Nieuws Marketing

10 tips om je webwinkel klaar te stomen voor de feestdagen

Van onze redactie 10 december 2015

Feestdagenwebwinkel1065

De aanloop naar de feestdagen is in volle gang, daarom is het voor webwinkels van groot belang een sales strategie klaar te hebben liggen. Omdat het gedrag van consumenten continu verandert kan een check op de laatste trends nooit kwaad.

Twenga Solutions geeft je 10 tips die je helpen bij het optimaliseren van jouw website:

1. Maak een goede eerste indruk

Een eerste indruk maak je maar één keer, dus zorg ervoor dat je site goed is bijgewerkt met je laatste aanbiedingen. Je wilt koste wat kost vermijden dat bezoekers afhaken omdat ze zien dat je site niet up-to-date is en ze je daardoor niet vertrouwen.

2. Maak een thematische pagina

Om goede zoekwoordreferenties te krijgen op sales-onderwerpen kun je een speciale sales-pagina aanmaken. Deze kun je dan ook meteen gebruiken voor je AdWords-campagnes.

3. Zorg ervoor dat je site de extra traffic aankan

Ga na of je website wel resistent is voor de extra traffic die je in december ontvangt. Vooral als je speciale aanpassingen hebt gemaakt is het raadzaam om te checken of je site hier wel tegen bestendig is.

4. Koop zelf iets uit je eigen webwinkel

De beste manier om te testen of je website gebruiksvriendelijk is, is om zelf de aankoopfase te doorlopen. Stel je voor dat klanten een product niet bestellen omdat er toevallig iets onduidelijks zich in het koopproces bevindt, dat zou toch zonde zijn!

5. Lees de feedback van je klanten

Of het nou om Facebook-berichten, tweets of mails gaat: neem de tijd om een idee te krijgen wat je klanten over je zeggen en over hoe je je website zou kunnen verbeteren.

6. Optimaliseer je productfoto’s

Vergeet niet dat potentiële klanten op afbeeldingen kunnen zoeken naar een product. Check daarom dat je ‘alt tags’ SEO-relevant zijn door je foto’s goede beschrijvingen te geven.

7. Denk aan mobiele gebruikers

M-commerce wordt steeds belangrijker, dus wees er zeker van dat je site goed werkt op smartphones en tablets. Check ook hier weer of elke stap in het aankoopproces goed werkt.

8. Test de laadtijd van je pagina’s

Voorkom een hoge bounce rate door de laadtijd van je pagina’s te meten. Test dit vooral ook op smartphones, die lijden namelijk het meest onder grote afbeeldingen.

9. Pas je SEM-campagnes aan

Behalve je website kun je ook je SEM-campagnes aanpassen door de feestdagen in je advertenties te noemen. Ook kun je gebruik maken van promoties of inspelen op urgentie om bezoekers over de streep te halen.

10. Besteed aandacht aan je klanten

Stuur je geregistreerde klanten persoonlijke e-mails om ze op de hoogte te stellen van je aanbiedingen. Wie weet waren ze je inmiddels een beetje vergeten, dus is dit de gelegenheid ze weer naar je site te brengen!