How-to Innovatie

Met deze tips innoveer je efficiënt en gestructureerd

Eten is hét onderwerp van nu, er worden eindeloos veel nieuwe concepten en producten gelanceerd en helaas ook veel weer gesaneerd. Als foodbedrijf is het een uitdaging succesvolle innovaties te bedenken, zonder van de waarde van je eigen bedrijf uit het oog te verliezen. Het is de specialisatie van Femke Mosch van Vision On Food om te innoveren met een visie en strategie. Haar overtuiging: innoveren kun je leren! Daarom een aantal tips om dat zo efficiënt en gestructureerd mogelijk te doen.

Femke Mosch 25 februari 2020

Food korting marketing blog

Foto: Unsplash.

1. De onverwachte échte concurrent

Je échte concurrent is vaak niet het bedrijf dat ongeveer hetzelfde product maakt.

Een voorbeeld: een snackbar die zijn omzet ziet dalen en enkel en alleen naar andere patatbakkers kijkt, kijkt te klein. Natuurlijk zie je daar: mobiele patatbakkers, patatbakkers met huisgemaakt friet of patatbakkers met fancy rendangkroketten. Tot zover. Je échte concurrent is PHILIPS. De airfryer staat inmiddels bij menig huishouden op het aanrecht. De vriesvakken bij de retailer vullen zich met lekkere snacks die ‘gezonder’ zijn dan de snackbarversie door de lagere hoeveelheid vet. De echte vraag is dus: wat bied jij als snackbar aan meerwaarde voor de consument tegenover de airfryer? Is het persoonlijke contact, home-delivery of juist de huisgemaakte frikadel naar recept van een sterrenkok. Een brede blik die verder reikt dan je naaste concurrent, geeft je inzichten die je kunt vertalen naar nieuwe services of diensten.

''In het 35% korting-schap wil je écht niet terechtkomen als producent, dat betekent dat je product wordt gesaneerd''

Femke Mosch, Vision On Food

2. 35% korting-schap, het kerkhof van de industrie

In het 35% korting-schap wil je écht niet terechtkomen als producent, dat betekent dat je product wordt gesaneerd. Als ondernemer kun je er wel lessen uit trekken. Koop daarom met enige regelmaat een product met 35% korting. Proef en analyseer het thuis. Wat wordt er gesuggereerd via de verpakking? Ziet het er aantrekkelijk uit? Klopt de smaak? Klopt de verhouding: voor wie is het en wil die consument die hoeveelheid? Past het in het eetmoment?

Hoe vaker je dit doet. Hoe makkelijker en sneller je ontdekt waarom iets wel of niet werkt. Zie het 35% korting-schap als het kerkhof van de foodindustrie. Op elke grafsteen moet iets staan; ‘je smaak was goed, maar je verpakking sprak niemand aan’. Of ‘je was zuur en melig, daarom kwam niemand bij je terug’.

3. Test je product in een consumentenkeuken

Ga uit van pannen van de Action, pollepels van de Hema en messen van de Blokker. Dat is een gemiddelde keukenuitrusting van een consument. En niet een hightech ontwikkelkeuken met vlijmscherpe messen of een kok die alles tot in de finesse weet te bereiden. Laat mensen uit je omgeving en/of de doelgroep het product testen volgens de bereidingswijze.

Vraag niets, observeer alleen en zie welke kook-skills jouw doelgroep heeft. Wanneer vinden ze iets te moeilijk? Hoe lang mag de bereiding duren? Vraag daarnaast om het product in hun keukenkastje te zetten en peil een maand later wat ze er mee gedaan hebben. Die inzichten zullen je verrassen en geven relevante informatie voor verdere innovatie.

''Van innoveren binnen vier muren kun je niet veel verwachten. Ga op stap!''

Femke Mosch van Vision On Food

4. Definieer je key-sellingpoint

Begrippen zoals duurzaamheid, gezondheid en gemak zijn containerbegrippen. Gezondheid is voor iedereen anders. Een extreem heftig gembershotje in een keer achterover tikken is de definitie van gezondheid voor een millennial, terwijl je met de term ‘extra vezels’ de 50-plusser aanspreekt op haar gezondheid. Lokaal is binnen de grenzen van Nederland voor een tomatenkweker die wereldwijd levert. Terwijl een lokale kaasmaker die zijn product binnen een straal van 10 kilometer afzet ook lokaal handelt. Wat is de definitie van lokaal voor jouw doelgroep? Dat is een essentiële vraag.

Duurzaamheid is ook weer op te delen in verschillende definities. Voor de één is dat nooit meer vlees eten, voor de ander is dat minder vlees per keer eten, voor weer iemand anders is dat twee dagen per week geen vlees. Roepen dat je duurzaam bent of bijdraagt aan iemands gezondheid zonder te specificeren wat je daar precies mee bedoeld is roepen in de woestijn. Durf specifiek te zijn, daarmee vallen wellicht een aantal klanten af, maar ben je ook duidelijker voor de mensen die wel bij jouw passen.

Innoveren doe je niet even op een dinsdagmiddag, als bedrijf is het essentieel om regelmatig je blik naar buiten te wenden en de signalen die je daar oppikt te vertalen naar binnen. Van innoveren binnen vier muren kun je niet veel verwachten. Ga op stap! Geef je jezelf en/of je personeel de tijd om naar buiten te gaan, te spelen en te ontdekken.

Femke blog

Femke Mosch

Food innovatie strateeg bij Vision on Food

Femke Mosch (29) van Vision on Food helpt foodbedrijven met een strategie en visie op hun (product)portfolio. Met een brede ervaring in de foodbranche voor startups, scale-ups en de gevestigde orde kent Femke de foodsector van binnen en buiten. De resultaten van de innovatietrajecten staan op de schappen bij de retailer. Een groot deel van boodschappen-kopend Nederland consumeert regelmatig een product uit het portfolio van Vision on Food.

Innovatie is niet het uitgangpunt in haar werk, wel het middel om betere en gezondere producten op de markt te brengen. Door te redeneren vanuit de consument, de cultuur en de waarde, is de kans op een succesvol product of concept vele malen groter.

Femke studeerde af aan Design Academy Eindhoven.Daarna vormde ze samen met Anneke Ammerlaan, foodwatcher en trendanalist avant la lettre het bedrijf Vision on Food.