Nieuws Innovatie

Switch van sieraden naar relatiegeschenken

John de Graaff | Foto: Frank Jansen 30 november 2015

Altijdkerstinzoetermeer1065

Peter Beerendonk is het hele jaar bezig met een onderwerp, dat het gros van de Nederlanders alleen in december bezighoudt: kerstpakketten. Bijna een kwart eeuw is de nu 60-jarige Zoetermeerder actief met deze 'tastbare en welverdiende blijk van waardering voor werknemers en relaties', zoals hij dat zelf verwoordt.

Hoe is het zo gekomen?"De kerstpakkettenfabriek is ontstaan uit een sieradenfabriek, die we achttien jaar in Zoetermeer hebben gehad. Klanten die een dasschuif of broche lieten maken, vroegen bij het naderen van de kerstperiode steeds vaker of we bij dat kleine cadeau iets grappigs konden verzinnen. 'Bouw er maar iets omheen', heette dat. Wij kochten die elementen eerst in een winkel, maar begin jaren 90 zijn we het kerstpakket zelf gaan doen.''

En dus is het hier aan de Zoetermeerse Stephensonstraat 1 altijd kerst?"Nou ja, we zijn wel het hele jaar bezig met kerst. We bezoeken bijvoorbeeld veel beurzen en andere evenementen om trends te ontdekken bij fabrikanten en importeurs.''

Hoe staat het kerstpakket ervoor?"Het is zeven jaar op rij wat minder geweest, maar sinds vorig jaar zien we een opleving. Het wordt weer drukker. Dit jaar hopen we 32.000 kerst- en wijnpakketten weg te zetten. Onze klanten? Van zzp'ers tot multinationals.''

Wat kunnen we voor dit jaar in het pakket verwachten?"Het aanbod bij de kerstpakketten loopt uiteen van Berry Blush voor bijna 25 euro tot Golden Dawn voor 78,75 euro, maar in dat laatste pakket zit wel een reistrolley. Bij de wijnen begint het met een Belladora van 8,30 euro. Het eindigt met een Jack Frost van 39,35 euro, waarin twee flessen port de hoofdrol spelen. Ondernemers kunnen hier ook een eigen pakket samenstellen, maar dan moeten ze wel minimaal achttien stuks afnemen.''