Nieuws Marketing

Checklist: is jouw website te oud?

Ontwikkelingen op internet gaan razendsnel. Een opknapbeurt van je website is op een gegeven moment onvermijdelijk. Zeker als op jouw site nog deze 7 bijna antieke kenmerken te vinden zijn.

De Ondernemer 13 november 2015

Oog tech groot

1. Teksten zijn niet goed vindbaar door GoogleDe ene tekst is de andere niet. Wat voor jouw website van belang is, is dat Google de inhoud goed kan opnemen in zijn zoekresultaten. Daarmee wordt je bedrijf beter door je klanten gevonden als ze je zoeken via de zoekmachine. Zorg bijvoorbeeld dat je weet welke zoektermen je klanten gebruiken en laat die terugkomen in je teksten. Lees meer over hoe je zichtbaarder kunt worden in Google met AdWords in onze gratis whitepaper.2. Site is niet mobiel bereikbaarHet meeste online verkeer verloopt via mobiele apparaten als tablets en mobiele telefoons. Deze hebben een afwijkend schermformaat en dus moet je website zich automatisch aanpassen zodat hij ook goed bereikbaar is op verschillende beeldschermen (zogeheten responsive design). 3. Je roept niet op tot actieVeel ondernemers beschouwen hun website nog als hun visitekaartje. Daarmee laten ze veel kansen liggen om ook verkopen te verhogen of mensen aan hun bedrijf te binden. Zorg er dus voor dat je site oproept tot actie. Vraag bezoekers bijvoorbeeld zich in te schrijven voor je periodieke nieuwsbrief. Of zorg er voor dat ze gelijk iets van je bedrijf kunnen afnemen. Uitgangspunt bij het ontwerp moet je doelstelling zijn die je hebt met je site. Van daaruit bepaal je de rest. 4. Vormgeving is verouderdNet als bij kleding die je ziet op straat, verandert op internet ook voortdurend welke vormgeving in de mode is. Waar in het verleden veel gewerkt met effecten en accentlijnen, zijn websites tegenwoordig vaak juist erg eenvoudig en ‘plat’ vormgegeven. Probeer zelf ook niet te lang door te gaan met een verouderd ontwerp. Dit straalt niet positief af richting je klanten. 5. Geen actualiteitBezoekers komen alleen terug op je website als daar met enige regelmaat iets verandert. Het lijkt nogal ongeïnteresseerd als het laatste bericht dateert van maanden geleden. Zorg er daarom voor dat je je website steeds opnieuw vult met nieuwe berichten, mooie aanbiedingen of aantrekkelijk beeldmateriaal. 6. Geen mogelijkheid voor interactieMet een website waar je alleen kunt rondkijken vergroot je niet de omzet. Geef bezoekers de mogelijkheid tot interactie met je bedrijf, door vragen te kunnen stellen, een afspraak in te plannen of natuurlijk gelijk een product via je site te kopen. 7. Niet deelbaar via social mediaMaak het bezoekers eenvoudig om artikelen of aanbiedingen die op je website staan te delen via social media. Voor je het weet profiteer je van een groot bereik, zonder dat je daar zelf iets voor hebt hoeven doen.