Nieuws Marketing

‘De Smaak Van’ in Almelo zorgt voor verrassende kerstpakketten

Zo'n tweeduizend tot drieduizend cadeaupakketten verkoopt hij in de aanloop naar kerst. Voor een grote opdracht moest hij zelfs 450 zelf samengestelde pakketten verzorgen. Voor Jeroen Bos (32) van cateringbedrijf De Smaak Van is dit onbetwist een drukke periode.

Van onze redactie 22 december 2015

Jeroen Bos Lenneke Lingmont 1

"Alles pakken we zelf in en daar zijn we wel even zoet mee. Nu voor de feestdagen zijn de azijnen met truffel helemaal hot." En dan was Bos vorige week ook nog druk met activiteiten in zijn Stadslab Indië, waar hij dit jaar ook voor het eerst op 'derde kerstdag' een evenement gepland heeft. Maar ook zijn pakketten met ambachtelijke producten slaan aan. Geen standaard flesje wijn, maar een samenstelling van handgemaakte lekkernijen zoals kransen met chocola en rozijnen. Producten met een achtergrond waarover eigenaar Bos met veel passie weet te vertellen. "Achter heel veel dingen die wij verkopen zit een verhaal. Mensen vinden dat dan toch leuk om te weten en te vertellen als ze het cadeau geven."

Winterse temperaturen Een onderscheidend assortiment is dan ook wat de cateraar typeert. Zo stonden ze dit weekend op de kerstmarkt in de binnenstad met een andere soort winterse glühwein. "We hadden Loimu Glögli, een glühwein uit Finland, met zwarte bessen in plaats van sinaasappel. Dat is dan net even anders dan wat gebruikelijk is." Na de markt moesten ze uiteindelijk met zeven man alles opruimen om de winkel weer klaar te maken voor de feestdagen. Toch was het anders dan in voorgaande jaren volgens Bos. Dat is voornamelijk door het missen van de winterse temperaturen. "De beleving is toch anders als je gewoon naar buiten kan zonder dat het echt koud is. Dat vind ik wel jammer."

Verrassend effect Maar dat heeft niks te maken met hoe druk Bos het uiteindelijk heeft, want in die vijf jaar wordt De Smaak Van gezien als een leuk alternatief van de 'gewone' cadeauwinkels. "Ik merk dat mensen steeds meer willen uitgeven voor de aanschaf van het juiste product." Daarom gaat Bos drie keer per jaar naar Italië om dingen te kopen die hij dan zelf selecteert. "Het gaat om het verrassende effect dat mensen krijgen als ze de winkel in komen. Dat ze bijvoorbeeld weggaan met speciale scheerschuim uit Italië in plaats van de salami waar ze voor kwamen."

Foto: Lenneke Lingmont