Nieuws Technologie

Brechtje de Leij: betere algoritmes of slimmere kinderen?

Er is helemaal geen lerarentekort en ‘leerlingen’ komen niets tekort, krijgen alle aandacht van de wereld. Van hoogopgeleide leraren met de meest geavanceerde lesprogramma’s en van onmetelijk veel hulpouders. Tenminste, als je een algoritme bent.

Brechtje de Leij | Raad van Advies 11 september 2019

Iphone siri

Brechtje de Leij

Digital Strategist

Brechtje de Leij is Digital Strategist voor haar bedrijf B-Digitized, schreef het boek Mobiele Eenheid en is als techexpert lid van onze Raad van Advies.

Een algoritme is niets meer of minder dan een wiskundig recept; volgens een aantal stappen bereikt het een doel. Maar om een recept goed te laten lukken, heeft een robot nog wel wat les nodig. Ook van jou, bijvoorbeeld als je op een website aanklikt welke plaatjes goed zijn, om te laten zien ‘dat je geen robot bent’. Dan leer je een robot hoe een mens kijkt.

Bolleboosjes

Jij bent één van hun meest toegewijde leraren. Geduldig verbeter je de bolleboosjes: 'Nee, dat is geen trap, dat is gewoon een stoep. Ja, op die plaatjes staat een auto!'. Je zou denken dat de leerlingen uit zichzelf al iets meer kunnen. Er zitten immers geen zonnetjes of maantjes bij, het zijn allemaal raketjes. Maar goed, ook de slimste leerlingen moeten ergens beginnen.

Menselijke intelligentie

De algoritmes zuigen al onze lessen gretig op. Ook als je daar als ‘hulpouder’ je minder van bewust bent. Een legertje onderwijsspecialisten kijkt daarbij ongegeneerd mee. Daar zijn we dan hogelijk verbaasd over. Want hoezo luisteren medewerkers van Google mee als we thuis ‘in gesprek’ zijn met de slimme assistent in onze luidsprekers? Hoezo luistert Apple mee als we iets tegen Siri zeggen? Nou, omdat de lesprogramma’s wel moeten kunnen worden bijgesteld. Fouten in een algoritme moeten zo af en toe worden opgelost door de intelligentie van echte mensen. Achter elk slim algoritme staat een team van knappe menselijke koppen. En jij.

Techreuzen

Zo verbeteren we door te spelen met mooie, nieuwe, handige techtools vooral de algoritmes erachter. Met onze bewuste en soms ook onbewuste training, maken we de whizzkids van de toekomst groot. En daarbij de winsten van de techreuzen van Silicon Valley.

Mens of machine

Stel je voor dat we zoveel geld en moeite zouden stoppen in de lesprogramma’s van ons echte onderwijs. En onze echte leraren zo goed zouden opleiden. Dan zou ons onderwijsstelsel floreren als nooit tevoren. Dan stimuleer je de kennis- en netwerkeconomie die nog altijd meer om mensen draait dan om machines. Robots trainen is prima, maar begin met het goed onderwijzen van onze kinderen.