Nieuws Innovatie

Stap voor stap verovert Blendle Amerika

David van Unen 10 december 2015

Blendleverovert Amerika1065

Online kiosk Blendle gaat na Duitsland ook de Amerikaanse markt op. Dat kondigde oprichter Alexander Klöpping aan op mediacongres Ignition in New York, schrijft het Parool. ‘We hebben topkranten aan boord en het aantal kan zeker groeien.’

Amerika wordt het derde land waar gebruikers tegen betaling losse artikelen of hele kranten en bladen online kunnen kopen. Een proces dat al voorafgaand aan de Nederlandse lancering in april vorig jaar startte. Klöpping reisde toen naar de Verenigde Staten in de hoop op acquisitie van Amerikaanse titels. Medeoprichter Marten Blankesteijn: “Die hadden we graag al meteen aan het Nederlandse publiek gepresenteerd.” De contacten volgden snel en waren mede aanleiding tot de investering van drie miljoen euro die The New York Times en het Duitse Axel Springer in Blendle stopten. De overgang naar Duitsland werd ervan bekostigd, en onder meer The Wall Street Journal, The New York Times, The Washington Post en The Economist in huis gehaald. Ook de aanschaf van meer dan honderd Duitse titels en de lancering in de Verenigde Staten komen uit dat potje.

Blankesteijn: “We wilden pas echt naar Amerika als we een vergelijkbaar aantal media konden presenteren als in Nederland en Duitsland. Dat kan nu. Het proces dat daaraan voorafging, bestond vooral uit erg veel praten. We waren al een tijdje bekend bij The New York Times en zijn zo stap voor stap steeds verder gekomen. De ene keer zit je direct tegenover een ceo, de andere keer heb je pech en begin je bij een marketingmanager die je moet overtuigen. Het was soms een House of cards-achtig spelletje. Inmiddels hebben we enkele tientallen titels aan ons gebonden, maar dat kunnen er zeker nog meer worden. Bij de aankondiging in Duitsland hadden we 35 bladen en kranten aan boord, inmiddels meer dan honderd. Ik acht dat in de VS ook goed mogelijk.”

Net als inNederland sloeg Blendle in Duitsland in als een bom. In de eerste maand maakte het bedrijf er een groei van 632 procent door, tegenover 145 procent inNederland in dezelfde periode. Inmiddels hebben meer dan 500.000 Nederlanders en bijna evenzoveel Duitsers een Blendleaccount. Blankesteijn heeft ook op dat gebied goede hoop op de Amerikaanse markt.

“Je hebt natuurlijk gratis kwaliteitskranten daar, maar we hebben genoeg andere topkranten wel aan boord. Bovendien is er geen land dat makkelijker online betaalt dan Amerika.”

Voor Blendle zijn er nauwelijks risico’s verbonden aan de grote overtocht. “Er zijn geen targets of marges die we moeten halen. Als er na een jaar zes Amerikanen lid zijn, trekken we uiteraard onze conclusies, maar dat zouden we financieel aan moeten kunnen. Alexander Klöpping en ik zijn nog steeds de baas en gaan zelf over de begroting.”

In de toekomst zet Blendle de snel verworven internationale status mogelijk nog op andere manieren in. Het vertalen van artikelen is bijvoorbeeld een optie. “Uitgevers hebben al wel eens voorgesteld om goedlopendeNederlandse artikelen ook in het Engels of Duits te vertalen. Voorlopig willen we echter nog focussen op onze activiteiten in de drie landen waar we straks zitten, en die zo goed mogelijk doen. Ondertussen hebben we ook al gesprekken in nieuwe landen, en van bepaalde kranten licenties voor de hele wereld. Hopelijk kunnen we daarmee Engelstalige markten bereiken zonder ons erte hoeven vestigen.”