
ConcentratieAls de juiste klanken subtiel uit de speakers druipen, dan heeft muziek een positief effect. "Daar ben ik van overtuigd. Je ziet minder vaak dat werknemers hun hoofdtelefoon opzetten en de concentratie neemt toe. Zolang de muziek niet storend aanwezig is", weet Jansen. "Als er muziek te horen is, is er bovendien minder rumoer. Je hoort geen gezucht en gekreun van je collega's."
AkoestiekWelke muziek, verschilt per bedrijf. "Een supermarkt draait andere muziek dan een bouwonderneming met bedrijfshal. Winkels van ketens hebben vaak allemaal dezelfde muziek op staan. En in grote bedrijfspanden verschillen de klanken weer per kantoor of verdieping." Het muziekgenre is niet het enige belangrijke. "De akoestiek is net zo van belang. Je moet bijvoorbeeld niet te veel galm hebben. Dat leidt af. Bij voorkeur moet alles er zo eenvoudig mogelijk uitzien. Geen kabelbrij of allerlei mengpanelen, maar het liefst slechts een paar knoppen."
Het geluid is sinds enkele jaren meer en meer afkomstig van streamingprogramma's als Spotify, radiozenders of door bedrijven samengestelde speellijsten. Cd-wisselaars en cd-spelers verkoopt RJ Audiovisueel niet of nauwelijks meer. "Die markt is inderdaad helemaal ingestort", zegt de directeur. "Cd's zijn met de huidige bedieningsapparatuur niet meer praktisch. Je kunt niet elke 74 minuten een cd wisselen, of je moet een wisselaar hebben die de hele dag doordraait, maar dat komt de variatie niet ten goede."
SchuurSpeakers en versterkers bouwt het bedrijf niet zelf. Zelf heeft de directeur wel een achtergrond in de elektrotechniek. "Het is eigenlijk als een hobby begonnen. In eerste instantie gewoon bij mijn ouders thuis, in de schuur, met de soldeerbout binnen handbereik", vertelt hij. Dat is steeds meer gegroeid. Zo gaat Jansen een tijd lang op pad met een eigen drive-in show. "De muzikale kant boeide me zeker, maar ik ben meer geïnteresseerd in de techniek."
Na zijn opleiding op de mts in Hengelo betrekt hij in 2007 een pandje van 4 bij 4 meter in Goor. Jansen richt zich in eerste instantie op de zakelijke markt en dj's. Hij verkoopt in die tijd mengpanelen voor laatstgenoemde doelgroep. De stap naar Rijssen zet hij enkele jaren later. Momenteel mogen Jansen en zijn collega's een grote hoeveelheid ondernemingen uit het hele land tot hun klantenkring rekenen. "Pas geleden hebben we nog een systeem geïnstalleerd in het nieuwe pand van Nijhof-Wassink."
De hoornDe apparatuur is doorgaans niet alleen voor muziek bedoeld. "Grote bedrijven, voetbalclubs en middelbare scholen willen graag gelijk een omroepsysteem, waarmee ze mededelingen kunnen verspreiden." Voor dat doeleinde doen ondernemers nog regelmatig een beroep op de oude vertrouwde hoornluidspreker. Die hangt dan ook in het bedrijfspand van RJ aan de Spinnerstraat. Links een ouder, vertrouwd schel klinkend exemplaar en rechts de 2.0 variant. "Verschil is dat de oude luidspreker eigenlijk vooral hoge tonen weergeeft. De nieuwe is een tweeweg-systeem, waarmee je ook prima muziek kunt luisteren", legt Jansen uit. Het pand staat vol met speakers, presentatieschermen en microfoons. Met de apparatuur richt het Rijssense bedrijf zich steeds meer op de zakelijke markt.
CrisisParticulieren als dj's komen bijna niet meer bij RJ over de vloer. Grote bedrijven des te meer. "Nee, veel last van de crisis hebben we de laatste jaren niet gehad, ondanks dat we ons toch met luxe-producten bezighouden. Integendeel, bedrijven uit het hele land weten ons steeds beter te vinden."