Nieuws Marketing

Boze Rolo-olifant leukste tv-spot van laatste 50 jaar

Peter Winterman 26 november 2015

Bedenkgoedwatjemetjelaatsterolodoet1065 1

De Rolo-reclame ‘Olifant’ is uitgeroepen tot beste televisiecommercial van de afgelopen 50 jaar, dat schrijft het AD.

In het spotje uit 1996 is te zien hoe een olifant wraak neemt op de pestkop die hem jaren eerder een Rolochocolaatje door de neus boorde.

Diederick Koopal (52), een van de bedenkers van de reclame, is dolblij met de Ster Gouden Loeki Aller Tijden. "Het is bizar dat iedereen zich dit spotje nog kan herinneren," vertelt hij. "Maar ik snap het wel. De olifant in dit filmpje is de underdog. En Nederlanders zijn altijd voor de underdog. Ook de wraakgedachte scoort goed."

Koopal stond aan de wieg van meer succesvolle commercials, zoals die met de supermarktmanager van Albert Heijn en Cup-A-Soup. "De Rolo-reclame blijft een heel bijzondere. Nee, ik ben er niet in één klap rijk door geworden. Ik was gewoon in dienst van het reclamebureau."

In het spotje maakt een jongetje het leven van een babyolifant zuur door hem eerst een Rolo-chocolaatje aan te bieden, dat hij vervolgens zelf in zijn mond stopt. Jaren later loopt de olifant mee in een circusoptocht. Het dier herkent zijn oude pestkop en geeft hem al tetterend een klap met zijn smurf.

‘Nanananana, bedenk goed wat je met je laatste Rolo doet’. "Iedereen kan die slogan nog opdreunen," zegt Koopal. Hij kreeg de prijs gisteravond ter gelegenheid van het 50-jarig jubileum van de Ster. Andere genomineerden waren onder meer ‘Bommetje’ (Melkunie, 1997), ‘Petje Pitamientje’ (Calvé, 1985) en ‘Zwanen’ (KLM, 1995).