Nieuws Marketing

Bloggen is ‘big business’

Het appartement even buiten het centrum van Enschede is als een grote knutseldoos. De van oorsprong Duitse Maike Hedder (31) ‘backt, bastelt und bloggt’ er naar hartelust. Van kurk op kussens tot krijt op mokken. Vriendin Jutta Handrup (30) biedt een helpende hand vanuit Münster. Het creatieve duo van de blog Kreativfieber trekt maandelijks 200.000 bezoekers die op zoek zijn naar een recept, een handleiding voor een creatief project of voor inspiratie. Televisiezender ZDF kwam voor een reportage van de week zelfs even buurten in Enschede. Wie zijn toch die creatievelingen?

Van onze redactie 19 november 2015

Maikehedder carloterellen

Hedder en Handrup zijn professionele bloggers. Een hip begrip, waar ze zelf nog even aan moeten wennen. „We studeerden allebei Communicatiewetenschappen aan de UT”, blikt Hedder terug. „In 2012 begonnen we met de blog en plaatsten we online elke woensdag een DIY-project (do it yourself, red.) en elke zondag bakten we een cake. Het was onze stok achter de deur.” De rode draad door hun verhalen is de liefde om dingen zelf te maken. Maar de cakes en creatieve projecten nemen steeds meer tijd in beslag. Hedder: „Vorig jaar heb ik mijn baan in de online marketing opgezegd. We gaan het samen proberen en kijken welke deuren er voor ons opengaan. Hoe eng dat ook is...” De vriendinnen willen met hun creatieve ideeën eerst de Duitse markt veroveren, daarna de Nederlandse. En dat lukt aardig. Een Duitse uitgever kreeg de dames een jaar geleden in het vizier en hun eigen boeken Foto Wohnsinn, Porzellandfieber en Kork staan al in de boekenkast. Maar er zijn meer verdienmodellen. Bedrijf X heeft product Y en de dames maken het bedrijf en de lezers blij. Het is zo eenvoudig als het klinkt. Maar de verhalen komen niet zomaar uit de lucht vallen. „Bedrijven dragen hun producten aan, maar we geven onze eigen draai aan een persoonlijk verhaal”, zegt Hedder. ToekomstDe blog heeft volgens de Enschedese nog een lange toekomst voor zich. „Er is veel vraag naar creatieve content. Veel bloggers zijn hobbymatig bezig, maar bedrijven verwachten professionaliteit. Dat wil nog wel eens botsen.” Hedder en Handrup staan die zoekende bedrijven met raad en daad bij. Bloggen is ‘big business’. Ze beantwoorden e-mails van bedrijven en andere bloggers, regelen commerciële opdrachten voor tijdschriften en nemen reportages op voor ZDF en WDR.

Geheim receptBakrecepten in overvloed, maar het recept van hun succes blijft geheim. Hedder: „Succes is ook niet te voorspellen. Soms werk je wekenlang aan een project en wordt het bericht op je blog amper gelezen. We houden onze ogen altijd open, zowel online als offline. We lopen met een creatieve bril door het leven.” En dat bevalt Hedder heel goed. Camera’s, boren, scharen en garen liggen verspreid door de werkkamer. „Ik ben afgelopen zomer getrouwd en van dit bekertje heb ik er 120 met de hand beschilderd.” Ze zucht bij de herinnering aan het monnikenwerk. „Jutta heeft voor ons zelfs een taart gemaakt voor alle gasten.” Het nieuwste tijdrovende project is de uitgave van een vierde boek. Het boek verschijnt komend voorjaar. „En wie weet daarna een blog in het Nederlands, zodat al mijn vrienden het hier ook begrijpen haha.

Foto: Maike Hedder (Carlo ter Ellen)