Nieuws Marketing

Asahi uit Grolsch-vaatje

Goed nieuws voor wie altijd al heeft gedroomd van een Asahi Super Dry Beer van de tap. Als de Japanse brouwer Asahi de nieuwe eigenaar wordt van Grolsch, komt het lichte biertje naar Nederland, schrijft het AD. Of Grolsch ook in Japan getapt gaat worden, is niet zeker.

Peet Vogels 20 april 2016

Asahi

De Nederlanders introduceerden bijna 400 jaar geleden bier op de Japanse markt. Misschien zat er een voorloper van het huidige Grolsch in een van de vaten die met de VOC meekwamen. Het Japanse Asahi bier werd in 1892 voor het eerst gebrouwen. De afgelopen eeuw werkte Asahi aan een palet van uiteenlopende activiteiten. De omzet groeide tot 14,5 miljard euro dankzij whisky, babyvoeding, instant noedels en voedingssupplementen. In bier was Asahi jarenlang slechts een kleine speler. Totdat de brouwer in 1987 met Super Dry Beer kwam, een licht bier dat niet al te hoppig smaakt. Het werd een megasucces in Japan en katapulteerde de brouwer naar de toppositie in het land met een marktaandeel van 38 procent. Zo’n succes smaakt naar meer. De Japanse biermarkt is verzadigd, dus moet Asahi naar het buitenland. En in Europa weten ze wat bier drinken is. Dus proberen de Japanners het Nederlandse volk hun Super Dry te leren drinken. Maar het is nog maar zeer de vraag of het biertje hier ook aanslaat, denkt Karel Zoete van Rabo Securities. "Hier groeit de markt voor speciaalbieren. Maar dat zijn juist de wat zwaardere bieren. Ik denk niet dat er veel plek is voor zo’n licht bier." FusieSowieso is nog niet helemaal zeker of de overname van Grolsch, samen met het Italiaanse Peroni en het Britse speciaalbier Meantime, door Asahi doorgaat. Dat is afhankelijk van de fusie tussen SABMiller, de moeder van Grolsch, en ABInbev. Grolsch wil om die reden nog helemaal geen commentaar geven op de voorgenomen overname. Asahi maakt er geen geheim van dat het er in de eerste plaats om gaat om Japans bier in Europa te gaan verkopen. De overname van de drie Europese biermerken geeft het merk een unieke kans om een plek in het winkelschap en op de bierpomp te veroveren. De Japanners hebben er het astronomische bedrag van 2,6 miljard euro voor over. Of Grolsch er ook van kan profiteren, is onduidelijk. Zoete denkt niet dat Grolsch in Japan tot een populair premiumbier kan uitgroeien. "Die markt is heel klein." Maar misschien is er hoop. Onder SABMiller hing Grolsch er een beetje verweesd bij. "Mogelijk wil Asahi wel investeren om van Grolsch een internationaal premiumbier te maken", zegt Zoete. "Maar eerlijk gezegd denk ik dat ze beter af waren onder SABMiller."