Nieuws Technologie

Onderhoudsvrije boot schot in de roos bij Van Vossen Tenders

Je hebt geen omkijken naar de aluminium tender van Steenwijker bootontwerper Michiel van Vossen (49). Vaart goed, is onderhoudsvrij en ongenode gasten laten 'm links liggen. Dat klinkt met name bootliefhebbers in de Randstad als muziek in de oren.

HENRY VAN DER WAL | FOTO WILBERT BIJZITTER 19 september 2017

Wb15september2017 WB175542

Nooit had Michiel van Vossen kunnen bedenken dat een eenvoudig loospijpje de sleutel zou zijn tot het succes van zijn tenders bij nieuwe generaties watersporters. ,,Daar kwam ik bij toeval achter. Onze boten zijn zelflozend en dus hoeft er geen tentje op. En dus gaat niemand er in liggen'', vertelt de Steenwijkse ontwerper met een lichte grijns.

Watersporters

De victorie begon voor hem in de grachten van Amsterdam, Utrecht en Rotterdam. Botenbezitters daar hebben nogal eens te maken met ongenode gasten die een slaapplek zoeken en als dank ontlasting, gebruikte drugsnaalden en andere ongerechtigheden achterlaten. Op deze types oefenen de open en de volledig van glad aluminium gemaakte tenders van Van Vossen nulkommanul aantrekkingskracht uit. Op nieuwe generaties watersporters, veelal dertigers en veertigers, echter des te meer. Rond de negentig tenders per jaar maakt Van Vossen inmiddels, in verschillende maten. Daarmee behoort de Steenwijker, die twintig jaar geleden in z'n eentje begon en nu zes mensen aan het werk heeft, tot de middelgrote spelers op de markt.

Veranderende markt

Elke boot wordt speciaal voor de klant ontworpen. In lengte variëren zijn boten van zes tot tien meter, in prijs van 18.000 euro tot een ton. De watersportmarkt is snel aan het veranderen, merkt Van Vossen. De hobbyschipper die ziel en zaligheid in zijn bootje stopt, is aan het uitsterven. ,,Jongeren vinden een bootje nog wel leuk, maar willen er niet aan werken. Merk ik ook aan mezelf'', zegt hij. ,,Er zijn nu zoveel manieren om je vrije tijd te besteden. Dan wil je niet uren gaan staan schuren aan een boot.''

Behoeftes

Ook de behoefte aan grotere schepen wordt kleiner, merkt Van Vossen. ,,Oudere generaties willen een schip voor langere tochten, waar alles in zit wat ze thuis ook hebben. De trend is nu een kleinere boot voor dagtochtjes of hooguit een weekendje weg. Daar hoeft eventueel alleen een wc'tje in voor onderweg, slapen doen ze wel in een hotel.''Een derde verandering is de behoefte aan snelheid. ,,Het moet harder kunnen om de saaie stukken een beetje vlot te kunnen passeren. Zoals dat kanaal van hier naar Giethoorn. Zo vergroot je je vaargebied.'' Tenders zijn door hun vorm zeer geschikt voor hogere snelheden.

Tenders

Was de afgelopen decennia bij nieuwkomers vooral de sloep populair, nu komt er steeds meer vraag naar tenders. Dat is een scheepstype dat van oudsher werd toegepast voor vervoer van personen en goederen tussen de wal en grotere zeeschepen. ,,De sloep is van oorsprong een reddingsmiddel. Vanuit een sloep kun je moeilijk in het water komen, tenders hebben achterop een zwemplateau. Bovendien zit de schipper achterin, met uitzicht op de rondzit voor de gasten. Zo heb je overzicht, maar kun je tegelijkertijd gesprekken voeren'', somt Van Vossen nog een aantal voordelen van de tender op.

Doelgroep

De vergrijzing onder de watersporters is groot: driekwart van de hobbyschippers is ouder dan 50 jaar. Hun aandeel is in 20 jaar tijd meer dan verdubbeld. Nadat de crisis eerst een rem zette op de groei, is er sinds 2012 zelfs sprake van een krimp van het aantal plezierjachten. Vooral het zeilen is op z'n retour, zo blijkt uit rapporten die in opdracht van Rijkswaterstaat zijn gemaakt. De teloorgang van de watersport leidt tot een armada aan scheepswrakken. Tienduizenden bootjes liggen nu al als wezen weg te rotten in havens, kanalen en sloten. Nog eens 100.000 liggen er ongebruikt op de kant. Het merendeel van de afgedankte boten is van polyester. Veel ervan zijn onverkoopbaar en zullen de komende jaren moeten worden gesloopt. De infrastructuur daarvoor ontbreekt nu nog.

Materiaal

Het is vanuit zijn eigen passie voor het materiaal dat Van Vossen uitsluitend werkt met aluminium, dat licht en sterk is en volledig ongevoelig voor roest. ,,Ook al loop je beschadigingen op, er gebeurt niets mee.'' Afwerken is dan ook niet nodig, al ontstaat er wel vraag naar kleurige wraps rond de romp. ,,Dat vinden vrouwen doorgaans mooier'', weet Van Vossen. Omdat hij jaren voorsprong heeft is Michiel van Vossen vooralsnog niet bang voor concurrentie. ,,Aluminium lassen is een moeizaam proces. Daar heb je vakmensen voor nodig. En je moet op hele andere dingen letten dan met stalen schepen, vooral hoe en in welke volgorde je een boot in elkaar zet.'' Die kennis deelt Michiel alleen met zijn broer Harold, die in zijn bedrijf de casco's bouwt van de platen die bij Van Vossen uit de computergestuurde snijmachine komen.

Begin deze maand trok de ontwerper tijdens de Hiswa te Water veel belangstelling met zijn glanzende schepen. ,,Maar het is niet zo dat mensen dan direct zeggen: doe mij d'r maar zo eentje. Dat is een lang proces. Over een half jaar zal blijken of het een succes was.''